به گزارش ایرنا، سید ضیاء هاشمی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: حدود سه سال پیش طرح کنترل تقلب در فعالیتهای علمی از سوی وزارت علوم تقدیم دولت و در قالب لایحه ای به مجلس رفت که در هفته های اخیر مصوبه آن در قالب قانون به وزارت علوم ابلاغ شد و با این مصوبه می توان با حاشیه هایی که به فضای پاک دانشگاهی آسیب می زند مقابله کرد.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: فعالیت های علمی گسترده ای برای مدیریت این موضوع در اختیار داریم که نمونه آن نرم افزارهایی است که مرکز اسناد علمی کشور برای شناسایی تقلب های علمی پژوهشی طراحی کرده و با کمک این فناوری می توان با سوء استفاده از مقالات و پایان نامه های علمی مقابله کرد .
رئیس جمهوری «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» را در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای اجرا به وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ابلاغ کرده است.
در ابلاغیه رئیس جمهوری آمده است: در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ' قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی ' که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 31 مردادماه سال 96 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 8 شهریورماه امسال به تایید شورای نگهبان رسیده جهت اجرا ابلاغ می شود.
بر اساس ماده واحده این قانون تهیه، عرضه و یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط شده پژوهشی، علمی و یا هنری اعم از الکترونیکی و یا غیر الکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل - با هدف ارائه کل اثر و یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود جرم بوده و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت مشمول مجازات هایی است.
** تقویت امکانات دانشگاه ها در دستورکار وزارت علوم
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه این وزارتخانه درباره ایجاد و تقویت تشکل های صنفی دانشجویان برای بهبود کیفیت خدمات رفاهی نظیر خوابگاهها، امکانات رفاهی، غذا و ... در دانشگاه ها گفت: مشارکت دانشجویان و همکاری آنها با مدیریت دانشگاه ها را به فال نیک می گیریم و شورای صنفی نهادی است که باید به عنوان حلقه واسط میان دانشجویان و مدیریت فعالیت کند و مسائل و مشکلات دانشجویان را انعکاس دهد و ما از این موضوع کاملا استقبال می کنیم .
وی تقویت خدمات و امکانات دانشگاهی را از برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد و گفت: افزون بر 500 مرکز خوابگاهی کشور در ماه های گذشته مورد حمایت قرار گرفته و وضعیتشان بهبود پیدا کرده است که از جمله این اقدامات می توان به بهره برداری از سه طرح در دانشگاه شیراز اشاره کرد.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علاوه بر اعتبارات این وزارتخانه، می توان با تعامل با سایر دستگاهها از امکانات آنها در این راستا بهره گرفت و بر اساس این رویه تاکنون توفیقاتی نیز بدست آورده ایم.
هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره لزوم اعتلای علوم انسانی در دانشگاه ها اظهار کرد: علوم انسانی در پیشبرد کشور نقش زیادی دارد و لازم است در این زمینه رشته های آموزشی لازم از جمله رشته های میان رشته ای ارائه شود و علوم انسانی با اقتضائات و نیازهای روز کشور تطبیق پیدا کند.
وی ادامه داد: مدیریت کشور باید چالش ها و نیازهای موجود را به دانشگاه ها ارائه و پاسخ های راهگشا را از آنها مطالبه کند.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: حوزه و دانشگاه باید پاسخگو نیازهای علمی کشور باشند و در این خصوص کارگروه مشترکی تشکیل شده که دانشمندان حوزوی و دانشگاهی ایده ها و نظریه های خود را درباره سبک زندگی و ساماندهی آسیب های اجتماعی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، ارائه کنند.
هاشمی با تاکید بر ضرورت برداشتن گام های عملی برای جلوگیری از خروج نخبگان اظهار کرد: تقویت الگوهای کارآفرینی در دانشگاهها سیاست قطعی وزارت علوم است که به حفظ و استمرار فعالیت فارغ التحصیلان دانشگاه ها در کشور کمک زیادی می کند.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود، ادغام کنکور دانشگاه های سراسری و آزاد اسلامی را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: انسجامی که با ادغام کنکور شکل گرفت موجب بهبود سنجش شد و طبیعتا این مسیر به حفظ کیفیت کمک خواهد کرد و برای تکمیل ظرفیت نیز در شورای گسترش تقاضاها بررسی و تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد.
هاشمی در ادامه با بیان این که ارتقای پنج دانشگاه کشور به رتبه های برتر جهانی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد، گفت: در صورت تحقق این امر، دانشگاه های ایران جذابیت بیشتری برای تحصیل دانشجویانی از سایر کشورها خواهند داشت و همچنین این دانشگاه ها می توانند الگوی موفقی برای سایر دانشگاه های کشور قرار گیرند.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شامگاه چهارشنبه با هدف شرکت در آیین بهره برداری از برخی طرح های عمرانی دانشگاه شیراز به استان فارس سفر کرده است.
9873/ 2027
خبرنگار: محمد امین افشارپور ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.