دکتر کامران باقری لنکرانی در ششمین سمینار بین المللی سلامت زنان که در شیراز در حال برگزاری است، افزود: سقط جنین قانونی از سازوکارها در زمینههای درمانی است که برای حفظ سلامت مادر و یا در مورد جنینهایی که دچار اختلالات صعبالعلاج هستند، آن هم قبل از 20 هفتگی انجام میشود. در مورد سقطهای غیرمجاز نیز برخی حتی زن و شوهر قانونی هستند و همه موارد هم خارج از چارچوب خانواده نیست. وی یادآور شد: متاسفانه در عرصه سلامت باروری با این واقعیت های تلخ مواجه ایم که توجه به راهکارهایی برای کاهش آنها ضروری است. واقعیت تلخ دیگر به ویژه در 10 سال گذشته، افزایش تعداد مبتلایان به بیماری های آمیزشی است که قربانیان آن اغلب افراد زیر 20 سال هستند که این نیز جای نگرانی و تاسف دارد. دکتر لنکرانی گفت: طلاق نیز در کشور روند فزایندهای دارد و از هر 3 ازدواج در کلانشهرها، یک مورد به جدایی منجر میشود که این میزان به طور کل در کشور از هر 7 ازدواج، یک مورد است. وی افزود: مجردهای قطعی و کسانی که تمایل به ازدواج ندارند و تا آخر عمر میخواهند مجرد بمانند و به عبارتی خانواده های تک نفره نیز روبه افزایش است؛ این وضعیت به نحوی است که حتی زوج هایی که تشکیل خانواده می دهند هم نسبت به فرزندآوری تمایل چندانی ندارند و به همین دلیل بعد خانوار به زیر 4 نفر و حتی در برخی کلانشهرها به زیر 2 نفر رسیده است.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت فارس یادآور شد: ما نمی توانیم چشمانمان را به روی این واقعیت های تلخ ببندیم و باید نسبت به نیازهای جامعه حساس باشیم و اگر این موارد را بیان می کنیم هدفمان بررسی و دستیابی به راهکارهایی برای بهبود اوضاع است.
دکتر لنکرانی ادامه داد: در عین حال ما جزو معدود کشورهایی هستیم که برنامه آموزشی تحت عنوان سلامت باروری داریم و با توجه به اینکه بیش از 40 درصد جمعیت ما، سن زیر 30 سال دارند توجه به این مقوله اهمیت بسیاری دارد. وی گفت: کمترین تمایل به فرزندآوری در بین افراد پردرآمد است و کاهش تولدها به مسایل فرهنگی برمی گردد. توجه به باروری بیماران پیوندی و دیابتی زن نیز مهم است و در کشورهای اسلامی هم ما احتیاج داریم که به این مقولات، عمیق تر و با یک نگاه دینی بپردازیم. مدیر دفتر منطقهای آیسسکو نیز گفت: با توجه به اهمیت موضوع، نیاز به نگاه بین رشته ای در حوزه سلامت بانوان داریم و تحقیقاتی در این زمینه باید انجام گیرد.
ایجاد رشته سلامت باروری در کشور
دکتر عباس صدری ادامه داد: گفتمان جدید ایجاد رشتهای راجع به سلامت باروری و یا سلامت زنان باید مدنظر قرار گیرد تا زمینه ارتقای سطح این مهم بیش از پیش فراهم شود.
رئیس مرکز مطالعات تحقیقات زنان حوزه علمیه قم نیز یادآور شد: سلامت جنسی اگر بخواهد به سلامت جسمی و روانی کمک کند باید در مقیاس خانواده باشد و مهمتر از همه توجه به سلامت اخلاقی در این حیطه اهمیت بسزایی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین رضا زیبایی نژاد گفت: جامعه موظف است ازدواج را تسهیل کند و در صورت عدم امکان آن، توجه به سلامت اخلاقی مهم است. آزادی جنسی باید در حد نیاز باشد و نامطلوب است که اطلاعات جنسی یک کودک 5 ساله به اندازه نوجوان 15 ساله باشد. وی ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت با هویت و فطرت جنسی باید همخوان باشد و مشکلاتی که در کوچه و خیابان می بینیم و با آن مواجه ایم ناشی از این عدم همخوانی بوده و متاسفانه نظام های تربیتی جدید و نظام سرمایه داری در جهان، زنانگی و خانواده را قابل حذف می دانند.
دبیر علمی ششمین سمینار بین المللی سلامت زنان نیز گفت: سلامت باروری از زمان تولد یک نوزاد دختر تا مرگ او را شامل می شود و با این وجود 22 درصد از سال های از دست رفته سن باروری در بین زنان، ناشی از بیماری های جنسی و مسایل مربوط به حقوق باروری است. دکتر نجمه مهارلویی ادامه داد: 494 مقاله برای ما درخصوص سلامت زنان ارسال شد که بیش از 90 درصد مورد پذیرش و به شکل پوستر در حال ارائه است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 769752
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.