سهراب مختاری با بیان اینکه 82درصد فرصتهای شغلی معرفی شده به کاریابیهای فارس خالی است اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون 7906 بیکار ثبت نام کرده اند و 6912 فرصت شغلی نیز از سوی کارفرمایان به کاریابی ها معرفی شده این در حالی است که تنها 1256 نفر به کار گرفته شدهاند.
وی در خصوص سر کار نرفتن بالغ بر 6600 بیکار با وجود 5650 فرصت شغلی خالی گفت: نداشتن مهارت مورد نیاز کارفرما در کارجویان و همخوانی نداشتن فرصتهای شغلی با مهارت و تحصیلات کارجویان از جمله دلایل بیکار ماندن این افراد و خالی بودن فرصت های شغلی است.
مختاری با اشاره به آمار فعالیت کاریابیها در سال گذشته گفت: در سال قبل 30194 کارجو شامل 19221 کارجوی مرد و 10973 کارجوی زن در کاریابیهای فارس ثبت نام کردند و تعداد 26915 فرصت شغلی نیز در این کاریابیها از سوی کارفرمایان معرفی شد این در حالی است که تنها 12 هزار و 116 نفر از طریق کاریابی ها به کار گرفته شدند.
مختاری با بیان این که آمار به کارگیری نیروی کار از طریق دفاتر کاریابی شغلی و معرفی فرصتهای شغلی به این دفاتر در سال جاری نسبت به پارسال کاهش یافته است، اضافه کرد: مهم ترین دلیل این امر حذف بند و ماده 80 برنامه پنجم توسعه، در برنامه ششم توسعه است.
وی یادآور شد: بر اساس بند و ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه، کارفرمایانی که از طریق دفاتر کاریابی ها اقدام به جذب نیرو میکردند تا 5 سال به صورت پلکانی از پرداخت تمام و یا بخشی از حق بیمه سهم کارفرما معاف می شدند.
مختاری با بیان این که سیاستهای حمایتی در تمام کشورهای دنیا باعث رونق اشتغال میشود ادامه داد: با کاهش هزینههای تمام شده اشتغالزایی به طرق مختلف از جمله از طریق بخشودگی بیمه سهم کارفرما میتوان کارفرما را تشویق و ترغیب به ایجاد فرصتهای جدید اشتغال کرد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس البته به این نکته اشاره کرد که خوشبختانه بخشی از حمایت بیمه ای کارفرمایان در ماده 71 قانون برنامه ششم توسعه با هدف حمایت از ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی دیده شده و چنانچه کارفرما از طریق دفاتر کاریابی اقدام به جذب نیروی کار لیسانس و بالاتر نماید تا یک سال از پرداخت حق بیمه معاف است و چنانچه کارفرما اقدام به جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی دارای گواهی دوره کارورزی نماید این مدت معافیت بیمه ای به دوسال افزایش خواهد یافت. مختاری یادآور شد: در طرح کارورزی تمامی کارگاه های خصوصی، تعاونیهای فعال یا کارگاههای دارای مجوز فعالیت از مراجع رسمی استان تا شش ماه از پرداخت حقوق و حق بیمه معاف است چنانچه بعد از شش ماه کارورز را استخدام نمایند تا دو سال از پرداخت حق بیمه معاف خواهند بود.
وی یادآور شد: در دوره شش ماهه کارورزی، حقوق توسط دولت پرداخت میشود که رقم آن برای دارندگان مدرک کاردانی 280 هزار تومان، کارشناسی 310 هزار تومان و کارشناسی ارشد و دکترا 350 هزار تومان است.
وی با بیان این که تا کنون 17 هزار و 643 بیکار فارس در طرح کارورزی ثبت نام کردهاند افزود: از این تعداد 6 هزار نفر مجاز شدهاند همچنین 323 واحد پذیرنده در قالب کارگاه یا بنگاه بخش خصوصی در سامانه طرح کارورزی ثبت نام کرده اند که 10 واحد به عنوان واحد جذب کارورز، مجاز شناخته شده اند.
مختاری اظهار امیدواری کر: طرح کارورزی علاوه بر آن که بتواند سیاست های حمایتی از کارفرمایان را اجرا نماید در تربیت نیروی کار ماهر و اثربخش در اقتصاد موثر واقع میشود.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس تصریح کرد: علاوه بر نبود و یا کمبود مهارت مورد نیاز کارفرما در کارجویان، موارد دیگر در عدم به کارگیری این افراد دخیل است که از آن جمله می توان به یک معضل فرهنگی اشاره کرد معضلی که می توان از آن به نبود پایگاه اجتماعی برخی مشاغل نزد افکار عمومی و خانواده ها یاد کرد و به همین دلیل مشاغل شریف موجود فاقد متقاضی می شوند.
وی پایین بودن دستمزد برخی از مشاغل سخت و دارای مهارت ویژه را نیز از دیگر دلایل این معضل دانست.
مختاری با تاکید بر این که شریف بودن و حلال بودن درآمد بسیار مهم تر از شغل است ادامه داد: خانواده ها، مراجع ذی نفوذ مذهبی، آموزش و نخبگان جامعه در زمینه فرهنگسازی در حوزه کار و تلاش بسیار موثرند و امیدوارم برای این فرهنگ قدم پیش
بگذارند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 722810
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.