طهمورث یوسفی گفت: از دو سال قبل مطالعات ژئوفیزیک هوایی با هدف شناسایی و اکتشاف آبهای زیرزمینی در کشور آغاز شده که در استان فارس هم این مهم در حال پیگیری است.
وی افزود: شناسایی منابع آب های استراتژیک یا آب های آهکی به منظور استفاده از آن در مواقع بحرانی کمبود آب است.
یوسفی بیان داشت: منابع آب های آهکی عمدتا در نیمه جنوبی ، جنوب شرق، غرب، شمال غرب و مرکزاستان وجود دارند.
رئیس مرکز زمین شناسی و اکتشافات منطقه جنوب کشور ادامه داد: کارشناسان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برای حل معضل کم آبی کشور در پی اکتشاف منابع آب های «کارستی» هستند که بر همین اساس عملیات اکتشافی و مطالعاتی با اولویت مشکل کم آبی، در حال انجام است.
وی اضافه کرد: با تصویر برداری از لایه های زیر زمینی مانند سونوگرافی می توان لایه های پنهان آهکی را شناسایی کرد و در زمان بحران بر اساس این اطلاعات ازآن ها استفاده کرد.
یوسفی بیان داشت: 20 تا 30 درصد بارندگی های سالیانه در این منابع ذخیره می شوند در حالی که در استان فارس بسیار بیشتراز پیش آورد باران برداشت می شود.
وی گفت: استان فارس به لحاظ منابع آب های آهکی در کشور در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد اما این مهم به معنای عدم صرفه جویی در مصرف آب نیست.
رئیس مرکز زمین شناسی و اکتشافات منطقه جنوب کشور خاطر نشان کرد: وجود گسل ها در استان فارس منهای وجود خطر زلزله می تواند به ایجاد رودخانههای زیر زمینی کمک کند.
یوسفی گفت: ارزش آب های آهکی مانند نفت است و باید در مصرف آن هم مانند طلای سیاه اهتمام به خرج داد ضمن این که ضروری است عموم مردم به این منابع دسترسی نداشته باشند اما متاسفانه بسیاری از منابع آب های آهکی را در زمین های کشاورزی استخراج و استفاده می کنند.
وی در خصوص ضرورت صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در حوزه کشاورزی ادامه داد: قیمت تمام شده محصول پر آبی مانند هندوانه حتی هزینه آب استفاده شده را هم برنخواهد گرداند چه برسد به سود؛ فروش آب سود بیشتری دارد تا کاشت چنین محصولاتی.رئیس مرکز زمین شناسی و اکتشافات منطقه جنوب کشور تصریح کرد: با علم به این که در دوران خشکسالی بلند مدت قرار داریم نباید صرفاً با تکیه بر این منابع آبی صرفه جویی در مصرف آب را فراموش کنیم.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 715887
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.