خسرو فروغان در نشست تخصصی بررسی چالشهای صادرات و واردات فرش و صنایع دستی اظهار داشت: متاسفانه در یک اقدام تعجب برانگیز اتحادیه بافندگان فرش با اتحادیه ساعتفروشان ادغام شده است که این موضوع باید توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت حل و فصل شود.
وی افزود: با ادغام این دو اتحادیه بلاتکلیفی برای بافندگان فرش ایجاد شده و هیچ نهادی از آنها حمایت نمیکند بنابراین نیاز است در تصمیم اتخاذ شده، بازنگری ایجاد شود.
فروغان اظهارداشت: در بحث قوانین از جمله قانون مصوب شده مجلس شورای اسلامی، آیین نامهها و دستورالعملهای مختلف در سازمانها در حوزه فرش سبب عدم توسعه مناسب و مشکلات فراوان در این بخش شده است.
وی با اشاره به وجود آمارهای مغایر و عدم تصمیمگیری مناسب در حوزه فرش بیان کرد: فرش یکی از بخشهای درآمدزا در صادرات کشور ما بود که به دلیل عدم کار حرفهای و تخصصی، عدم برخورداری از متولی و فعالیتهای موازی این بخش را با مشکلاتی روبهرو کرده است.
فروغان افزود: فرش از معدود برندهای تجاری کشور ایران است که به عنوان نماد کشور ما در جهان مشهور و معروف است اما متاسفانه در بخش فرش کشورمان معضلاتی وجود دارد که هویت فرش ایرانی را کمرنگ کرده است که در این بخش از تشکلهای صادراتی فرش حمایت نشده است.
فروغان با بیان اینکه فرش ایران تحت پوشش کشورهایی مانند چین، پاکستان و هند قرار گرفته است، عنوان کرد: تسهیلات ویژ ای در بخش فرش وجود دارد که متاسفانه در اختیار فعالان واقعی این صنعت قرار نمیگیرد و در جاهای دیگری هزینه میشود.
وی با اشاره به حفظ اصول اولیه صحیح برای حضور در نمایشگاههای فرش، تصریح کرد: در بحث فرش یارانههایی برای حضور در نمایشگاهها ارائه میشود اما آموزشهای شرکت در نمایشگاه ارائه نمیشود و در این میان عدهای نمایشگاه را فرصتی میدانند که فرشهای مشکلدار را در بازارهای خارج از کشور بفروشند.
فروغان افزود: برای پیشرفت حوزه فرش باید از حرکتهای جزیرهای پرهیز و حرکت جمعی در راستای هم افزایی با هدف واحد موفقیت کشور ایران و ارزآوری از این حوزه مد نظر همه فعالان این بخش باشد.
دیدگاه دولت به بحث فرش تغییر کند
حمیدرضا ذوالانواری، رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان فرش استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه فرش یک مسئله فرهنگی و هویتی برای کشور ماست که نباید از دست برود، گفت: متاسفانه دیدگاه دولت نسبت به مقوله فرش همسان با صنعت، پتروشیمی و نفت و سیمان است که این دیدگاه در تمام ابعاد باید تغییر کند.
وی با اشاره به تعطیلی واحدهای تولیدی فرش در کشور اظهارداشت: تعطیلی واحدهای تولیدی فرش در کشور نتیجه و تبعات سنگینی برای کشور دارد و این درحالی است که فرش بزرگترین فراکسیون مجلس شورای اسلامی است که اعضای فراوانی دارد اما متاسفانه نمایندگان مردم هیچ اطلاعاتی از برنامههای راهبردی فرش در کشور ندارند.
ذوالانواری بیان کرد: در حال حاضر قیمت مواد اولیه در حوزه فرش از جمله روناس بیش از 9 برابر افزایش داشته است که این مهم امکان رقابت در بازارهای بینالمللی را برای فعالان این بخش در کشور ما کاهش داده است.
تولیدکنندگان فرش استان، در نمایشگاه فرش مشارکت بیشتری
داشته باشند
سید محمود موسوی، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان فارس نیز در این جلسه بیان کرد: فرش علاوه بر درآمدزایی و اقتصاد، یک هنر و هویت ملی برای کشور ماست که فرش و زعفران نمادهای کیفیت بالای صادرات کشور ایران در دنیا به ویژه کشورهای
حاشیه خلیج فارس است.
موسوی عنوان کرد: سال گذشته حدود 50 درصد از شرکتکنندگان در نمایشگاه فرش استان فارس، غرفهداران بومی بودند و مابقی از خارج از استان بودند که باتوجه به جایگاه جهانی فرش فارس، این میزان کم است.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان فرش استان در نمایشگاه فرش مشارکت بیشتری داشته باشند، افزود: ما در نمایشگاههای بینالمللی برای ارتقای سطح کمی و کیفی و جایگاهی فرش استان فارس در کنار دیگر دستگاهها و فعالان این بخش خواهیم بود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 767791
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.