این دانش آموزان افغان در گفت و گو با ایرنا،استفاده از تمام مزایای تحصیلی یکسان در تمام مقاطع مختلف درسی، حضور در برنامه های فرهنگی، ورزشی، رفتار خوب اولیای مدارس و دانش آموزان، مشارکت در کارهای علمی
را عنوان کردند.
ایران از جمله کشورهایی است که بدون چشمداشت مالی یا سیاسی از مهاجران کشورهای دیگر پذیرایی می کند و سازمان ملل هم به این امر اذعان کرده است.
اولیای این دانش آموزان و برخی از آنان سال های زیادی است که در ایران و استان فارس حضور دارند و دلایل این حضور مختلف است از جمله آشوب های ناشی از حضور شوروی در افغانستان ،درگیری های فرقه ای در این کشور، ‌مشکلات اقتصادی.
ظهور طالبان باعث شد ایران پذیرای تعداد زیادی مهاجران مرد و زن و کودک افغان باشد.
طبق تاکید رهبر معظم انقلاب، هیچ کودک افغانستانی حتی مهاجرینی که به ‌صورت غیرقانونی و بدون ‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌ نام شوند.
پس از تاکید رهبر معظم انقلاب، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از این تصمیم انساندوستانه استقبال کرد و گفت: دولت وظیفه دارد این دستور افتخار آفرین را با دقت به سرانجام برساند و وزارت آموزش و پرورش از این اقدام تاریخی حمایت خواهد کرد.

** آشیان مهر
فاطمه تاجیک دانش آموز افغان کلاس یازدهم دبیرستان دخترانه شهید آیت الله دستغیب شیراز به ایرنا گفت: رفتار خوب مدیران، دبیران و دانش آموزان ایرانی در این مدرسه سبب شده که با انگیزه زیادی به تحصیلاتمان ادامه دهیم و این رفتار انسان دوستانه قابل تقدیر است.
وی اضافه کرد : خانواده من با ادامه تحصیل مخالف نیستند و پدر و مادرم اجازه می دهند در دانشگاه هم درس بخوانم و هر شغلی که دوست داشته باشم انتخاب کنم.
این دانش آموز که دوست دارد درآینده روانشناس شود ادامه داد:برخی افکار ناروا در مورد افغان ها نزد افراد قلیلی هست و افغان ها را با صفت های بد توصیف می کنند اما اینگونه نیست و ما هم دارای آداب و رسوم خاصی هستیم که با فرهنگ ایرانی ها نزدیک است و دوست داریم همیشه با لباس مرتب و رفتارخوب در اجتماع حضور یابیم.
فاطمه تاجیک اظهار امیدواری کرد کشورش از نظر امنیتی شرایط خوبی پیدا کند و او بتواند در زادگاهش خدمت کند.
رمزیه تاجیک دیگر دانش آموز کلاس یازدهم دبیرستان شهید دستغیب هم گفت: دبیران خوب درس می دهند و هیچ تفاوتی میان ما و ایرانی ها قایل نیستند از این رو به راحتی درس می خوانیم و در تمام کارهای فرهنگی ، هنری و ورزشی مشارکت داریم.
وی افزود: خانواده من سختگیر هستند و با خواهش و تمنا توانستم به مدرسه بروم و آنها را متقاعد کردم در صورتی که به من اعتماد کنند موفق شوم با این حال ناامید نیستم و وارد دانشگاه هم خواهم شد.
رمزیه تاجیک با بیان اینکه با وضعیتی که وطنم دارد دوست دارم با لباس پلیس در کشورم خدمت کنم ادامه داد: کشورم را دوست دارم و امیدوارم روزی بتوانم با خیال راحت در وطنم به مردم کمک کنم.
مرضیه تاجیک دیگر دانش آموز از ایالت بغلان افغانستان که در کلاس یازدهم درس می خواند گفت: خوشحالم از اینکه دانش آموزان افغان همگام با دانش آموزان ایرانی در سر یک کلاس با آرامش درس می خوانند.
وی با اشاره به اینکه والدینم هیچ مخالفتی با ادامه تحصیل من ندارند افزود : آنها مرا تشویق می کنند که درس بخوانم و وارد دانشگاه شوم ضمن اینکه برادرم هم در ایران دانشجو است.
