دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پاییز امسال وضعیت بارندگی و تامین منابع آبی نسبت به میانگین بلند مدت منطقه کمتر است ، بارش ها در استان فارس و در بسیاری از نقاط کشور کمتر از میانگین بلند مدت است.
استاد دانشگاه شیراز در ادامه با بیان اینکه باید رویکردهای و راهکارها در پاییز امسال متناسب با میزان بارندگی برنامه ریزی شود گفت : پیش بینی ها حکایت از بارش کمتر در پاییز است ، توصیه به کشاورزان این است که کشت پاییزه را عقب بیاندازند و منتظر بارش های زمستانی باشند ، کشت زمستانی به آب کمتری نیاز دارد .
ناظم السادات افزود: البته امید به بهتر شدن وضعیت بارندگی در زمستان داریم ، اوایل بهار سال آتی نیز بارشها در حد نرمال خواهد بود و تا اندازه ای کمبود بارش های پاییزی جبران می شود اما در مجموع بارش سالانه کمتر از میانگین بلند مدت است ، این موضوع لزوم صرفه جویی در مصرف آب و استفاده منطقی و معقول از آب آشامیدنی و کشاورزی را کاملا گوشزد می کند.
پژوهشگر و استاد دانشگاه شیراز همچنین به مسئولان سازمان های کشاورزی و آب توصیه کرد که مدیریت آب سدها و مدیریت کشت را بر اساس پیش بینی های بارندگی که با مطالعات علمی ارائه می شود تنظیم کنند ، کاهش بارندگی ممکن است به حدی برسد که حتی برخی از سدها پر نشوند و در تابستان سال آتی با کمبود آب مواجه شویم از این رو باید همه برنامه ریزی ها دراین زمینه صورت گیرد .
ناظم السادات درباره میزان دقت پیش بینی های بارندگی و مطالعات علمی نیز گفت : پیش بینی آب و هوا و پیشگویی های علمی در باره بارندگی یک علم توام با هنر است ، برای اینکه پیش بینی درست باشد باید اطلاعات کافی از وضعیت کنونی و وضعیت گذشته در دسترس باشد ، باید بدانیم دمای سطح آب دریاها در اقیانوسهای جهان در ماههای گذشته و سرعت و جهت باد در ماههای گذشته چگونه بوده است .
استاد دانشگاه شیراز بیان داشت : باید سرعت و جهت باد در لایه های مختلف اتمسفر از سطح زمین تا بالای جو مطالعه شود تا اطلاعات و پیش آگاهی درستی در اختیار مردم بگذاریم ، سازمان و دستگاه پیشگو کننده سامانه مداوم پایش و پردازش اطلاعات لازم دارد تا پیشگویی اقلیمی و آب و هوایی ارائه دهد .
رئیس مرکز پژوهش های جوی، اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه در کشور ما سازمان هواشناسی هر سال بر اساس مدل هایی که دراختیار دارد و جهانی است این پیش بینی ها را انجام می دهد، گفت: پیش بینی های سینوپتیک بر همین اساس ارائه می شود ، اما پیش بینی ها متعدد و گوناگون است.
وی ادامه داد: هر کسی بر اساس مدل و برنامه ای که دراختیار دارد و بر اساس مبنایی علمی از این مدل ها استفاده می کند ، مدل های عددی، مدل های هوشمند، مدل های آماری دراین زمینه متعدد است ، بنا بر این دهها نوع مدل پیش بینی وجود دارد که هر کدام توانایی خود را دارند ، هر چند ممکن است نتایج این پیش بینی ها یکسان نباشد اما تضادی بین آنها نیست .
پژوهشگر و استاد دانشگاه شیراز اضافه کرد : ممکن است یک مدل پیش بینی در جایی خوب جواب بدهد در جایی دیگر خوب جواب ندهد ، برخی از مدل ها مخصوص پاییز است ممکن است در بهار جواب ندهد بنا بر این اتکا به یک مدل پیش بینی درست نیست ، باید نتایج همه مدل ها بررسی شود و بهترین نتایج از آن به دست آید . بنا بر این علاوه بر سازمان هواشناسی دانشگاهها هم باید وارد مقوله پیش بینی هوا بشوند تا بتوانیم نتایج علمی و قابل استنادی به دست آوریم .
6113/ 2027
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.