محمد حسین کریمی افزود: در سال 94 دو مورد و در سال گذشته نزدیک به 4مورد گزارش آلودگی متقاضیان اهدای خون به ویروس اچ آی وی در استان دریافت شده است که این تعداد از بین 170 هزار نفری که برای اهدای خون مراجعه کرده بودند شناسایی شدند. وی ادامه داد: آمار ابتلای اهدا کنندگان خون به بیماری هپاتیت B و C نسبت به ویروس اچ آی وی افزایش چشمگیری داشته است به طوری که در سال گذشته حدود 20 مورد هپاتیت C و 50 مورد هپاتیت B در میان متقاضیان اهدای خون گزارش شده است. مدیر کل انتقال خون استان بیان داشت: باتوجه به این که برخی افراد در زمان اهدای خون متوجه وجود یک بیماری در خود می شوند سازمان انتقال خون به صورت کاملا محرمانه طی اعلام فراخوان از افراد برای شروع روند درمان، دعوت به عمل می آورد.
وی ادامه داد: خون های دریافت شده بعد از دو روز پایش و انجام آزمایش های لازم به مراکز درمانی منتقل می شوند از این رو مردم نگران وجود خون های آلوده به ایدز و هپاتیت نباشند. کریمی اضافه کرد: علاوه بر این در مراحل اهدای خون با موارد نادری همچون گروه خونی «O بمبئی» نیز مواجه شدیم که تاکنون نزدیک به 9 مورد در استان شناسایی شده است.
وی گفت: از هر 10 هزار نفر یک نفر گروه خونی نادر «O بمبئی» را دارد که تنها افرادی می توانند از این گروه خونی استفاده کنند که گروه خونی مشابهی را داشته باشند. کریمی با بیان اینکه تزریق گروه خونی نادر به دیگران سبب مرگ گیرنده خون خواهد شد، افزود: ضروری است که هر فردی از نوع گروه خونی خود اطلاع پیدا کند. مدیر کل انتقال خون فارس با تاکید بر این که هیچ مرکز خصوصی اهدای خون و پلاسما در سطح استان نداریم گفت: اهدای خون و پلاسما فقط در مراکز و پایگاه های انتقال خون دولتی صورت می پذیرد و هیچ مرکز خصوصی در این زمینه در سطح استان فعال نیست.
کریمی همچنین در واکنش به برخی گفته ها مبنی بر خون فروشی در فارس، تصریح کرد: وجود پدیده خون فروشی در استان فارس به هیچ وجه صحت ندارد چرا که ما در قبال اهدای خون مردم و دریافت آن وجهی دریافت یا پرداخت نمی کنیم. وی تصریح کرد: بانک ذخیره خون در استان فارس در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد و ما تا حداقل یک هفته آینده برای افراد نیازمند در بیمارستان ها و مراکز درمانی خون در دسترس داریم.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 720036
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.