در این مطلب به قلم لیلا غضنفری آمده است: براساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، امسال حدود یک میلیون و 400 هزار کلاس اولی وارد مدارس می شوند.
یکی از مسائلی که همواره با شروع سال تحصیلی بر سر زبانها جاری می‌شود تعطیلی پنجشنبه‌ها در مدارس است. طرحی که در بین والدین نیز مانند مسئولان، منتقدان و موافقانی دارد. از سال 89 وزیر وقت آموزش وپرورش پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه ها را با هدف اینکه دانش آموزان یک روز را در کنار والدین خود، سپری کنند، مطرح کرد و این موضوع با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش با تعطیلی مدارس ابتدایی و در مرحله بعدی با تعطیلی تمامی مقاطع تحصیلی در روزهای پنجشنبه همراه شد.
از اجرای طرح تعطیلی روز پنجشنبه دبستانها حدود 6 سال می گذرد. این طرح ابتدا در تعدادی از مدارس به صورت داوطلبانه اجرا شد و از ابتدای مهر 90 نیز اجرای آن برای مدارس ابتدایی اجباری و برای مدارس راهنمایی و دبیرستان اختیاری گردید. اکنون روز پنجشنبه در تمامی مدارس ابتدایی و80 درصد مدارس راهنمایی و دبیرستان تعطیل است و برای سال تحصیلی آینده تمامی مدارس اعم از دبستان، راهنمایی ودبیرستان تعطیل می شوند.
نکته قابل تأملی که در این زمینه وجود دارد این است که نگاه به تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه در طول این یک سال به تدریج تغییر کرد و در حال حاضر بسیاری از خانواده ها، اولیای مدارس وحتی برخی کارشناسان آموزشی این تعطیلی را فرصتی برای تحکیم خانواده، مطالعات آزاد دانش آموز و معلم، دور هم جمع شدن اعضای خانواده، کاهش بار ترافیک و هزینه های مدارس و... می دانند.
البته ناگفته پیداست هنوز در اجرای این طرح انتقاداتی وجود دارد که از جمله آن می توان به اجرا نشدن این طرح در بسیاری از مدارس ابتدایی غیرانتفاعی و همچنین نامتناسب بودن حجم کتابهای درسی و برنامه های آموزشی با ساعات حضور در مدرسه اشاره کرد.
هانیه برزگی اولیاء یکی از دانش آموزان مدرسه معارف در گفت وگو با خبرنگار سبحان معتقد است تعطیلی پنج شنبه مدارس بسیارخوب است؛ چرا که تنها یک روز در هفته برای استراحت فکری بچه ها کم است.
او این فرصت را برای بردن فرزند خود به مهمانی، پارک و تفریحات دیگر مفید میداند و میگوید تعطیلی پنجشنبه برای دانش آموزان مقطع ابتدایی بسیار خوب است اما در سایر مقاطع با توجه به حجم درسی چندان مناسب نیست.
مهوش کاظمی مادر یکی دیگر از دانش آموزان که خود موافق تعطیلی پنجشنبه هاست می گوید این یک روز تعطیلی، فرصت بیشتری را برای دانش آموزان ایجاد میکند. او بیان می کند معمولا دانش آموزان مقطع ابتدایی در طول پنج روز هفته خسته هستند و تنها یک روز فرصت کمی برای انجام تکالیف آنهاست.
سارا حسینی که به شدت با تعطیلی پنجشنبه مدارس مخالف است، علت این امر را نداشتن برنامه مشخص برای فرزند خود و کمبود فرصت تدریس برای دانش آموزان در کلاسهای درس عنوان می کند. او خانه داراست و دو فرزند دختر دارد که در مقاطع اول و چهارم دبستان هستند، اعتقاد دارد که وقت بچه ها در این روز تعطیل با اذیت کردن و خوابیدن دانش آموزان در منزل بیهوده هدر می رود و به جای درس و تمرین مدام پای لب تاپ های خود هستند.
زهرا ذبیح خواه که خود یکی از دانش آموزان مقطع چهارم دبستان است تعطیلی پنجشنبه مدارس را برای رسیدن به مشق و تمرین در سهایی که در هفته تدریس می شود، بسیار مفید می داند.
سمیه کیخازاده یکی دیگر از مادران است که به جمع موافقان تعطیلی پنجشنبه ها می پیوند. او می گوید والدین میتوانند با اهمیت دادن به این روز تعطیل، فرصتی خوب را برای خلق برنامه هایی که موجب بروز استعدادهای دانش آموز میشود اختصاص دهند.
الهام دشتی که تعطیلی پنجشنبه مدارس چندان برایش فرقی ندارد، می گوید چون برنامه خاصی برای فرزندم ندارم این زمان تنها صرف نوشتن تکالیف مدرسه اش می شود و هیچ فرصتی برای پرورش استعدادهای او باقی نمی ماند. اما آقای حسنی برخلاف سایر مادران با تعطیلی پنجشنبه مدارس به شرط وشروط های موافق است؛ او می گوید تعطیلی پنجشنبه ها برای مدارس ابتدایی خوب وفرصتی مغتنم است اما در مقاطع راهنمایی باحجم کتابهای درسی می تواند باعث آسیب شده و خیلی از مطالب پای های به دلیل کمبود وقت، سرسری توسط معلم بیان شود.
اما احمدی معلم پایه چهارم نظر جالبی دارد؛ او می گوید نحوه تدریس معلم و توانایی دانش آموز است که می تواند باعث پیشرفت دانش آموز شود؛ اگر قرار است روزهای پنجشنبه تنها به یک روز استراحت تبدیل شود، طرح تعطیلی پنج شنبه مدارس نتواسته به هدف خودش برسد.
6114/ 2027
دریافت: علی اکبر خرامش ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.