به گزارش خبرنگار ایرنا ، اسماعیل تبادار چهارشنبه در همایش بحران آب در شیراز افزود: کشت های کم مصرف و رفتن به سمت کشت های گلخانه ای از جمله راهکارهای موثر در صرفه جویی آب است.
وی به برخی از اثرات خشکسالی در استان فارس اشاره کرد و گفت:منطقه ای مثل خرامه در استان فارس که پیشتر شلتوک کاری داشته و برنج آن معروف بود اکنون بر اثر خشکسالی به سمت بحران رفته و با چند مغازه اقتصاد و معیشت مردم آن می گذرد، این بحران ها تبدیل به مهاجرت می شود و بحران جدیدی می آفریند.
تبادار گفت:‌آنچه باید به آن توجه داشته باشیم عملیاتی شدن مطالعات و راه های رفع مشکلات است که تا به امروز این موضوع در حد شعار دادن بوده است.برگزاری چنین همایش هایی باید راهکار عملیاتی ارائه دهد، برگزاری همایش نباید به منزله ورود افراد به قبرستان و مجالس ترحیم باشد که تا فرد در آن مجلس قرار دارد حس و حال مرگ و آخرت دارد و همین که از محل خارج شد همه چیز را فراموش می کند.
استاندارفارس دانشگاه را محوری برای ارائه مشاوره های کارشناسی برای توسعه استان فارس دانست و از دانشگاه استمداد طلبید وگفت:‌دانشگاه باید حضور فعال داشته باشد و راهکارهای عملیاتی ارائه کند و دستگاه های اجرایی نیز تمام قد به فکر اجرایی شدن راهکارها باشند.
تبادار پرکردن چاه های غیرمجاز را رویکردی برای مصرف بهینه و جلوگیری از برداشت های بی رویه دانست و گفت:پرکردن چاه های غیر مجازاز جمله فعالیت های موثر بوده است،حدود 17 هزار چاه غیر مجاز در استان فارس وجود دارد که دستگاه های مربوط باید برای کنترل آن برنامه ریزی داشته باشند.
استاندار فارس با بیان اینکه مطالعات برای یافتن آب های ژرف در استان فارس آغاز شده است گفت :مطالعات اولیه بیانگروجود 4 هزار میلیارد متر مکعب آب در محدوده آبهای ژرف در منطقه ارسنجان فارس است. اگر30 درصد این مطالعات هم صحیح باشد باید همگان سجده شکر کنیم ، تیمی از مشاوران آب با راهنمایی و مدیریت استانداری این موضوع را در حال بررسی دارد.
تبادار بر لزوم حفاظت بیشتر و بهره برداری منطقی تر از منابع آب تاکید کرد و با بیان اینکه استان فارس 23درصد بیشتر از متوسط کشور آب زیرزمینی مصرف می کند که عمده این مصرف در حوزه کشاورزی است، متوسط کشوری در این بخش 55 درصد و متوسط مصرف فارس 79 درصد است.
وی ادامه داد: در این میان طی چند سال گذشته خشکسالی باعث بروز مشکلات فراوانی شد که در این رمینه 83 محدوده بحرانی در فارس معرفی شد.
علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم در این همایش بر لزوم اتخاذ تدابیری برای حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع آب تاکید کرد و بااشاره به تداوم خشکسالی در فارس گفت : خشک شدن تالاب بختگان 60 درصد از اقلیم فارس را در معرض خطر ریزگرد ها قرار داده است ، دولت برنامه های جامع برای حفاظت از منابع آب دارد از جمله راهکارهایی برای عدم استفاده ار سالانه 2/2میلیارد متر ومکعب آب تدوین کرده است.
نماینده شیرازدرمجلس شورای اسلامی اضافه کرد: 12 تالاب فارس کاملا خشک است عامل انسانی و سوء مدیریت در خشکی این تالاب ها غیر قابل انکار است،چراباید در منطقه مانند کهمره سرخی شیراز و در چشمه شورشیرین این منطقه دهها لوله و انشعاب از این چشمه آب بگیرند؟ چرا در تخت جمشید به رغم این همه مخالفت مجوز حفر چهار حلقه چاه آب داده شد؟ این گونه رفتارها در حوزه آب بلبشو و هرج و مرج ایجاد می کند.
رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این همایش با بیان اینکه بحران آب حاشیه نشینی را در فارس افزایش داده است گفت: حاشیه نشینی می تواند منجر به جرم و تخلف و ایجاد پرونده و افزایش بار فعالیت قضایی شود.
علی القاصی گفت : در دو سال اخیر 6 هزار حلقه چاه در فارس پر شده است اما همچنان 17 هزار حلقه چاه غیر مجاز در حال برداشت آب است ، 4هزار و 174 حکم قضایی برای پر کردن چاه ها صادر شده است.
القاصی به خشک شدن تالاب های فارس، چشمه ها و رودخانه ها در استان فارس اشاره کرد و گفت: همه این موارد نشانه بحرانی است که با آن دست به گریبان شده ایم.
وی به مهاجرت های بی رویه ناشی از بحران آب پرداخت و با بیان این که مهاجرین آب نوعاً افرادی بیکار هستند و بیکاری برخی جرایم و آسیب ها را به همراه دارد ، گفت: یکی از دلایلی ورود دستگاه قضایی استان در این مبحث تدوین ابعاد حقوقی و جرم شناختی موضوع بحران آب است.
وی افزود: پیش بینی ما این است که برداشت های بی رویه آب، کوچ و آوارگی بخش قابل توجهی از مردم مناطق مختلف استان را به دنبال خواهد داشت و حاشیه نشینی و فقر، اعتیاد و سایر معضلات از جمله تعارضات فرهنگی مهاجرین و نتیجه این مهاجرت ها خواهد بود. بنابراین ما درصددیم بین مردم، مسئولان ودستگاه های مختلف در این زمینه ایجاد حساسیت ایجاد کنیم.
همایش ملی بحران آب، جرایم و آسیب ها از علت شناسی تا پیشگیری 26 مهر ماه به میزبانی شیراز با حضور جمعی از اندیشمندان حوزه قضایی و مسوولان و صاحبنظران حوزه آب و محیط زیست گشایش یافت.
گونه شناسی جرایم و تخلفات حوزه آب، علت شناسی علمی و عملی جرایم و آسیب های این حوزه ، بررسی عوامل هیدروژئولوژی ، هیدرولیک و زیست محیطی بحران آب، گونه های پیشگیری از جرایم، تخلفات و آسیب های حوزه آب، آسیب شناسی تقنینی، قضایی و اجرایی حوزه آب ، راهکارهای آموزش و جلب مشارکت مردم در زمینه پیشگیری و مقابله با بحران آب از جمله محورهای این همایش اعلام شده است
رویکرد اصلاح قوانین و ایجاد وحدت رویه قضایی و اجرایی در زمینه مقابله با برداشت های بی رویه و غیر قانونی از منابع آب زیر زمینی از دیگر محورهای این همایش یک روزه است.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.