به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمد هادی ایمانیه شامگاه چهارشنبه در ششمین سمینار بین المللی سلامت زنان در شیراز افزود:در صورتی که این اجازه به دانشگاه علوم پزشکی شیراز داده شود ما حاضریم در اجرای آن پیشقدم باشیم.
وی اظهار کرد: با اجرایی شدن این پیشنهاد ضمن حفظ کامل حقوق و مزایای بانوان آنها می توانند ، 50 درصد ساعت کاری خود را به خانواده اختصاص دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه ریشه مشکلات جامعه را دور شدن زنان از خانواده دانست و گفت : بانوان گرچه نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما بر روی تمام جمعیت اثرگذار هستند و شاید اثرگذارترین گروه اجتماعی ما هستند.
ایمانیه با اشاره به شرایط جمعیتی امروز جامعه که کاهش تولدها، کاهش ضریب افزایش جمعیتی که روزی مشکل کشور بود وبعد با کنترل جمعیت و جلوگیری از افزایش جمعیت دچار افراط شدیم، افزود: اکنون که بنا داریم دوباره باروری را تشویق کنیم، باید به شکل مدیریت شده باشد تا باز هم دچار افراط و مشکلات به وجود آمده در این زمینه نشویم.
وی اضافه کرد: مشکلاتی که امروزه به ویژه بانوان ایرانی با آنها مواجه هستند بحث های جسمی، روانی و عاطفی است؛ موضوعاتی مانند چاقی، اضافه وزن به ویژه برای بانوان میانسال و سالمند، دیابت، بالا بودن فشار خون، نارسایی کلیه و مسایل مربوط به سرطان های ویژه بانوان، پوکی استخوان و ساییدگی استخوان مشکلاتی است که بیشتر به سبک زندگی در سال های گذشته مربوط است.
رئیس ششمین سمینار بین المللی سلامت زنان نیز در این نشست با بیان اینکه این ششمین دوره از برگزاری این سمینار زنان است، موضوع محوری امسال را سلامت باروری اعلام کرد و گفت: سلامت باروری از عرصه هایی است که به دلیل اینکه با نگاه دینی به آن پرداخته نشده، آسیب زا شده است؛ در حالی که در کشوری با جمعیت جوان مانند کشور ما، نیاز است به این مقوله توجه جدی داشته باشیم و بر اساس باورها و مبانی خودمان این موضوع را پرورش دهیم و بر روی آن کار کنیم و با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری برای موضوع خانواده که سال گذشته ابلاغ شد، بتوانیم جمعیت جوان کشور را در این عرصه توانمند کنیم.
دکتر کامران باقری لنکرانی افزود: به دلیل کوتاهی که در این زمینه انجام شده است با آسیب های جدی مواجه شده ایم، به هر حال در موضوع تمایل به ازدواج، تمایل به فرزندآوری و تمایل به طلاق، آمارهای خوبی در کشور نداریم؛ ازدواج و فرزندآوری کم شده است، خانواده ها شکننده تر شدند و تمایل به طلاق افزایش پیدا کرده است، ارتباطات خارج از خانواده در برخی از نقاط کشور رو به گسترش است و اینها آسیب هایی است که کیان اجتماعی کشور را تهدید می کند.
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس، اضافه کرد: در این سمینار تلاش کردیم با یک نگاه میان رشته ای با حضور متخصصان مختلف از حوزه علمیه قم گرفته تا اساتید رشته های مرتبط با سلامت، اساتید روانشناسی، اساتید تغذیه و سایر رشته ها بتوانیم به این موضوع نگاه جامع تری داشته باشیم و بتوانیم بنایی را پایه ریزی کنیم که در بحث سلامت باروری با یک نگاه بومی برخاسته از باورهای دینی، به معضلات بپردازیم تا شاید جلوی شکل گیری آنها را از آغاز بگیریم.
باقری‌لنکرانی خاطرنشان کرد: سالانه حدود 60 هزار تولد در کشور ثبت می‌شود، از این رو، بهداشت باروری سلامت زنان باردار به‌عنوان یکی از اولویت‌های جامعه، به‌عنوان محور ششمین سمینار سلامت زنان تعیین شد.
در این همایش 2 روزه 32 سخنران و استاد دانشگاه مطالب تخصصی خود را ارائه می دهند و 494 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.
6113/ 2027
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.