علیرضا چراغی با اشاره به این که بر آرامستانهای محله ای به دلیل این که به صورت هیات امنایی اداره می شود، چندان نظارتی نمیشود اظهارداشت: هیات امنای این آرامستانها اطلاعات کاملی در زمینه مراحل قانونی دفن اموات ندارند و همین موضوع باعث شده که مشکلات بسیاری پیرامون آرامستان های محلهای ایجاد شود که گاه جنبه جنایی به خود میگیرد.
وی افزود: به طور معمول اتفاقات ناگوار جنایی و قتل از جمله مشکلات حاشیهای آرامستان های محله ای است تا حدی که در برخی موارد، مرگ های مشکوک افراد در قالب تصادف یا فوت طبیعی صحنه سازی میشود.
چراغی تعداد آرامستان های محله ای شیراز را 32 مرکز اعلام کرد و بیان داشت: به دنبال ساماندهی و نظارت بر دفن اموات در آرامستانهای محلهای شیراز هستیم تا مسائل حاشیه ای این کفن و دفن ها برطرف شود.
وی با بیان این که به دنبال آنیم تا دفن اموات در آرامستان های محله ای را به دلیل مشکلاتی که دارند به تدریج در نگاه مردم کمرنگ کنیم گفت: مشکلاتی همچون همجواری آرامستانهای محله ای با مناطق مسکونی، خطر رانش زمین در اثر زلزله را در پی دارد که باعث ایجاد آلودگی محیط زیست و آلودگی آبهای سطحی می شود، همچنین وجود حیوانات موذی همچون مار، سمور، سگ و گربه به دلیل مجاورت آرامستانهای محلهای با مناطق مسکونی از دیگر مشکلات این آرامستانهاست.
وی با بیان این که با گشایش آرامستان بهشت احمدی تمامی مشکلات موجود در آرامستان های محله ای شیراز برطرف می شود گفت: کلیه خدمات مربوط به کفن و دفن اموات همچون ثبت احوال، پزشکی قانونی و خدمات بانکی بابت هزینه های جاری کفن و دفن در آرامستان بهشت احمدی در اسرع وقت به مردم ارایه می شود به گونه ای که برای دریافت این خدمات و انجام امور مربوط به مراحل کفن و دفن اموات، مردم دچار سردرگمی و اتلاف وقت نمی شوند.
چراغی از بهره برداری سردخانه مرکزی آرامستان بهشت احمدی از اواسط پاییز سال جاری خبر داد و گفت: با اتمام این پروژه کلیه اجساد، برای غسل و نگهداری به سردخانه این آرامستان منتقل می شوند و صدور جواز دفن اجساد از سردخانه آرامستان بهشت احمدی به سایر آرامستان ها با نظارت کامل انجام می شود.
وی با اشاره به این که آرامستان جدید بهشت احمدی در 466 هکتار زمین ایجاد شده است، اظهار داشت: این اراضی توسط اداره کل منابع طبیعی فارس در اختیار شهرداری شیراز قرار گرفته و شهرداری شیراز هزینه ای بابت آن پرداخت نکرده است ضمن آن که از بعد مسافت، نزدیک به 12 کیلومتر تا شیراز فاصله دارد. استانداردهای لازم در آن رعایت شده و خاک آن آهکی و مرغوب است و پاسخگوی نیاز 200 سال آینده شهر شیراز می باشد.
چراغی با بیان این که قیمت هر طبقه قبر در آرامستان بهشت احمدی 250 هزار تومان است افزود: پیش فروش قبرهای خانوادگی در این آرامستان جدید نیز شروع شده که نرخ قبرهای 8 تایی 20 میلیون تومان، قبور 16 تایی 30 میلیون تومان و قبرهای 20 تایی 36 میلیون تومان میباشد که بر اساس مصوبه شورای شهر شیراز نرخ گذاری شده است.
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری شیراز از قطعه بندی قبور در آرامستان بهشت احمدی خبر داد و گفت: این آرامستان برای طیفهای مختلف اجتماعی قطعه بندی شده که شامل قطعه مشاهیر، قطعه خانواده شهدا و جانبازان، قطعه قبور عمومی، قطعه ویژه خانوادگی، قطعه اطفال و کودکان زیر 5 سال و قطعه قبور بلاصاحب و افاغنه می شود ضمن آن که برای اشخاصی که پس از مرگ مغزی اعضای بدن آن ها اهدا می شود نیز قطعه ای در نظر گرفته شده است.
چراغی با تاکید بر این که به دنبال ساماندهی آرامستان های محله ای جهت تدفین اموات هستیم گفت: قبور آرامستان دارالرحمه شیراز در حال حاضر به مکانی برای دلال بازی دلالان و واسطه ها برای خرید و فروش قبور تبدیل شده است به نحوی که برخی قبور با قیمتهای نجومی خرید و فروش می شوند در حالی که نیت واقف این آرامستان بر آن بوده که تنها هزینه ساخت و آماده سازی این قبور از مردم گرفته شود حال آن که بسیاری از صاحبان قبور خانوادگی اقدام به خرید و فروش این قبرها می کند.
وی با بیان این که در آرامستان بهشت احمدی پیش فروش قبر با ارایه کپی کارت ملی و به نام اشخاص انجام می شود، افزود: در این آرامستان جدید امکان دلال بازی برای واسطه ها وجود نخواهد داشت.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 738060
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.