سید محمد هادی هاشم زاده روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: دراین نمایشمامه قصد داشته ام در آن بدون شعارزدگی عمل کنم. وقتی زلزله می‌آید پس لرزه‌هایی هم وجود دارد، من به دنبال این پس‌ لرزه‌ها بودم.
نمایش آبی‌ترین آسمانی زمین به کارگردانی سید محمدهادی هاشم‌ زاده تا 12آبان‌ در تماشاخانه استاد هودی شیراز بر روی صحنه است و حاصل بازنویسی نمایشنامه‌ای با همین نام است.
هاشم‌ زاده که بازنویسی این اثر را مشترکاً با حسن فلاح انجام داده، در نگارش جدید دو کاراکتر به متن افزوده است، او درباره نگارش تازه و نیز اجرای متفاوت این نمایش گفت:در این نسخه از نمایش با دختر کرد کوبانی مواجهیم که در سال 2014 و با حمله داعش و تجاوز این گروه تکفیری به خاک و ناموس مردم، دست به اسلحه شده و پا به پای مردان و حتی جلوتر از آن ها با داعش به جنگ می‌رود.
وی ادامه داد: شخصیت بعد دختری است که عاشق است و بر اثر جنگ دچار جدایی می شود و در پی اسارت همسرش با پرواز 655 به دبی می رود وهواپیمایش از طرف ناو آمریکایی مورد هدف قرار می گیرد و به شهادت می‌ رسد و قصه بعدی نیز داستان فرهاد است که شاید حرف دل بسیاری از هم نسلان ما نیز بوده است کسانی که فضای جنگ را کمتر لمس کرده اند اما تحت تاثیر مستقیم آن هستند.
هاشم زاده گفت: فرهاد تا پایان عمر از ترس و تشنج رنج می برد و بر زندگی او تأثیر می گذارد، نمایشنامه اصلی با این سه شخصیت روایت می‌شود؛ اما در بازنویسی دو شخصیت دیگر به آن افزودیم؛ پدر و مادری که فرزندشان مفقود الاثر شده است تا به‌ گونه‌ای رنج دوران پس از جنگ را نیز روایت کنیم.
کارگردان نمایش آبی‌ ترین آسمانی زمین افزود: بازیگران برای این تئاتر زمان بسیاری صرف کردند؛ برای نمونه برای تعریف شخصیت کژال درباره کردها مطالعه بسیار کردیم و مشاور لهجه گرفتیم و بازیگر سه ماه دوره زبان کردی گذراند تا برای این نقش آماده شود.
هاشم زاده به پاسداشت مقام زن در بازنویسی نمایشنامه اشاره کرد و بیان داشت: در روایت اصلی داعش پس از تجاوز به کژال سر او را می‌برد؛ اما من برای پاسداشت مقام زن مرگ او را به صورت ایستاده طراحی کردم تا تصویر او را در اوج غرور، پاکی، پاکدامنی و رشادت در ذهن مخاطب بنشانم.
کارگردان آبی ترین آسمانی زمین ادامه داد: می‌خواستم بگویم زن پاک، مطهر و بزرگ است و با شهادت اساطیری اش رشادت یک زن کرد را که در مقابل دشمن ایستادگی کرده است با شرافت نشان دهم.
وی در ادامه به مبحث طراحی صحنه اشاره کرد و دلیل انتخاب رنگ قرمز را برای صحنه نشانه‌ای از تلفیق و عشق و خون دانست.
آبی‌ترین آسمانی زمین سال گذشته در تالار قشقایی تئاتر شهر تهران برای نخستین بار به کارگردانی محمد قاسمی اجرا شد و در سال جاری به کارگردانی سید محمدهادی هاشم‌زاده کارگردان شیرازی، با تغییراتی در نمایش‌نامه، برای شرکت در جشنواره استانی تئاتر فارس بر روی صحنه رفت و مقام سوم بازیگری مرد را برای حسن فلاح به ارمغان آورد.
بازیگران این نمایش را مریم شکری، نسیم شیرزادی، شهرزاد بداغی و علیرضا جهاندیده تشکیل می‌دهند؛ همچنین عوامل این اثر نمایشی عبارت است از نویسنده: محمد قاسمی، بازنویسی: سید محمدهادی هاشم زاده و حسن فلاح، گریم: فرزانه رادفر و مهدی ستوده، مدیر هماهنگی و روابط عمومی: مجتبی حدادی، مدیر اجرا و نور: محمدعلی امیری، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: مهران زارع، بازی ساز: سینا برزگر و نادیه بهفری، آوا و موسیقی: سمانه کاظمی و فرنوش همای پور.
1876 / 2027
تنظیم: غلامرضا مالک زاده ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.