به گزارش ایرنا، ، این ویژگی زندگی امام رضا (ع) برگرفته از ارتباط عمیق معنوی آن حضرت با خداست که در کثرت عبادت و خویشتن‌داری تجلی کرده و نیاز جامعه بشری و الگویی برای زندگی امروز است.
حضرت ثامن الحجج (ع) در زندگی فردی و اجتماعی اصول معنوی خاصی را رعایت کرده‌اند که به یقین با پیروی از سبک زندگی معنوی آن امام بزرگوار، انسان به آرامش روحی و روانی خاصی می‌رسد.
نگاهی به دوران زندگی سراسر نور امام رضا (ع) نشانگر آن است که امام هشتم (ع) در نهایت آرامش روانی به سر می‌بردند ؛ این نگاه به ما می آموزد که انسان با پیروی از سبک زندگی معنوی امام رضا (ع) به خدا توکل خواهد کرد و با صبر در برابر مشکلات از آنچه خداوند به او داده است، راضی خواهد بود. جامعه امروزی نیز باید بتواند با توکل بر خدا زندگی را بر خود آسان کند و به آرامش روانی برسد.
یک استاد حوزه و دانشگاه ، روحانی خطیب و غدیر پژوه بازگشت انسان به آرامش و سکون را در یاد خدا می داند که در زندگی امام رضا (ع) تجلی یافته است.
حجت الاسلام رضا احمدی با بیان اینکه در روزگار ما که انسان‌ها راه زندگی حقیقی را گم کرده اند و اغلب و بدون آگاهی، یک دنیا رنج و سیه‌روزی را به دوش خود نهاده‌اند تنها راه نجات آدمیان تمسک به اولیای دین است ، زندگی حضرت امام رضا (ع) جلوه هایی معنو یاز صبر و برباری و رافت و مهربانی دارد که یافتن راه درست زندگی کردن و به دست آوردن آرامش روانی را به بشریت می آموزد .
وی با بیان اینکه یافتن آرامش در زندگی بشری کاری بسیار دشواری است گفت : بدون تردید یافتن آرامش کاری طاقت‌‎فرسا که باعث کوفتگی و خستگی اعصاب و روان می‌شود اما با تمسک به اولیای دین می توان دراین راه به آرامش رسید ، یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی، رفتار اجتماعی و شیوه‌ی زیستن ما، اگر از منظر معنویت نگاه کنیم که هدف انسان رستگاری، فلاح و نجات است، باید به سبک زندگی اهمیت بدهیم و سبک زندگی امام رضا (ع) نمونه کاملی از زندگی توام با آرامش و مهر است .
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان فارس نیز بز ضرورت تمسک به اولیای دین و بهره گیری از فضایل اخلاقی و معنوی زندگی امام هشتم امام رضا (ع) تاکید کرد و بیان داشت : امام رضا (ع) را به امام رئوف می شناسند ، رافت و مهربانی آن حضرت مناظر و صحنه هایی بی بدیل به وجود آورده است که باید به عنوان مفاهیم اصلی و اساسی زندگی به جامعه امروزی منتقل شود.
حجت الاسلام محمد صادق مهرابی با بیان اینکه امام رضا (ع) در دوران خود بزرگترین متفکر اسلامی و داناترین انسان روی زمین بودند گفت : مجاهدت و تدبیر و دوراندیشی آن حضرت، جهان اسلام را برای پیشرفت و ترقی یاری داد ، امام رضا (ع) مسجد را مرکز تربیت اسلامی قرار دادند و مانند اجداد طاهرینش و ائمه معصومین (ع)، پیشتاز و پرچمدار نهضت علمی و تمدن در دنیای اسلامی بودند. این موارد ضرورت های دنیای امروز اسلام برای پیشرفت و تعالی است .
منابع مستند تاریخ اسلام بیانگر آن است که مأمون که برای حفظ حکومت خود امام رضا (ع) را از مدینه به مرو آورده بود و با ترفندهای خود و اطرافیان به اهداف خود نرسیده بود، وقتی که رفتار و قاطعیت آن حضرت را دید، دریافت که گفتار و رفتار آن حضرت در نهایت موجب ضعف و تزلزل حکومت او می شود .
از سوی دیگر عباسیّان همواره در مورد ولایت عهدی امام رضا (ع) مأمون را تهدید می کردند و به او هشدار می دادند. در نتیجه وی تصمیم گرفت که آن حضرت را به گونه ای از میان ببرد و با مسموم کردن آن حضرت به هدف پلید خود رسید. امام (ع) در روز آخر ماه صفر بر اثر زهر مسموم و دعوت حق را لبیک گفت و به اجداد پاکش پیوست. از آن روز تاکنون بارگاه ملکوتی اش کانون گردهمایی دلباختگان به اهل بیت و شیعیان ایران و جهان است.
6113/ 2027
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.