تاجیک ادامه داد: دوست ندارم به کشورم در این شرایطی که دارد بروم و پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در رشته علوم سیاسی می خواهم به کشورم خدمت کنم.
این دانش آموز افغانی با اشاره به اینکه دوست دارم وطنم آباد شود،اظهار کرد : افغانستان به دلیل فرقه گرایی هیچ پیشرفتی نکرده است و به نظرم نژادهای مختلف همچون پشتو و ازبک نباید با هم مشکل داشته باشند تا شاهد پیشرفت باشیم.
مرضیه تاجیک افزود: از نظر فرهنگی هم مشکل داریم و بسیاری دختران در سن 15 سالگی باید ازدواج کنند و حق ادامه تحصیل ندارند و به پدران و مادران توصیه می کنم اجازه بدهند فرزندانشان ادامه تحصیل دهند چرا که بهتر می توانند بر مشکلات چیره شوند.
وی اضافه کرد: نسل قدیم افغانستان نتوانستند وطنم را آباد کنند و امیدوارم نسل جدید این کار مهم را با موفقیت انجام دهند.
الهه حمدی دانش آموز کلاس یازدهم از ایالت بغلان افغانستان هم گفت: کادر خوب دبیرستان شهید دستغیب و رفتار دوستانه دانش آموزان و اولیای مدرسه انگیزه مرا زیاد کرده از این رو با خیال راحت مشغول درس خواندن هستم و دوست دارم در آینده وکیل شوم.
وی افزود:پدر و مادرم سخت گیر و متعصب هستند وفکر نکنم بتوانم وارد دانشگاه شوم اما دوست دارم با تحصیلات عالی به کشورم خدمت کنم.
حمدی از هموطنانش در افغانستان خواست به کشورهای دیگر نروند و برای آبادی سرزمین مادریشان تلاش کنند.

** برابری و تشویق به درس خواندن
مدیر دبیرستان دخترانه شهید دستغیب شیراز به ایرنا گفت : 286 دانش آموز در این دبیرستان حضوردارند که ازاین تعداد 102 نفر اتباع خارجی که اکثرا افغانستانی هستند، درس می خوانند.
مژده حیدری افزود : در این دبیرستان شرایط و امکانات برای اتباع خارجی به مانند دانش آموزان ایرانی است و هیچ تفاوتی قایل نمی شویم و حتی فرایض دینی خاص خود را هم انجام می دهند.
وی اضافه کرد : از تمام ظرفیت های دانش آموزان اتباع در بخش های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی استفاده می شود و حتی برخی از آنها به عنوان مبصر کلاس،دفتردار و مسئول کتابخانه فعالیت دارند و این امر بیانگر نبودن تبعیض میان ایرانی ها و خارجی ها است.
حیدری با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از خانواده های افغان تا یک سن خاص اجازه تحصیل به دختران خود می دهند، افزود: با دانش آموزان و خانواده کسانی که ترک تحصیل می کنند تماس می گیریم و آنها را تشویق به ادامه تحصیل می کنیم که خوشبختانه تا بحال چندین نفر را به سر کلاس ها باز گردانده ایم.
مدیر دبیرستان دستغیب ادامه داد: اکثر دانش آموزان اتباع به دلیل مشکلات مالی به کار خیاطی در منزل و یا کارگاه های تولیدی مشغول به کار هستند، اگر چه برخی اعتقادات مذهبی و قومی هم از دلایل ترک تحصیل است.
حیدری ضمن ابراز رضایت از اخلاق و رفتار دانش آموزان خارجی گفت : این دانش آموزان در اخلاق و حفظ حجاب سرآمد و در تحصیل بسیار هدفمند هستند و اکثرا برای ادامه تحصیلات عالی راهی کشورهای اروپایی می شوند ضمن اینکه از این دبیرستان تعدادی از دانش آموزان خارجی وارد دانشگاه های ایران شده اند.
