این حرکات نمایشی در حالی صورت گرفته است که هدف این گروه دوچرخه سوار، حمایت از میراث فرهنگی عنوان شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان آباده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که بناهای تاریخی، سرمایه‌های مادی و معنوی کشور به شمار می‌روند، گفت: حفاظت از آن‌ها به عهده همگان است و نباید به بهانه حمایت از میراث فرهنگی، آثار تاریخی را با خطر مواجه کرد.
داود جعفرپور افزود: با توجه به تقاضای گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از قلعه باستانی ایزدخواست و درخواست شهرداری این شهر، مدیریت بازدید از این اثر تاریخی به این شهرداری واگذار شده است.
وی ادامه داد: با این وجود، بررسی های لازم در این زمینه صورت گرفت و شواهد نشان داد که دوچرخه سواری تنها در راهروهای این قلعه صورت گرفته و به بناهای این اثر تاریخی آسیبی وارد نشده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان آباده گفت: بنا بر بررسی ها، ورود این گروه دوچرخه سوار با دوچرخه به محوطه قلعه ایزدخواست با سهل‌انگاری متصدی این قلعه اتفاق افتاده است که اقدامی نادرست بوده و هماهنگی های لازم برای جلوگیری از تکرار این رویداد صورت گرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی باید گفت که کاروانسرایی که دوچرخه سواران بر فراز آن رکاب زده اند تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی فارس نبوده است.
جعفرپور در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در سال‌های اخیر و به ویژه در سال 96 پیگیر انجام مطالعات و مستند نگاری قلعه ایزدخواست و مرمت بخشی از بنای مذکور بوده که تنها در 6 ماه نخست امسال 150 میلیون تومان اعتبار به این ماموریت اختصاص یافته است.
وی گفت: این اداره کل مصمم است با همکاری سایر ادارات و نهادها، پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی در شهر ایزدخواست ایجاد و مرمت این آثار ادامه یابد.
شهر باستانی ایزدخواست به عنوان دروازه ورودی فارس از سمت شمال در شهرستان آباده واقع است و در فاصله 330کیلومتری شمال شهر شیراز قرار گرفته است.
قلعه و پل ایزدخواست، کاروانسرا و خانه‌های قدیمی روستایی از جمله آثار تاریخی شهر ایزدخواست هستند.
قلعه ایزدخواست متعلق به دوران ساسانیان را می‌توان یکی از شاخص‌ترین آثار این منطقه توصیف کرد که با سبک معماری خود یکی از نمونه های جالب توجه شهرسازی و مهندسی زمان قدیم ایران است.
2027
خبرنگار: محمد امین افشارپور ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.