به گزارش ایرنا ابراهیم گشتاسبی، چهارشنبه در همایش بین المللی نقش و جایگاه عربی نویسان و عربی سرایان ایرانی در رشد و شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی در شیراز افزود: بر همین اساس دانشگاه شیراز علاقه مند است که یک شاخه دانشگاهی را در کشورهایی مانند امارت، کویت، عمان و تونس ایجاد کند.
او ادامه داد: دانشگاه شیراز می کوشد تا در حوزه علوم انسانی هم همچون رشته های فنی و مهندسی، فعالیت های علمی بین المللی خود را گسترش دهد.
وی، قرآن را محور اصلی ارتباط تمدنی کشورهای مسلمان دانست و بیان کرد: زبان عربی به عنوان زبان قرآن به نوعی یک زبان مشترک بین کشورهای مسلمان است و برگزاری چنین همایش هایی به ارتباط بهتر و عمیق تر کشورهای مسلمان کمک خواهد کرد و زمینه ساز گسترش تمدن اسلامی خواهد شد.
سرپرست دانشگاه شیراز گفت: بخش زبان و ادبیات عرب این دانشگاه از استادانی توانمند و مجرب برخوردار است و هم اینک دوره دکترای عربی نیز در دانشگاه شیراز راه اندازی شده و در حال پذیرش دانشجو است.
رئیس بخش زبان و ادبیات عرب دانشگاه شیراز هم، با اشاره به برگزاری همایش جایگاه نقش استان فارس در عرصه زبان و ادبیات عربی در مهرماه سال 94 اظهار داشت: همایش بین المللی نقش و جایگاه عربی نویسان و عربی سرایان ایرانی در رشد و شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی، قرار بود در سطح ملی برگزار شود لیکن به سبب استقبال دانشگاه های کشورهای عرب زبان تصمیم به برگزاری این همایش در سطح بین المللی گرفته شد.
حسین کیانی افزود: روند دریافت مقالات برای شرکت در این همایش از مهرماه سال 95 آغاز و در مجموع 327 خلاصه مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد.
وی ادامه داد: پس از بررسی و داوری مقاله های ارسالی در نهایت 146 مقاله پذیرفته شد که از این تعداد 95 مقاله برای ارائه در همایش در اختیار دبیرخانه قرار گرفت.
او بیان کرد: مقاله های ارسالی در پنج محور رویکرد عربی، رویکرد زبانی، نسخه شناسی و معرفی آثار، مطالعات بین رشته ای و روش شناسی ارائه شده است.
همچنین در این همایش 2 روزه که با حضور استادان دانشگاه و میهمانانی از کشورهای تونس، اردن، عمان و عراق برپا شده است، نشست سردبیران مجله های عربی زبان کشورمان و همچنین کارگاه آموزشی زبان عربی (تکنیک ها و روش ها) ویژه معلمان درس عربی آموزش و پرورش فارس برگزار خواهد شد.
این همایش فردا (پنجشنبه) به کار خود پایان می دهد.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.