وی گفت:در زنگ تفریح دانش آموزان خارجی و داخلی با هم هستند طوری که تشخیص آنها از یکدیگر بسیار سخت است و در برگزاری انجمن اولیا هم خانواده ها کنار یکدیگر می نشینند.

** دل های پاک
لیلا کریمی دانش آموز افغانستانی کلاس ششم دبستان شهید شفیعی شیراز گفت: اولیای مدرسه و دانش آموزان با ما مهربان هستند و به مانند یک فرشته دل پاکی دارند.
وی اضافه کرد: اگر ما در درسی عقب بیفتیم معلمان در خارج از ساعات درسی به ما کمک می کنند و سال گذشته با معدل بسیار خوب قبول شدم.
کریمی افزود: دوست دارم در آینده پزشک شوم و به کشورم خدمت کنم و برای هموطنانم در افغانستان دعا می کنم تا صلح و صفا بر قرار شود و بدون جنگ برای آبادی کشورم قدم بردارند.
سکینه میرزایی دیگر دانش آموز کلاس چهارم دبستان شهید شفیعی گفت : رفتار معلمان و دانش آموزان نسبت به ما بسیار خوب است و مهربان هستند.
وی اضافه کرد: دوست دارم پزشک شوم و در کشورم خدمت کنم و از هموطنانم در افغانستان می خواهم در برابر سختی ها مقاومت کنند و در برابر آمریکا هم تسلیم نشوند.

** هیچ جا وطن خود انسان نمی شود
خانم نظری مادر یکی از دانش آموزان افغانستانی دبستان شهید شفیعی هم گفت:چهار فرزند من در این مدرسه تحصیل و هیچ گاه احساس نکردند که مهاجر هستند.
وی گفت:دولت افغانستان باید به فکر ملت خود و به ویژه مهاجران باشد و ما هر چقدر هم که در ایران خوش باشیم اما هیچ کجا مثل وطن نمی شود و بالاخره یک روز باید بر گردیم به کشورمان.
لیلا زارعی مدیر دبستان دخترانه شهید شفیعی به ایرنا گفت: همان امکاناتی که برای دانش آموزان ایرانی در نظر گرفته ایم، مهاجرین هم از آن بطور یکسان استفاده می کنند.
وی افزود : در نظر سنجی که از دانش آموزان داشتیم، اولیا آنها بویژه مهاجرین بسیار راضی بودند و می کوشیم فرزندانی خوب و با سواد تحویل کشور شان دهیم.
زارعی ادامه داد : دانش آموزان خارجی در کلاس ها نهایت استفاده را می برند و مصمم هستند که با سواد شوند و ضریب هوشی خوبی هم دارند.
احسان برهانی دانش آموز افغانستانی رشته ریاضی فیزیک دبیرستان سید جمالدین اسدآبادی که در شیراز به دنیا آمده است گفت : دبیران ، مدیران و دانش آموزان ایرانی دلسوز و مهربان هستند و هیچ تبعیضی نسبت به ما قایل نمی شوند.
وی اضافه کرد: پدرم قاضی است و مرا تشویق می کند که درس بخوانم، والدینم بهترین مشوق من برای ادامه تحصیل من هستند تا در دانشگاه درس بخوانم و باید به اعتماد آنها پاسخ مثبت دهم.
برهانی که می خواهد مهندس برق شود ادامه داد : به هموطنانم در افغانستان توصیه می کنم که با سواد شوند چرا که بی سوادی عامل عقب ماندگی در توسعه یک کشور است.
مسیح عزیزی دانش آموز کلاس یازدهم دبیرستان سید جمالدین اسد ابادی با اظهار رضایت از ادامه تحصیل خود در ایران گفت: در افغانستان به دنیا امده ام و 18 سال است در ایران به راحتی زندگی می کنم.
وی افزود: رفتار اولیای مدرسه و دانش آموزان ایرانی سبب شده که انگیزه زیادی برای درس خواندن داشته باشم و می خواهم در آینده اختر شناس شوم.
عزیزی گفت: پدرم جانباز جنگ است و به هیچ عنوان مانع ادامه تحصیلات من نیست و امیدوارم در کشورم اتحاد، صلح و دوستی برقرار شود در غیر این صورت نمی توانیم پیشرفت کنیم.

