رستم اکبری زاده در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این که دوری مدارس استثنایی مشکل بزرگی برای دانش آموزان این مراکز محسوب می شود، گفت: معمولاً دانشآموزان عادی اغلب در مدارس نزدیک منزل خود ثبت نام میشوند و خیلی از آن ها نیاز به سرویس مدرسه ندارند اما برای دانش آموزان استثنایی این امکان وجود ندارد به عنوان مثال در حال حاضر «مجتمع بهاران» ویژه آموزش این کودکان در شهرک والفجر واقع شده و یا «مجتمع کاشف» در نزدیکی میدان دانشجو قرار گرفته و دانش آموزانی که در دورترین نقاط به این دو مرکز قرار گرفته اند، باید از سرویس مدارس استفاده کنند که هزینه زیادی بر دوش خانواده های آن ها می گذارد و اغلب قادر به پرداخت آن نیستند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ما از طریق حمایت خیرین و نیز کمکهای انجمن حمایت از دانش آموزان استثنایی امید فارس، درصدی از هزینههای سرویس مدارس را پرداخت میکنیم اما با توجه به وضعیت بد مالی خانوادهها و مسافت دور منازل تا مدارس، رقمهای 300 تا 350 هزار تومان کمک هزینه سرویس مدارس قابل توجیه نیست و میتوانیم بگوییم در حال حاضر بزرگترین معضل آموزش و پرورش، یکی بحث سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی و دیگری موضوع درمان آنهاست.
اکبری زاده با اشاره به راه اندازی انجمن حمایت از دانش آموزان استثنایی امید فارس، بیان داشت: سال قبل با حمایت مدیر کل آموزش و پرورش فارس و افراد خیر اقدام به راه اندازی این انجمن شد و تا کنون از طریق کمک هایی که از سوی اداره کل آموزش و پرورش و سازمان استثنایی و افراد خیر شده است، چندین میلیون تومان نیازهای دارویی و درمانی اقلامی مانند سمعک و دیگر لوازم مورد نیاز برای آن ها تهیه شده است.
اکبری زاده با اشاره به این که در سال تحصیلی گذشته 5 هزار دانش آموز در مدارس استثنایی به تحصیل مشغول بوده و پیش بینی می شود امسال 100 نفر به این آمار افزوده شود، افزود: به جز دانش آموزان استثنایی، ما با گروه دوم دانش آموزان تلفیقی شامل افراد نابینا، ناشنوا، نیمه شنوا و جسمی -حرکتی رو به رو هستیم که بهره هوشی عادی دارند اما در مدارس عادی پراکنده هستند و در کنار سایر دانش آموزان تحصیل می کنند. ما معتقدیم این افراد باید در جامعه زندگی کنند و بودن آن ها در مدرسه به روند اجتماعی شدنشان کمک میکند همچنین در حال حاضر 48 مرکز ویژه یادگیری و توانبخشی داریم که نزدیک به 4 هزار و 300 دانش آموز را که در یک یا چند درس با مشکل یادگیری مواجه هستند، پوشش می دهد. به عنوان مثال
دانش آموزی که در یکی از مدارس عادی تحصیل میکند، در درسی چون ریاضی با مشکل مواجه است، این دانش آموز با مراجعه به این مراکز سنجش می شود و طبق فرآیندی چند جلسه ای در طول سال تحصیلی توسط نیروهای زبده و متخصص آموزش میبیند و بعد به چرخه عادی تحصیل
برمیگردد.
بنابراین با احتساب این دانش آموزان، آموزش و پرورش استثنایی فارس، سرجمع جمیعتی 13 هزار نفره دارد اما دانش آموزانی که به سرکلاس می فرستیم، همان جمعیت 5 هزار نفره به حساب می آید.
اکبری زاده با اشاره به سنجش 79 هزار دانش آموز در سال گذشته، گفت: 9 هزار نفر از جمعیت سنجش شده در سال قبل پیش دبستانی بودند که امسال به این مقطع تحصیلی وارد می شوند و دیگر نیاز به سنجش دوباره ندارند و از حدود 74 هزار نفر 6 ساله که امسال به کلاس اول ابتدایی میروند، تنها حدود 600، 700 دانش آموز کلاس اولی به مدارس استثنایی میروند.
وی درباره سنجش تابستان سال جاری نیز گفت: چون ثبت نام سنجش ما 15 روز دیرتر از سایر استان ها بود، ما یکی دو هفته عقب هستیم اما انتظار می رود نتایج کامل تا اوایل مهرماه مشخص شود. در این سنجش در بعضی از شهرستان ها برای پیش دبستانیهای سال آینده تحصیلی نیز سنجش شد تا خانواده ها این فرصت را داشته باشند تا چنانچه فرزند آنها نیاز به عینک، سمعک و دیگر مشکلات ذهنی قابل برطرف شدن داشت، اقدام کنند.
در ادامه این گفت و گو رئیس آموزش و پرورش استثنایی فارس به مشکل کمبود معلم دانش آموزان استثنایی به ویژه در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: همچون آموزش و پرورش ما نیز از نظر کمبود نیرو مشکل داریم علاوه بر این تعدادی از مجموعه نیروهای ما متخصص هستند که بازنشسته شده اند و امسال ما از این افراد درخواست کردیم تا آنجا که قانون اجازه می دهد، باز هم به کار مشغول شوند. همچنین گروهی درخواست بازنشستگی پیش از موعد داشتند که با درخواستشان موافقت نشد.
از طرفی دیگر ما در شهر شیراز از نظر نیرو کمبود زیادی داشتیم. برای حل این معضل به آن دسته از نیروها شامل تربیت معلم، ماده 28، شرکتی ها و پیش دبستانی که امسال به ما ملحق می شوند و نمیتوانند در شیراز جذب شوند را به شهرهای اطراف می فرستیم و آن تعداد از نیروها که متقاضی ادامه خدمت در شیراز بودند دعوت به همکاری کرده ایم. همچنین بعضی از شرکتیها و پیش دبستانی ها نیز که رشته تحصیل شان در رابطه با مسائل استثنایی بود در این راه به ما کمک کرده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 738058
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.