این استاد تمام دانشگاه شیراز گفت: نام این 12 گونه که برای اولین بار در دنیا طی جست و جویی که در فارس انجام داده ایم یافته شدهاند، به افتخار تعدادی از اساتید دانشگاه برحسب مکانی که آن حشره را پیدا کردهایم و مواردی از این قبیل نام گذاری شده است. دکتر کامبیز مینایی افزود: «سیتوتریپس ایزدپناهی» اسم یکی از این حشرات بوده که به افتخار پرفسور کرامت ا... ایزدپناه چهره ماندگار کشوری و استاد بازنشسته دانشگاه شیراز نام گذاری شده است.
وی یادآور شد: ما یکی دیگر از این حشرات که در استان فارس شناسایی شده را برای گرامیداشت استاد بازنشسته دانشگاه شیراز پرفسور ضیاء الدین بنی هاشمی، «تریپس ایرینجیو بنی هاشمی» نام گذاشتیم.
دکتر مینایی گفت: همچنین یک گونه از تریپسها به خاطر باغ ارم «پودو تریپس ارمی» اسم گرفته و «ایلو تریپس ایرانیکوس» نیز نام یک گونه است که به افتخار ایران انتخاب شده است.
این استاد تمام دانشگاه شیراز افزود: «میکرو تریپس دوستی» هم به یاد مرحوم مهران دوستی، مجری رادیو جوان نام گذاری شده، علاوه بر این «فیکو تریپس موندی» به یاد پرفسور موند استرالیایی، «ارمیو تریپسی بهاتی» برای گرامیداشت استاد دانشگاه دهلی، «آئلو تریپس زوراستراشمی» به یاد استاد مرحوم آلمانی و «ارمیو تریپس عشقی» به افتخار دکتر عشقی استاد دانشگاه شیراز این عنوان را گرفته اند.
دکتر مینایی یادآور شد: «آئلو تریپس نی ریزی» هم به دلیل یافتن آن در نی ریز به این عنوان نام گذاری شده، همچنین «میکرو تریپس زاگرسی» به افتخار رشته کوه زاگرس و «نیوهیداتو تریپس آمیگدلی» به دلیل یافتن این حشره بر روی بادام کوهی نام گذاری شده است.
وی گفت: شناخت گونههای یک گروه از حشرات در جنوب ایران به نام «تریپس دبال ریشک دار» با اندازه حدود 2 میلی متر جزو فعالیت هایی است که در جنوب ایران انجام دادهایم و تاکنون بررسی حدود 260 گونه تریپس در ایران انجام گرفته که حدود 100 گونه توسط محققان دانشگاه شیراز شناسایی شده که حداقل 30 مورد از این ها بومی فارس هستند.
دکتر مینایی یادآور شد: 12 مورد از این حشرات تاکنون در دنیا کشف نشده و جدید است.
وی گفت: با وجود اینکه برخی تمامی حشرات را در حد سوسک (سوسری) پایین میآورند، گونه های بسیاری از جمله تریپسها نقشهای مختلفی از جمله پوسیده خواری در طبیعت ایفا میکنند و دنیای بدون حشرات غیر قابل تصور است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 723336
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.