این بنا از سنگ و ملاط گچ ساخته شده و گنبدی سنگی نیز بر فراز آن جای گرفته که قابل مقایسه با چهارطاقی های دوره ساسانیان است و آن طور که در برخی از منابع تاریخی آمده، این اثر در دوره ساسانیان ساخته شده و در دوره های بعد و ورود اسلام، با تغییرات عمده ای همراه شده به طوری که در دوره صفوی، ساخت وسازهایی در اطراف آن انجام می شود.
قدمگاه جهرم بر فراز تپهای در جنوب این شهر واقع شده که بنا بر اسناد تاریخی موجود قدمتش به دوره ساسانیان بر میگردد.
این بنا شباهت بسیاری به شبستان مسجد دارد و شامل طاقهای رو به شمال است.
در قسمت وسط در پشت این طاقها، محوطهای سرپوشیده شبیه چارسوق بازار وجود دارد و در همین قسمت است که بر روی قطعه سنگی نقشهایی حجاری شده و در نتیجه نام قدمگاه را به تمام این ساختمان داده است.
در بالای درگاه یکی از اطاقهای شرقی در داخل بنا سنگی نصب شده و اشعاری از حکیم سرائی شاعر معروف جهرم بر روی آن نوشته شده است.
در این اشعار از قدمگاه به عنوان آتشکده نام برده شده، اما طبق تحقیقاتی که اداره باستانشناسی انجام داده آن را از بناهای بعد از اسلام میداند.
این بنا مانند آتشکدههای دارای یک اطاق در وسط به صورت هشت ضلعی است و علاوه بر این شواهد دارای اطاقهای متعدد در اطراف اطاق آتش است.
قدمگاه به شماره 1319 در فهرست آثار ملی قرار گرفت.
در این رابطه شامل رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جهرم به خبرنگار ما گفت: قسمت های آسیب دیده این بنای تاریخی طی سال های گذشته مرمت و نورپردازی شده و طبق برنامه ریزی ها قرار بود این بنای تاریخی به موزه تبدیل شود.به گفته وی، در حال حاضر به پیشنهاد شهرداری جهرم قرار است قدمگاه به رصدخانه تبدیل گردد.
شامل با اشاره به اینکه در بسیاری از اسناد تاریخی بر آتشکده بودن قدمگاه تاکید شده است، افزود: همواره کاربری رصدخانه نیز برای این بنای تاریخی در برخی اسناد و متون مطرح شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جهرم ادامه داد: به طور حتم با پیگیری های شهرداری و همکاری میراث فرهنگی، این بنای تاریخی به زودی با کاربری جدید به محل مناسبی برای حضور گردشگران تبدیل خواهد شد.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو به مرمت 6 بنای تاریخی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: بالغ بر 600 میلیون تومان اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی چون بقعه شیخ خلیفه، مدرسه خان، خانه های دهقان و طوفانی اختصاص یافته است.
وی همچنین از مرمت بازار تاریخی این شهرستان خبر داد و گفت: بازار جهرم که متعلق به دوره زندیه است و یکی از بازارهای سرپوشیده تاریخی فارس محسوب می شود، به زودی مرمت خواهد شد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 793808
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.