** لوح تقدیر از سازمان ملل
مراد رشیدی مدیر دبیرستان پسرانه سید جمالدین اسد آبادی گفت : در این دبیرستان 456 دانش آموز درس می خوانند که 120 نفر از آنها مهاجرین افغان هستند.
وی با اشاره به اینکه این دبیرستان به دلیل رفتار خوب با دانش آموزان مهاجر از سوی سازمان ملل لوح تقدیر دریافت کرده است افزود : دانش آموزان اتباع خارجی همانند ایرانی ها از تمام امکانات استفاده می کنند و این امر سبب شده که بسیاری از دانش آموزان خارجی وارد دانشگاه های ایران شوند.
رشیدی اضافه کرد: برخی از دانش آموزان خارجی که با کبر سن مواجه هستند، والدین آنها تلاش می کنند تا فرزندان خود را وادار به تحصیل کنند و برخی نیز به دلیل مشکلات مالی ادامه تحصیل نمی دهند.
مدیر دبیرستان سید جمالدین اسد آبادی ادامه داد: دانش آموزان اتباع از نظر وضعیت تحصیلی خوب هستند و با وجود اینکه کار می کنند بهترین نمره ها را می گیرند و دانش آموزانی داشته ایم که در دانشگاه در رشته مهندسی قبول شده اند.
مسئول اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: تعداد زیادی از دانش آموزان 11 کشور در سر کلاس ها در مقاطع مختلف با دانش آموزان ایرانی در مدارس استان فارس مشغول تحصیل هستند و از تمام مزایا و امکانات استفاده می کنند.
محمد گودرزی به ایرنا گفت: ده ها هزار دانش آموز خارجی که بیش از 70 درصد از کشور افغانستان هستند در همان فضایی که دانش آموزان ایرانی تحصیل می کنند ، بدون هیچ گونه محدودیتی درس می خوانند.
وی اضافه کرد: دانش آموزان خارجی که طبق قوانین جمهوری اسلامی در ایران زندگی می کنند می توانند در تمام مدارس از جمله نمونه دولتی، تیزهوشان و شاهد در صورتی که شرایط داشته باشند به تحصیلات خود ادامه دهند.
گودرزی با بیان اینکه دانش آموزان خارجی در مسابقات فرهنگی و ورزشی ویژه اتباع حضوری فعال دارند، اظهار داشت: آموزش و تربیت یک امر انسانی است و به هیچ عنوان به نژاد، رنگ و ملیت وابسته نسیت و وظیفه داریم بیشترین آموزش ها را به ویژه در مهارت زندگی به آنها بدهیم.
این مقام مسئول اضافه کرد: آموزش دادن به هر نژاد و ملیتی سبب می شود کمتر با چالش ها و آسیب های اجتماعی مواجه شویم و امر تربیت و تحصیل باعت رشد و بالندگی کشورها می شود و برای هر ملیتی حکم برد برد را دارد.
گودرزی گفت: بسیاری از دانش آموزان خارجی به ویژه افغان های مقیم فارس در دانشگاه های کشور و شیراز در رشته پزشکی و علوم انسانی مشغول ادامه تحصیلات عالیه هستند و این امر بیانگر تفاوت قایل نشدن آموزش و پرورش فارس بین ایرانی ها و خارجی هاست که می توانند وارد دانشگاه ها شوند.
مسئول اتباع خارجی آموزش پرورش فارس با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر با سواد کردن اتباع خارجی افزود: دانش آموزان اتباع خارجی که مدارک هویتی هم ندارند با معرفی نامه ویژه حمایت تحصیلی اتباع می توانند از مزایا و خدمات در آموزش و پرورش فارس استفاده کنند.
وی گفت : بسیاری از خیرین مدرسه ساز استان فارس از جمله سید حسن عباس پور مدارس آنها پذیرای بیش از 70 در صد از دانش آموزان اتباع به ویژه افغان است که جای تقدیر دارد و سیاست آموزش و پرورش فارس این است که امکانات یکسان برای اتباع در نظر گرفته شود.
گزارشگر: حمیدرضا خلیقی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
7368 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.