رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز در این مراسم با اشاره به برخی مشکلات پیشروی این کلیسا گفت: در حال حاضر تنها بیش از 30 نفر از ارامنه در شیراز سکونت دارند که اگر کودکان، سالخوردگان و افراد بیمار را هم جدا کنیم دیگر چیزی باقی نمیماند. مشکلات این کلیسا که بیش از 400 سال قدمت دارد تنها مربوط به ما نیست.

 

هرموندآراتونیان اظهار داشت: نقش ما در این کلیسا بیشتر میراثداری است و تا حدی که در توان ما بود از آن نگهداری کردیم و کارهای جزئی مانند زه کشی و ایزوگام را انجام دادیم. این کلیسا با توجه به تاریخچه و قدمت آن مثل یک نگین در بافت قدیمی شیراز است و می تواند با جذب گردشگران خود سوددهی داشته باشد اما امروز شاهدیم که این کلیسا در کناری افتاده و با توجه به وضعیت آن به نظر می رسد دارد نفس های آخر را می کشد. وی اضافه کرد: ارامنه شیراز هیچ منفعت شخصی در این کلیسا ندارند و حتی ما از جیب خودمان برای مرمت و سرپا نگه داشتن این کلیسا هزینه کردیم اما دیگر کسی باقی نمانده که برای اینجا هزینه کند. آراتونیان افزود: کلیسای اصفهان هم مشکلات خود را دارد و نمی توانیم به آن جا امید داشته باشیم. تقاضا داریم نسبت به حفظ و مرمت این اماکن که جنبه تاریخی نیز دارند توجه بیشتری شود. حفظ این محل برای ما منفعت شخصی ندارد و امیدواریم به عنوان یک میراث از گذشته به آیندگان برسد، به همین منظور دیگر توان رفتن به ادارات و مذاکره را نداریم چرا که نه دیگر نیرویی برایمان باقی مانده و نه توان داریم. وی با اشاره به این که انجیل قدیمی این کلیسا برای نگهداری بهتر به اصفهان منتقل شده است، گفت: ما در زمینه حفظ حقوق شهروندی با کسی تفاوت نداریم و حتی در برخی موارد که افراد متوجه می شوند ما ارمنی هستیم احترام بیشتری به ما می گذارند. مشکلات معیشتی نیز مربوط به همه کشور است و تفاوتی میان ما و دیگران نیست، اما در برخی موارد اقلیت ها با مشکل مواجه می شوند. رئیس کمیسیون شهروندی شورای شهر نیز در این جلسه با اشاره به پیشینه حضور ارامنه در ایران گفت: جامعه ارمنی ها طی سال های حضور در ایران در حوزه های مختلفی به کشور خدمت کرده اند و حتی اولین روزنامه هند را یک نفر از ارامنه شیرازی که به این کشور مهاجرت کرده بود به چاپ رساند و همواره مطرح می کرد که از ارامنه شیراز است. احمد تنوری ادامه داد: اقلیت مسیحی همواره در کشور و شهر ما دارای احترام ویژه ای از جانب شهروندان بوده اند و آنها نیز به هرکجا که می روند همواره بر هویت ایرانی خود تاکید دارند و هویت ایرانی خود را بارها فریاد زده اند. وی تصریح کرد: در جریان جنگ تحمیلی و سایر مقاطع از جمله سالگرد انقلاب، ارتحال امام (ره) و سایر موارد همواره جامعه مسیحیان نقش پر رنگی داشتند و تعداد شهدای مسیحی در دوران دفاع مقدس قابل توجه است. تنوری گفت: با توجه به این موضوع جا دارد تا در نام گذاری اماکن مختلف شهر از نام شهدای اقلیت مسیحی نیز که دوشادوش سایر رزمندگان از کشور دفاع کردند، استفاده شود. عضو شورای شهر شیراز گفت: در سال های گذشته در حوزه های فرهنگی و هنری ارامنه به ویژه در زمینه موسیقی افتخارات زیادی کسب کرده اند و در حوزه ورزشی نیز قهرمانان زیادی در دل این جامعه اقلیت تربیت شده و برای کشور افتخارآفرینی کرده اند. وی افزود: وجود این کلیسا در دل بافت فرهنگی شهر نشان از سیره پاک پیامبر (ص) و ائمه (ع) است که همواره بر حفظ حقوق اقلیت های دینی تاکید داشتند و بسیاری از مشاهیر جهان که از شیراز عبور کرده اند از این کلیسا بازدید و در سفرنامه های خود به آن اشاره کرده اند. کارشناس اقلیت های دینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز با اشاره به سابقه تاریخی این کلیسا گفت: ارزش این کلیسا به حدی است که حتی اساتیدی از دانشگاه های ایتالیا بارها برای دیدن ویژگیهای این کلیسا به شیراز آمده اند.

سید مجتبی میر دهقان با اشاره به برخی ویژگی های معماری این کلیسا گفت: معماری این کلیسا تلفیقی از معماری ایتالیایی و اسلامی است و نقشی که در سقف کلیسا حک شده نقش همان فرشی است که تا قبل از این در کف کلیسا گسترده شده بوده است. یک هنرمند شیرازی نیز در این بازدید با اشاره به برخی ویژگی های هنری کلیسای ارامنه شیراز گفت: در این مکان از هنر ایرانی اسلامی به طور کامل استفاده شده که برخی از آن ها در حال تخریب است و با بازسازی و بهسازی آن می توانیم از این مکان برای جلب گردشگران استفاده کنیم. محمد حسن گلبن حقیقی خواستار توجه به احیای بازارچه این محل شد و افزود: ظرافت گچ بری های این کلیسا حتی از بسیاری خانه های قدیمی شهر نیز بیشتر است.

وی گفت: معماری این محل نشان می دهد که معمارانی که آن را ساخته اند مسلمان بوده اند و اگر گذشتگان ما به این کلیسا احترام می گذاشتند ما نیز باید به آن احترام بگذاریم و در بازسازی آن تسریع و در آن به روی گردشگران باز شود. بازارچه ارمنی ها نیز باید بار دیگر احیا شود که این در توسعه صنعت گردشگری ما نیز تاثیر گذار است. همچنین با توجه به اشیاء و نقاشی های قدیمی که هنوز به دلیل عدم کارشناسی نمی دانیم چه ارزشی دارند می توانیم در کنار این محل موزهای را نیز برای نگهداری از این آثار کلیسا ایجاد کنیم. در ادامه این مراسم اعضای شورا و خبرنگاران از بخش های مختلف کلیسای ارامنه شیراز بازدید کردند اما نکته قابل توجه در این مکان وجود قبرهایی با قدمت بیش از 100 تا 200 سال مربوط به سالهای 1800 تا 1900 میلادی بود که نشان از قدمت این کلیسای قدیمی داشت.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 769746
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.