رفتارهایی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از بی اطلاعی افراد و عدم آگاهی آنها نسبت به حفاظت آثار تاریخی سرچشمه می گیرد، اما هنوز هم در برخی از مناطق این استان رفتارهایی دیده می شود که تنها این مثل را در ذهن تداعی می کند «هر دم از این باغ بری می رسد». این نیز حکایت این روزهای آثار تاریخی در شهرستان کازرون است. آثاری که متولیان شهری آن ها را از محل اصل خود جدا کرده اند و با رنگ آمیزی و نقاشی به یکی از المان های شهری تبدیل کرده و در بولوار یکی از شهرها قرار داده اند!
به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری «خبرجنوب» اینجا شهر بالاده، بولوار معلم است و می توان به وضوح 4 قطعه سنگ آسیاب تاریخی را دید که چطور به المان شهری تبدیل شده اند.این آثار تاریخی همگی رنگ آمیزی و نقاضی شده اند و جالب اینجاست که هنرمند نقاش با استفاده از رنگ های آبی، سبز و قهوه ای مناظری از شهرستان کازرون را به تصویر کشیده است. به طوری که می توان به درختان نخل، سبزه زار و کوههای برافراشته و آسمان آبی اشاره کرد.
بنابراین گزارش همواره آسیب رسانی و تخریب آثار تاریخی از سوی افراد ناآگاه صورت می گرفته است و همواره شاهد انتقادات شدید مسئولین نسبت به این موارد بوده ایم، اما نکته قابل توجه در این اقدام به ابتکار شهرداری برمی گردد، چرا که بنا به گفته تنی چند از کارشناسان و فعالین حوزه میراث فرهنگی فارس، این سنگ آسیاب ها توسط شهرداری از محل اصلی خود جدا شده و پس از رنگ آمیزی و نقاشی در وسط بولوار جای گرفته است. به باور کارشناسان این حوزه تخصصی جداسازی آثار از محل اصلی خود اشتباه محض است، چرا که هر اثری در محوطه و محل استقرارش دارای ارزش است و به مکان نیز هویت می بخشد و بی شک با جابه جایی و انتقال آن به محل دیگر هویت منطقه را نیز از بین می برد.
از سویی دیگر این آثار تاریخی هرگز نباید رنگ آمیزی و نقاشی شوند و این اقدام نیز بی شک تخریب و آسیب رسانی به آثار محسوب می شود و طبق قوانین موجود در میراث فرهنگی پیگرد قانونی هم دارد و جرم محسو ب می شود.در این رابطه یکی از فعالین حوزه میراث فرهنگی فارس با تاکید بر اینکه حفاظت و مراقبت از آثار تاریخی تنها به عهده یک سازمان و یک نهاد خاص نیست به خبرنگار ما گفت: تمامی افراد حقوقی و حقیقی نسبت به حفاظت از آثار تاریخی مسئول هستند.
وی افزود: بخش جره و بالاده در شهرستان کازرون یکی از مناطق تاریخی و ارزشمند استان محسوب می شود و در این محدوده آثاری متعلق به دوره های ساسانی و اسلامی وجود دارد به طوری که می توان به شهر تاریخی سرمشهد و کتیبه ساسانی این منطقه، همچنین چهارطاقی های متعدد اشاره کرد.
این فعال حوزه میراث فرهنگی فارس با اشاره به سنگ آسیاب های رنگ شده در شهر بالاده گفت: این سنگ آسیاب ها قطعا متعلق به آسیاب های قدیمی در محدوده شهری بودند که طبق شواهد موجود از ارزش تاریخی و فرهنگی برخوردارند، اما با بی توجهی ها و بی مهری ها در آستانه تخریب هستند.وی ادامه داد: جداسازی این آثار از محل از یک سو و رنگ آمیزی این آثار از سوی دیگر دست به دست هم داده است که این سنگ آسیاب ها تخریب و نابود شوند.
این کارشناس حوزه میراث فرهنگی فارس در ادامه به لزوم حفاظت بیشتر این آثار و انتقال آنها به محل اصلی و یا موزه و محل امن تاکید کرد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 768802
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.