به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد باقر الفت چهارشنبه درهمایش بحران آب، جرائم و آسیب ها در شیراز به اثرات بحران ناشی از برداشت بی رویه آب در استان های مختلف اشاره کرد و گفت:11 میلیون نفر حاشیه نشین در کشور بخشی از تبعات این بحران است، دستگاه قضایی همکاری فراگیری برای مقابله با برداشت بی رویه دارد و این همکاری ها را تداوم می بخشد.
این مقام قضایی خالی شدن روستاها از سکنه و مهاجرت ناشی از کم آبی را از نشانه های بحران دانست و گفت : این موارد تبعات امنیتی به دنبال دارد که باید برای آن چاره اندیشی کرد بسیاری از روستاها به مخروبه تبدیل شده است، مهاجرت بحث بسیار جدی است که با سیاست های کلان نظام مبنی بر توانمندسازی روستاها باید برای آن چاره اندیشی کرد.
معاون قوه قضاییه گفت: جلوگیری از مهاجرت و ایجاد فضای مهاجرت معکوس از شهر به روستا اقدامی است که باید بیشتر به آن توجه داشت، کمبود آب جلو اجرای این سیاست ها را می گیرد و ما را با مهاجرت های پر تعداد مواجه می کند.
الفت اضافه کرد: بحران آب برنامه های اساسی را که در اسناد چشم انداز و بالادستی توسعه ازجمله توسعه توریسم و گردشگری مورد تاکید قرار داده با چالش مواجه خواهد ساخت، این بحران روستاهای ما را فقیر می کند.
وی با بیان اینکه استحصال آب از عمق 500 متری افتخار نیست گفت: باید قانون مقابله با این نوع برداشت ها تدوین شود قانون فعلی بازدارنده نیست ، برخی استان ها از جمله کرمان و اصفهان در حوزه صنعت از بحران آب آسیب جدی دیده اند این آسیب ها به صنایع فولاد وارد شده و صنعت و معدن این استان ها را به چالش کشیده است.
الفت اضافه کرد : صنایع فولاد در هر ثانیه 15 متر مکعب آب می طلبد احداث برخی از این صنایع در این استان ها کارشناسی نبوده است.
وی با اشاره به اقدامات قوه قضائیه در حوزه برخورد با چاه های آب غیر مجاز گفت:در استان فارس ظرف 2 سال گذشته 6 هزار چاه مسدود شده و در سال جاری دستور انسداد 2500 حلقه چاه صادر شده است که در محاکم و دادسراها در حال بررسی و اجراهای احکام است.
الفت گفت: حفر چاه غیر مجاز در کشور اقدامی مربوط به یکی دو سال گذشته نیست و از ده ها سال گذشته با کم توجهی، چاه هایی حفر شده و معیشت قسمت بزرگی از کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است ، مسدود کردن چاه به اقتصاد خانواده ها خلل وارد می کند اما باید مطابق با قانون و طبق برنامه اجرا شود.
همایش ملی بحران آب، جرایم و آسیب ها از علت شناسی تا پیشگیری 26 مهر 96 به میزبانی شیراز با حضور جمعی از اندیشمندان حوزه قضایی و مسئولان و صاحبنظران حوزه آب و محیط زیست گشایش یافت.
گونه شناسی جرایم و تخلفات حوزه آب، علت شناسی علمی و عملی جرایم و آسیب های این حوزه ، بررسی عوامل هیدروژئولوژی ، هیدرولیک و زیست محیطی بحران آب، گونه های پیشگیری از جرایم، تخلفات و آسیب های حوزه آب، آسیب شناسی تقنینی، قضایی و اجرایی حوزه آب ، راهکارهای آموزش و جلب مشارکت مردم در زمینه پیشگیری و مقابله با بحران آب از جمله محورهای این همایش اعلام شده است .
رویکرد اصلاح قوانین و ایجاد وحدت رویه قضایی و اجرایی در زمینه مقابله با برداشت های بی رویه و غیر قانونی از منابع آب زیر زمینی از دیگر محورهای این همایش یک روزه است.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.