گسترش فعالیت های زیرزمینی رمالان، فالگیران، دعانویسان و جن گیرها طی سالیان اخیر بازار مکاره پر رونقی را برای افراد سودجو و فرصتطلب ایجاد کرده است و دهان به دهان چرخیدن آوازه کار این افراد از سوی مشتریهای پر و پا قرصشان به گسترش باور این خرافات دامن زده است به نحوی که بر اساس تحقیقات حدود 10 درصد از ایرانیان که معادل 8 میلیون نفر می شود به رمالان و فاگیرها مراجعه میکنند. طبق این تحقیقات بیش از 90 درصد مراجعان به این رمالان خانمها هستند و دلایل مراجعه آنان کنجکاوی و رفع مشکلات آن ها ذکر شده است.
افرادی که ادعا می کنند با جهان ماورا ارتباط میگیرند افراد زیادی را برای رفع انواع مشکلات به سمت خود جذب میکنند. برخی از دعانویسها با دریافت مبلغی اندک از مشتریان خود، آنها را به مشتری دائمی خود تبدیل میکنند و برخی از رمالان نیز با گرفتن مبالغ هنگفت طی جلسات مختلف و دادن اطلاعات مشتریان خود به آنها این افراد را مجذوب خود میکنند طوری که این مشتریان، مُبلغ کار آن ها میشوند و مراجعه به این افراد را به دیگران نیز توصیه می کنند.
در همین رابطه استاد دانشگاه شیراز در حوزه روانشناسی تربیتی معتقد است امور مالی، دعانویسی و ... در تحلیل علمی نمیتواند ارتباط میان عالم مادی و طبیعت با عالم ماورای طبیعت ایجاد کند.
دکتر مسعود حسینچاری در گفت و گو با خبرنگار «خبرجنوب» با بیان اینکه محدوده امور ماورایی از مبتذل تا مقدس در نوسان است، اظهار داشت: در این رابطه دو سوال قابل طرح است؛ یکی اینکه آیا چنین اموری واقعی است و نیروهای ماورای طبیعی همچون روح و جن و جادو وجود خارجی دارد یا نه که پاسخ مثبت است. دوم این که آیا بشر میتواند برای دسترسی به امور رمالی، جادوگری و فالگیری و ... برنامهریزی داشته باشد و آن را تحت کنترل، اختیار و آموزش خود دربیاورد که پاسخ این سوال منفی است.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با تاکید براینکه فرمول بندی و قانونمندی مختص امور طبیعی و مادی است، بیان داشت: امور ماورایی پیشبینیپذیر و قانونمندار نیست.
وی افزود: به عنوان مثال اینکه حسادت دیگران در زندگی ما تاثیر دارد جای هیچ شکی نیست و در مقابل آن تنها میتوان برای دوری از شر افراد حسود به خداوند متعال پناه برد و برای اصلاح آنان دعای خوب در حق این افراد کرد.
حسینچاری در پاسخ به این که برخی میگویند بعضی از اطلاعاتی که رمالان در خصوص مراجعهکنندگان به آنها ارایه میدهند، رنگ واقعیت دارد و این موضوع باعث اعتقاد و باور بیشتر به کار رمالان و جذب افراد بیشتری میشود، گفت: رمالان، فالگیران و جادوگران این اطلاعات را با زیرکی تمام از خود مراجعهکنندگان میگیرند و به آنها تحویل میدهند و همه این رمالان اعم از فالگیر، جادوگر، دعانویس و ... سر و ته یک کرباس هستند.
وی افزود: این افراد ادعای اشراف و تسلط بر نیروهای ماورایی دارند درحالی که خود قادر به ساماندهی وضعیت زندگی خود نیستند و با سوءاستفاده از فقر فرهنگی احساسات دینی و عواطف مراجعه کنندگان خود، درآمد هنگفتی کسب می کنند.
این استاد دانشگاه روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز بیان داشت: همه افراد زمانی که در زندگی خود قادر به حل مشکل نباشند به سمت نیروهای غیبی و ماورایی گرایش پیدا میکنند و این مختص مردم همه جهان است.
حسینچاری با بیان این که اموری همچون هیپنوتیزم، یوگا، مدیتیشن و ... شامل تکنیکهای روانی- جسمانی است که بر القاء بنیان گذاشته شدهاند، گفت: این امور اصول خود را دارند و کاملا متفاوت از رمالی، فالگیری و ... میباشند البته گاهی نیز هیپنوتیزم، یوگا، مدیتیشن به دستاویزی برای رمالان و فالگیران تبدیل میشود و از آنها سوء استفاده می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: علت گرایش برخی از افراد جامعه به رمالان و فالگیرها، حل مشکلات زندگی است و هرچه سطح فرهیختگی و فرهنگی افراد پایین تر باشد گرایشات آنها به رمالان بیشتر است.
حسینچاری با بیان اینکه بیش از 70 درصد مراجعین به رمالها و فالگیران و جادوگران خانمها هستند، اظهار داشت: زنان به نوعی مبلغ کار رمالان محسوب میشوند و با تبلیغ دهان به دهان، به رونق کسب و کار این سودجویان کمک می کنند.
وی با تاکید بر این که هیچ نیروی ماورایی در این هستی از قدرت و اختیار خداوند خارج نیست، گفت: خداوند عالم را بر اساس قانون علیت بنا نهاده و دور زدن این قوانین عاقبت خوشی ندارد حتی اگر در این مسیر، موفقیت نیز حاصل شود چرا که خواست خداوند تحقق اراده او در قالب قوانین وضع شده
توسط خود اوست.
این استاد دانشگاه شیراز در حوزه روانشناسی تربیتی با بیان این که اتفاقات نادر و توفیقهای رمالان و فالگیرها و دعانویسان تصادفی، غیرقابل پیش بینی و غیرقابل تعمیم میباشد، گفت: یکی از ویژگیهای بد ما ایرانیان «کرامت بافی» است که در قالب آن برای برخی افراد جامعه کرامت تصور می کنیم که دور از واقعیت است و آموزههای دینی نیز آن را رد می کند.
حسینچاری با اشاره به اینکه مراجعین فالگیرها و دعانویسان و رمالان به ندرت از قشر تحصیل کرده هستند، اظهار داشت: زنان به دلیل زودباور بودن، احساسی و عاطفی بودن بیشتر طعمه این رمالان می شوند و به این افراد سودجو مراجعه و اعتماد می کنند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 778279
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.