نادر طیبی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز اظهار داشت: در منطقه 1300 هکتاری ویژه اقتصادی شیراز، 45 واحد صنعتی فعال و 40 واحد در حال ساخت وساز وجود دارد که از این 40 واحد، 10 واحد در سال جاری به بهره برداری می رسد.
وی با بیان اینکه نیمی از اراضی منطقه ویژه اقتصادی شیراز به صنعتگران واگذار شده و نیم دیگر آن آماده واگذاری به صنعتگران است، افزود: فضای خوبی برای صنعتگران در این منطقه وجود دارد اما برخی مشکلات حاشیهای که گریبان این منطقه را گرفته باعث شده تا توسعه، آن گونه که پیش بینی شده بود اتفاق نیفتد.
طیبی که معتقد است یکی از چالشهای پیش روی منطقه ویژه اقتصادی شیراز، کمبود آب است، اضافه کرد: آب مورد نیاز این منطقه با 85 واحد فعال و در حال ساخت فقط از یک چاه آب تامین می شود که آن هم مصوبه حدود 20 سال پیش است.
وی گفت: آب استحصال شده از این چاه آنقدر نیست تا بتوانیم پذیرای صنایعی باشیم که تا حدودی آب بر هستند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز با اشاره به مساعدت های سازمان آب منطقهای برای حل این مشکل، گفت: با وجود همکاریهای خوب انجام شده اما همچنان این منطقه با بحران و محدودیت منابع آبی مواجه است به گونه ای که مجبور شده ایم به برخی سرمایه گذاران برای ایجاد واحد صنعتی در منطقه مذکور جواب رد بدهیم.
طیبی تصریح کرد: علاوه بر مشکلاتی که صنایع کشور با آن مواجه اند همچون تسهیلات بانکی و یا بازار فروش، صنعتگران منطقه ویژه اقتصادی شیراز با مشکلات دیگری مواجهاند که گاهاً در هیچ نقطه کشور اتفاق نمیافتد. از جمله این مشکلات میتوان به وجود بازار شیطان که عمدتا اجناس سرقتی در آن فروخته می شود، اشاره کرد. این مکان به محل تجمع افراد خلافکار تبدیل شده که علاوه بر نابسامانی در مسیر منطقه ویژه اقتصادی شیراز، امنیت صنعتگران و افرادی که در مسیر این منطقه تردد می کنند را به خطر انداخته است.
وی، تک بانده بودن جاده دسترسی به منطقه ویژه اقتصادی شیراز را از دیگر عجایبی برشمرد که صنعتگران این منطقه با آن دست به گریبانند.
طیبی با اشاره به تصادفات متعدد روزانه در این جاده، گفت: جاده مذکور علاوه بر آنکه منتهی به منطقه ویژه می شود در مسیر نیروگاه سیکل ترکیبی و چندین روستا از جمله روستاهای قره باغ نیز می باشد و به همین دلیل بار ترافیکی زیادی دارد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز خاطرنشان کرد: در این مسیر علاوه بر پرسنل کارخانجات و عبور و مرور محلی، هر روز دهها کانتینر، مواد اولیه و یا کالاهای ساخته شده را جابه جا میکند ضمن آنکه انبار گمرکات فارس نیز در همین منطقه ایجاد شده که باید به موارد مذکور، حمل کالا و بار تجاری را نیز اضافه کرد. بدیهی است یک جاده کم عرض و باریک برای این حجم عبور و مرور پاسخگو نیست و تعریض و دوبانده کردن جاده یک کار بدیهی و انتظار منطقی است که علی رغم پیگیری ها این اتفاق رخ نداده است.
طیبی با اشاره به گرفتن موافقت از رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای تخصیص اعتبار به طرح تعریض جاده مذکور، گفت: متاسفانه با این وجود، پیگیری لازم از سوی متولیان امر صورت نگرفته است. ظاهراً طرح های ملی همچون احداث آزادراه و بزرگراه و یا جاده های بین شهری و روستایی برای مسئولان در اولویت است و تعریض این جاده با آن حجم عبور و مرور که باعث رفع مشکل صنعتگران می شود از اولویتی برخوردار نمی باشد.
وی اظهار امیدواری کرد بالاخره عزم متولیان برای حل مشکلات این منطقه بیش از پیش جزم می شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 769748
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.