محسن ربانی زاده، سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شورای فنی فارس، ماموریت بررسی کارشناسی و ارائه راهکار و پیشنهاد در این زمینه را به کارگروه آموزش و ترویج ضوابط نظام فنی و اجرایی واگذار کرده است.
وی بیان داشت: به همین منظور تا کنون نشست های مختلف کارشناسی با حضور دستگاه های مرتبط و همچنین انجمن ها و تشکل های صنفی برگزار شده و همچنان این جلسه ها ادامه دارد.
او اظهار کرد: امیدواریم با اقدام هایی که هم اینک با هدف ساماندهی حضور عوامل فنی و کارگران ماهر در طرح های عمرانی در دست انجام است، شاهد افزایش کیفیت و طول عمر طرح ها باشیم.
وی، با اشاره به مصوبه شورای فنی استان مبنی بر لزوم استفاده از کارگران ماهر در طرح های عمرانی گفت: هم اینک کارگران فعال در اجرای طرح ها از 2 طریق بیمه می شوند که یک نوع آن مربوط به طرح های عمرانی و مقاطعه کاری است که بر اساس مواد 28 و 38 قانون تامین اجتماعی پرداخت می شود.
مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس بیان کرد: بر اساس بخشنامه 14 درآمد تامین اجتماعی، برای کارهای پیمانکاری در طرح های عمرانی ضریب 6/6 درصد از صورت وضعیت تایید شده را شامل و به حساب تامین اجتماعی پرداخت می شود که مقدار پنج درصد آن بر عهده کارفرما و یک و شش دهم (1/6) درصد آن به عهده پیمانکار است که 30 درصد حق بیمه کارگران و سایر عوامل فنی و اجرایی را پوشش می دهد.
ربانی زاده ادامه داد: نوع دیگر بیمه کارگران بر اساس قانون بیمه تامین اجتماعی مصوب سال 86، بیمه هفت درصدی است که برای کارگران شاغل در ساخت و سازهای شخصی استفاده می شود.
او گفت: هم اکنون در هر 2 نوع این بیمه ها با مشکلاتی مواجه هستیم که در بیمه اول به دلیل ثابت بودن ضریب 6/6 درصد و تفاوت در ماهیت و ابعاد طرح های عمرانی، در برخی موارد شاهد بیمه شدن افرادی هستیم که هیچ نوع ارتباط شغلی و فعالیتی با طرح ندارند و از سوی دیگر عوامل و به ویژه کارگرانی که در طرح فعالیت دارند، از مزایای بیمه برخوردار نیستند.
مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس ادامه داد: در بیمه نوع دوم نیز با توجه به رکود موجود در وضعیت ساخت و ساز و کاهش صدور پروانه ساختمانی، امکان بیمه کردن تمام متقاضیان به دلیل تامین نشدن منابع اعتباری لازم وجود ندارد.
ربانی زاده افزود: به دلیل پایین بودن حق بیمه سهم بیمه شده در این نوع بیمه، افرادی با مشاغل دیگر به جز کارگر ساختمانی نیز از مزایای این بیمه استفاده می کنند که در حال حاضر با پایش هایی که صورت می گیرد وضعیت بهتری حاکم است.
وی گفت: با توجه به رویکرد جدید شورای فنی استان، امیدواریم ضمن بررسی های دقیق کارشناسی، گام های مثبتی برای کاهش مشکلات نظام فنی و اجرایی در استان و همچنین پیگیری موثری در زمینه اجرای صحیح قوانین و بخشنامه ها برداشته شود.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.