در همین رابطه تعدادی از والدین این دانش آموزان با تماس به روزنامه «خبرجنوب» خواستار انعکاس مشکلات ثبت نام و پیگیری موضوع شدند.
ایزدی یکی از این والدین به خبرنگار ما گفت: ظرف 3 هفته گذشته تاکنون درگیر ثبت نام پسرم در پایه سوم ابتدایی هستم و برای این کار به مدارس مختلفی در شهر صدرا سر زدم که همه مدیران این مدارس تا کنون از ثبت نام فرزندم با گفتن این جمله که ظرفیت تکمیل است خودداری کردند.
وی با بیان این که از طریق سایت آموزش و پرورش نیز برای ثبت نام فرزند خود اقدام کرده است افزود: هنوز خبری نشده و مدیران مدارس بارها برای ثبت نام ما را به آموزش و پرورش ناحیه 2 و ادارات کل آموزش و پرورش ارجاع داده اند؛ یک بار هم گفتند تا آخر هفته به شما خبر میدهیم که هیچ اتفاقی نیفتاده و همچنان پرونده به دست این مدرسه و آن مدرسه سر میزنم.
وی بیان داشت: مسئولین آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز بارها اعلام کردند که برای دانش آموزانی که هنوز ثبت نام نشده اند جلسه میگذارند و به زودی مشکل ثبت نام حل می شود اما تا کنون هیچ اقدامی برای ثبت نام فرزندان ما انجام نشده است در حالی که کمتر از یک ماه تا شروع مهر و آغاز مدارس باقی مانده است و ما همچنان نگران بلاتکلیفی دانش آموز خود هستیم و هر روز صبح باید کفشی آهنی بپوشیم و با جواب سر بالای مدیران مدارس مواجه شویم.
وی ادامه داد: برای ثبت نام فرزندم به یک مدرسه مراجعه کردم مدیر آنجا از شغلم پرسید و من در جواب او گفتم یک لقمه حلال را خدا می رساند و از گفتن شغلم خودداری کردم، او با شنیدن همین جمله بلافاصله گفت ظرفیت ما تکمیل است! مسئولین آموزش و پرورش پاسخگوی نگرانی ما والدین دانش آموزان برای ثبت نام فرزندانمان نیستند.
در همین رابطه، دبیر ستاد ثبت نام اداره کل آموزش و پرورش فارس در گفت و گو با خبرنگار «خبرجنوب» با بیان اینکه ثبت نام مدارس مقطع ابتدایی برای پایه اول از تیر ماه شروع شده است گفت: ثبت نام ورودی های متوسطه اول و دوم نیز مردادماه انجام شده است.
غلامرضا کمالی با تاکید بر این که مدیران مدارس موظف به ثبت نام دانش آموزان میان پایه و دانش آموزان جا مانده از ثبت نام هستند اظهار داشت: برخی دانش آموزان میان پایه به دلیل تغییر محل سکونت خود از یک مدرسه یا شهرستان هنوز ثبت نام نشده اند که از اول شهریور مدیران مدارس با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش موظف به ثبت نام این دانش آموزان هستند ضمن آن که مدیران نزدیک ترین مدارس به محل سکونت این دانش آموزان با توجه به ظرفیت مدرسه موظف به ثبت نام هستند.
وی با اشاره به این که سال گذشته حدود 6 مدرسه به چرخه آموزشی شهر صدرا اضافه شده است گفت: به دلیل تراکم بالای تعداد دانش آموزان در برخی کلاس ها مجبور هستیم به جای 32 تا 35 دانش آموز حداکثر 36 تا 40 دانش آموز را ثبت نام کنیم.
کمالی افزود: مدیران مدارس در صورت بالا بودن تراکم دانش آموزن هر کلاس ملزم هستند که این موضوع را به ادارات نواحی آموزش و پرورش اطلاع رسانی کنند تا در خصوص ارتقای ظرفیتهای آموزشی مدارس تصمیمگیری شود.دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش فارس با تاکید بر این که والدین نگران ثبت نام دانش آموزان خود نباشند، برای پیگیری تکمیل ظرفیت مدارس صدرا و سایر مدارس شیراز با شرایط مشابه قول پیگیری داد.
در همین خصوص مدیر کل نوسازی مدارس فارس نیز با اشاره به این که طی سال تحصیلی گذشته تنها 7 باب فضای آموزشی جدید در شیراز احداث شده و یا در حال اجراست گفت: این تعداد مدارس پاسخگوی تقاضای نواحی 4 گانه آموزش و پرورش فارس نیست چرا که نرخ جمعیت دانش آموزی در شیراز نسبت به سال قبل در مقطع ابتدایی 20 درصد رشد داشته است.
دست نیان افزود: اگرچه شهرکهای اقماری در اطراف شیراز رشد قابل توجهی داشته اما این رقم با تعداد مدارس همخوانی ندارد ضمن آن که رغبت والدین نیز به تحصیل فرزندانشان در مدارس مرکز شهر نیز مشکلات فراوانی را برای آموزش و پرورش ایجاد کرده که ضروری است تدابیر مناسبی برای آن اندیشیده شود.
وی افزود: دیدگاههای غیرکارشناسانه برخی از مسئولین و مردم طی سالیان گذشته مبنی بر کاهش جمعیت دانش آموزی و نتیجه گیری بر مبنای عدم نیاز به ساخت مدارس جدید باعث به وجود آمدن وضع موجود به ویژه در کلانشهر شیراز و شهرک های اقماری شده است.
مدیر کل نوسازی مدارس فارس بیان داشت: تراکم دانش آموزی در نواحی 4 گانه شیراز به ویژه نواحی یک و سه بسیار بالاتر از حد شاخصهای استاندارد است و حتی بهره برداری از مدارس در حال ساخت نیز در سال آینده گرهی از این مشکل باز نمی کند.
وی افزود: با توجه به مهاجرپذیر بودن کلانشهر شیراز و جمعیت فعلی این شهر میطلبد ساخت مدارس جدید دولتی و خیرساز بیشتر در دستور کار قرار گیرد.
دست نیان با اشاره به پوشش آموزشی 30 درصدی دانش آموزان استان در نواحی 4 گانه شیراز گفت: 30 درصد مدارس تخریبی که نزدیک به 3 هزار کلاس درس را شامل میشود نیز در حوزه شهرستان شیراز است که ایمن سازی مدارس آن ها در برابر خطرات طبیعی ضرورت دارد.
وی از افتتاح 30 باب فضای آموزشی و پرورشی در استان با ظرفیت 90 کلاس درس با اعتباری معادل 10 میلیارد تومان در هفته دولت خبر داد و افزود: در صورت تامین اعتبار، این مدارس از اول مهر ماه به بهره برداری خواهد رسید.
با همه این تفاسیر و با سپری شدن ایام ثبت نام در مدارس شیراز و شهرکهای اطراف هنوز عده زیادی از والدین موفق به نام نویسی دانش آموزان خود در مدارس نشدند که این مهم بیانگر کمبود شدید فضاهای آموزشی و لزوم ساخت مدارس جدید است و در این زمینه علاوه بر اقدامات دولت می طلبد خیران مدرسه ساز نیز آستین همت بالا بزنند و با ساخت فضاهای آموزشی، نقش خود را در تربیت مدیران آینده کشور ایفا کنند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 725614
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.