به گزارش ایرنا، محمد علی آذرشب، چهارشنبه در نخستین روز از همایش بین المللی نقش و جایگاه عربی نویسان و عربی سرایان ایرانی در رشد و شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی در شیراز افزود: باید به قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از منظر تمدنی و دید تمدن سازی بنگریم.
وی ادامه داد: ایرانیان، زبان عربی را به عنوان زبان تمدنی خودشان تصور می کردند و اعراب هم در زمان شکوفایی تمدن اسلامی به زبان فارسی با همین رویکرد می نگریستند.
استاد دانشگاه تهران بیان کرد: به همین سبب این 2 زبان در زیر چتر وحدت حوزه تمدنی جهان اسلام شکوفایی داشته اند و برگزاری چنین همایش هایی یادآور شکوفایی های پیشین و یادآور وظیفه ماست که در آینده باید چگونه عمل کنیم تا به تمدن نوین اسلامی برسیم.
آذرشب گفت: امروز بزرگان جهان عرب به این نتیجه رسیده اند که اگر بخواهند ادبیات و زبان عرب شکوفا شود و به دوران طلایی خویش برسند باید به ادبیات فارسی وصل شوند.
استاد زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران افزود: آنها ادبیات فارسی را زبانی می دانند که می تواند ادبیات عرب را از رکود خارج کند.
وی، جایگاه ادبیات عرفانی را در جهان عرب بسیار با ارزش دانست و اظهار داشت: زبان عرفانی می تواند فرا ملیتی باشد،
برخی مواقع از ادبیات عرفانی به عنوان ادبیات صوفیایی و رمز و راز دار یاد می شود در حالی که این ادبیات، ادبیات زنده کننده انسان هاست و باید از این منظر به آن نگریست.
در همایش 2 روزه بین المللی نقش و جایگاه عربی نویسان و عربی سرایان ایرانی در رشد و شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی، استادان دانشگاه و میهمانانی از کشورهای تونس، اردن، عمان و عراق حضور دارند.
در این همایش، نشست سردبیران مجله های عربی زبان کشورمان و همچنین کارگاه آموزشی زبان عربی (تکنیک ها و روش ها) ویژه معلمان درس عربی آموزش و پرورش فارس نیز برگزار خواهد شد.
این همایش فردا (پنجشنبه) به کار خود پایان می دهد.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.