به گزارش ایرنا رمضان امینی، پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بی شک امکان دفن و دپو این حجم زباله در هیچ نقطه ای وجود ندارد و حتی اگر روزانه 10 درصد از این حجم زباله در یک نقطه دپو شود، خواهیم دید که در پایان یک ماه یا یک سال چه حجمی از زباله انباشت خواهد شد.
وی ادامه داد: با برنامه ریزی و کوششی که در حال انجام است امیدواریم تا پایان سال 96 به فرآیند دفن زباله در شیراز پایان داده شود و تمام زباله های جمع آوری شده به شکلی صحیح دفع شود.
امینی اظهار کرد: هم اینک 200 میلیارد ریال تجهیزات و ماشین آلات در فرآیند جمع آوری، تفکیک و دفع زباله در شیراز فعال است.
او گفت: در سال 86 جمع آوری زباله در شیراز و دفن آن به شیوه هایی کاملا ابتدایی و با استفاده از ماشین های روباز انجام می شد اما امروز ضمن اینکه زباله ها توسط ماشین های مخصوص و روبسته جمع آوری می شود، زباله های جمع آوری شده نیز تبدیل به انواع کود شده و یا از آنها برق تولید می شود.
وی، با اشاره به کاهش حدود 30 درصدی تولید زباله بیمارستانی در شیراز از 7 سال گذشته تاکنون، بیان کرد: این کاهش در حالی اتفاق افتاده که در سال 86 این زباله ها از سطح 42 واحد بیمارستانی جمع آوری می شد اما امروز بیش از 312 واحد درمانی و بیمارستانی زیر پوشش جمع آوری و دفع زباله که توسط شهرداری شیراز انجام می شود، قرار دارند.
امینی، ضمن قدردانی از همکاری مردم در اجرای طرح تفکیک زباله در مبدا افزود: تا قبل از سال 89 تنها روزانه پنج تن زباله تولیدی در شیراز تفکیک می شد اما امروز این میزان به حدود 90 تن رسیده است.
معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: به ازای هر یک کیلو زباله ای که در مبدا تفکیک می شود، یک هزار ریال از هزینه های شهرداری کاسته می شود و این عدد زمانی که کل زباله تولیدی شیراز را در نظر می گیریم رقم قابل توجهی خواهد بود.
وی افزود: حجم تفکیک زباله در مقصد نیز هم اینک 700 تن است که با راه اندازی خط سوم کارخانه بازیافت زباله تا پایان سال 96 این عدد به یک هزار تن در روز خواهد رسید.
امینی، به راه اندازی نخستین کارخانه جداسازی پسماندهای ساختمانی در شیراز تا پایان سال 96 اشاره کرد و گفت: این کارخانه که با اعتباری افزون بر 100 میلیارد ریال ساخته می شود، برای 500 نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: با راه اندازی این کارخانه بخش قابل توجهی از زباله های ساختمانی بازیافت می شود و به چرخه استفاده بازمی گردد که قسمت عمده ای از آن در طرح های شهرداری قابل استفاده است و همین امر منجر به صرفه جویی اقتصادی خواهد شد.
وی، در مورد راه اندازی نیروگاه در سایت دفع زباله شیراز هم اظهار کرد: مطالعات مربوط به ایجاد این نیروگاه انجام شده که به برکت توافق برجام و فراهم شدن زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی، شاهد حضور سرمایه گذارانی از کشورهای ترکیه، فرانسه، لهستان و ژاپن برای سرمایه گذاری در این زمینه بوده ایم.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.