قدرت ا... محکم افزود: ماده مخدر گل به صورت گلخانه ای کشت می شود که همین مساله زمینه سهولت دسترسی به این ماده مخدر را برای جوانان و نوجوانان فراهم کرده است.
وی اضافه کرد: بسیاری از دانش آموزان تحت فشار خانواده برای درس خواندن به منظور شب بیداری، کم کم به سمت ماده مخدر گل میروند، به آن عادت کرده و اعتیاد پیدا می کنند.
مسئول درمان و پیشگیری از اعتیاد بهزیستی فارس ادامه داد: بحران بلوغ و فشار گروه همسالان در سنین نوجوانی تا حدود زیادی می تواند در بروز اعتیاد بین این گروه سنی موثر باشد.
محکم با بیان اینکه تاثیرپذیری و حرف شنوی نوجوانان از گروه همسالان به مراتب بیشتر از خانواده است، افزود: خانواده ها باید بر نحوه انتخاب دوست فرزندان خود به ویژه در سنین نوجوانی نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهند.
وی با تاکید بر اینکه حضور در برخی میهمانی های دوستانه در مصرف مواد مخدر از سوی نوجوانان بسیار موثر است، گفت: 60 درصد از معتادان برای اولین بار مصرف مواد مخدر صنعتی و سنتی را در میهمانی ها و جمع های خانوادگی شروع کرده اند.
مهدی جباری، جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در این باره گفت: دولت ترجیح می دهد مردم تریاک مصرف کنند اما سراغ روان گردان ها نروند.
وی افزود: برخی نوجوانان عمدتاً یا توزیع کننده مواد مخدر صنعتی هستند یا مصرف کننده، که بر اساس آمار، 15 درصد دانش آموزان کل کشور مواد مخدر مصرف می کنند.
جباری با انتقاد از عدم آگاهی بخشی به نوجوانان در زمینه عدم مصرف مواد مخدر در سیستم آموزش و پرورش، اظهار کرد: گروهی از نوجوانان ما درکشان از مرد شدن فقط سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر است؛ اما آموزش و پرورش آموزش های کافی برای درست مرد شدن را به
نوجوانان ما نمی دهد.
این جامعه شناس ادامه داد: سن اعتیاد در کشور به 12 سال رسیده و نوجوان 12 ساله اغلب با علم و آگاهی معتاد می شود؛ حال باید پرسید تکیلف نوزادانی که از مادر معتاد متولد می شوند، چیست؟
جباری آمار غیررسمی اعتیاد در کشور را 8 میلیون نفر اعلام و بیان کرد: آمار رسمی اعتیاد در کشور بیش از 2 تا 3 میلیون نفر اعلام شده است اما طبق آمار غیررسمی این تعداد به 8 میلیون نفر نیز می رسد.
جباری در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم آگاهی نوجوانان به مسائل جسمی و چارچوب های ارتباطی اشاره کرد و گفت: از سن 8 تا 9 سالگی که افراد وارد فضای اجتماعی می شوند، باید از نظر عقلی به آنها آموزش هایی ارائه داد تا بدانند همه، دایی، خاله، عمه و عمو نیستند. با این آموزش ها تا حدودی می توان از اتفاقاتی مانند حادثه آتنا جلوگیری کرد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: در این زمینه احکام شرعی بسیار عالی، اما مفهوم آن برای نوجوانان گنگ است؛ بنابراین باید برای این قشر درباره احکام و موارد شرعی متناسب با سن آنها توضیح داد تا چراهای ذهنشان حل شود.
جباری گفت: راه جلوگیری از ورود نوجوانان به فضای مجازی سانسور نیست؛ چراکه شبکه های مجازی جدا از زندگی واقعی نیستند و هر اتفاقی که در دنیای مجازی رخ می دهد، واقعیت زندگی انسان هاست.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 721940
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.