به گزارش ایرنا، غلامعلی حداد عادل چهارشنبه در همایش دوسالانه چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت الله خامنه ای در شیراز افزود: برای رسیدن به نتایج مطلوب در این زمینه باید یک حرکت عمومی گسترده با فهم عمیق و دقیق و با همدلی در سراسر کشور در حوزه و دانشگاه ایجاد شود.
وی، فرهنگ هر تمدن را نرم افزار آن تمدن دانست و ادامه داد: باید دید که علوم انسانی که در گذشته و امروز در دانشگاه های ما تدریس می شده و می شود چگونه وارد دانشگاه های ما شده است.
او اظهار کرد: وقتی غرب به پیشرفت های مادی در علوم تجربی، مهندسی و پزشکی دست یافت، کشورهایی که به آن دستاوردها نرسیده بودند دچار یک خودباختگی شدند و دست بالا را از آن غرب دانستند و تصور کردند که کلید سعادت را غرب برای ابد پیدا کرده است.
حدادعادل گفت: در کشور ما نیز علوم انسانی که در غرب پدید آمده بود به همراه ریاضی، فیزیک و شیمی وارد شد.
رئیس شورای تحول در علوم انسانی، با اشاره به عضویت حدود 20 شخصیت حقیقی و حقوقی در این شورا افزود: ما در میان رشته های علوم انسانی 16 رشته اقتصاد، علوم اجتماعی، حقوق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، روان شناسی، تاریخ، هنر، معماری، ارتباطات، مدیریت، زبان های خارجی، مطالعات زنان، فلسفه، فلسفه دین و مشاوره و راهنما را در اولویت قرار دادیم.
حدادعادل ادامه داد: بنا را هم بر این گذاشتیم که در هر یک از رشته های مذکور، امر تحول را به استادان متدین دانشگاهی بسپاریم، استادانی که معتقد به تحول هستند و از نظر علمی نیز در فضای دانشگاهی اعتبار دارند و همچنین به روحانیونی که در حوزه به آن رشته توجه داشته اند.
وی بیان کرد: با برای تحقق تحول در علوم انسانی چهار دیدگاه و موضع را اختیار کرده ایم و برای تحقق این چهار موضع چهار موضوع و معیار را برگزیده ایم چهار موضعی که اختیار کرده ایم عبارتند از اسلامی سازی، بومی سازی، کارآمدی و روز آمدی است و چهار موضوع و معیاری که برگزیده ایم نیز شامل برنامه (آموزشی و کتب درسی)، استاد، دانشجو و سامان بخشیدن به پایان نامه ها و مجلات پژوهشی می شود.
حدادعادل گفت: از بعد از انقلاب هرگز در حوزه علوم انسانی، از نظر فنی و کارشناسی این حجم کاری جدی انجام نشده بود.
وی، ضعف نظریه پردازی لازم برای تحول علوم انسانی را یکی از موانع پیشرفت کار دانست و ادامه داد: ما باید از مبانی هستی شناسی و معرفت شناختی خودمان انسان شناسی اسلامی را استخراج کنیم.
رئیس شورای تحول در علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، برداشت نادرست از اسلامی شدن و مخالفت جریان های سیاسی غرب گرا با تحول در علوم انسانی را دیگر موانع پیشرفت کار در این زمینه برشمرد و گفت: برخی مایل هستند که تحول در علوم انسانی را سیاسی و جنجالی کنند که ما باید در این زمینه هوشیارانه عمل کنیم.
همایش دوسالانه چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت الله خامنه ای که در شیراز در حال برگزاری است، فردا پایان می یابد.
خبرنگار:‌سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.