هر روز که به اواسط تابستان نزدیک تر می شویم و روزهای گرم سال را سپری می کنیم بیم تامین آب مورد نیاز شهروندان بیشتر می شود.
از سویی تداوم خشکسالی و کم آبی در سالهای اخیر به معضل تامین آب شرب شهروندان فارس افزوده است از سویی دیگر پراکندگی در بارش های سال زراعی جاری موجب شد که برخی از منابع ذخیره آبهای سطحی مانند سد درودزن ذخیره چندانی برای تامین آب شرب مردم ندارشه باشند و بر دامنه نگرانی ها افزوده شود.
هر چند متوسط بارندگی در سال زراعی جاری بیشتر از سال گذشته بوه است اما این بارشها عمدتا درمناطق جنوب و شرق فارس نازل شده است و مناطق مرکزی، شمال ، شمال شرق و شمال غرب شیراز بهره چندانی از بارش های زمستانی نبرده است، از این رو تامین آب شرب شهرهای این مناطق همچنان روی خط قرمز تنش قرار دارد و تاکید بر صرفه جویی و مصرف بهینه و رعایت الگوی مصرف دراین مناطق همچنان اولویت دارد.
در گفت و گو هایی که خبرنگار ایرنا با مدیران و مسئولان شرکت های آب دراستان فارس انجام داده است ضمن ترسیم سیمای فعلی منابع آب بر لزوم صرفه جویی و مصرف بهینه نیز تاکید شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس بر لزوم مصرف بهینه و صرفه جویی بیشتر در مصرف آب تاکید کرد و بیان داشت: این روش ها می تواند ما را از بحران تابستان با تنش آبی برهاند.
مهندس حمیدرضا دهقانی اظهار داشت:خالی بودن نیمی از ظرفیت سدهای فارس بیانگر آن است که مردم باید با حساسیت و توجه بیشتری به مصرف بهنیه فکر کنند.
وی ادامه داد:‌ متاسفانه عده ای از ضعف قانون در زمینه کشت سوء استفاده کرده اند و مبادرت به کشت برنج در بعضی نقاط استان فارس کرده اند که این عمل در شرایط کنونی به ضررخود کشاورزان است و کشاورزان و بهره برداران باید شرایط پرتنش آبی را درک و از کاشت بیشتر محصولات پرهیز کنند.
مدیر روابط عمومی سازمان آب منطقه ای استان فارس نیز با ارائه آماری از ظرفیت آب سدهای استان فارس گفت: ورودی آب سدهای استان فارس اکنون 11.7 متر مکعب بر ثانیه است و همه سدهای در حال بهره برداری حدود 921 میلیون متر مکعب آب قابل بهره برداری دارند .
محمدرضا ارجمند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : در حال حاضر 49 درصد از حجم مخازن سدهای استان فارس آب دارد و 39 درصد از آب موجود قابل استفاده و برداشت است، اولویت در برداشت آب با تامین آب شرب مردم است.
ارجمند به ذخیره سد درودزن به عنوان تامین کننده بخشی از آب شرب شیراز و مرودشت اشاره کرد و گفت: سد درودزن فقط 50 میلیون متر مکعب آب قابل استفاده دارد ، ورودی آب به این سد اکنون کمتر از 4 دهم متر مکعب در ثانیه است .بنا بر این کشاورزان نباید انتظار داشته باشند در این شرایط که از سد درود زن آبی برای مصارف کشاورزی رها سازی شود.
مدیر روابط عمومی سازمان آب منطقه ای استان فارس همچنین به ذخیره سدهای ملا صدرا و سلمان فارشی اشاره کرد وگفت: سد ملا صدرا 6 میلیون متر مکعب و سد سلمان فارسی 736 میلیون متر مکعب آب قابل استفاده دارد، ورودی آب به سدهای یاد شده به ترتیب یک متر مکعب و 4.7 متر مکعب در ثانیه است .
ارجمند با بیان اینکه سد رودبال در شرق استان فارس نیز 5 متر مکعب در ثانیه ورودی و 70 میلیون متر مکعب آب قابل استفاده دارد گفت:تنش آبی در شهرهای شرق استان فارس ایجاب می کند که از آب سد رودبال در مصارف شرب استفاده شود و تامین آب شرب مردم در اولویت باشد.
همچنین مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس بر لزوم مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف آب تاکید کرد و بیان داشت : بخش قابل ملاحظه ای از کمبود آب روزانه شهرهای استان که به میزان حداقل 80 هزار متر مکعب در شبانه روز است با رعایت الگوی مصرف جبران خواهد شد.
مهندس محمد علی قلندری افزود: اکنون در استان فارس غیر از شهر شیراز 80 هزار متر مکعب در شبانه روز برای تامین و توزیع آب شرب، کمبود آب داریم.
وی ادامه داد: برای عبور از تابستان گرم و جبران کمبود آب ، شهروندان می توانند با 10 درصد کاهش مصارف غیر ضروری خود مانند شست و شوی حیاط ، شست و شوی ماشین و با افزایش راندمان کولرهای آبی مورد استفاده از طریق ایجاد سایه بان و رفع عیوب فنی، در مصرف آب صرفه جویی کنند.
قلندری گفت: از عمده ترین روش ها برای مقابله با معضل کم آبی می توان به کاربرد ‌مدیریت درتقاضا و مصرف، مهار آب، تحقیق و مطالعات آبی،کنترل کیفیت آب، اقتصاد و منابع مالی آب ، فن آوری و استفاده از آخرین دستاورد های سخت افزاری اشاره کرد.
وی ادامه داد:‌همچنین مدیریت آمارو اطلاعات، مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی ،ارتباطات و آموزش همگانی، مشارکت و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی ، مدیریت محیط زیست و تصفیه را از عمده ترین روش های مدیریت کاربردی غلبه بر مشکلات و بحران های ناشی از کم آبی در تابستان برشمرد.
قلندری گفت:‌به منظور عبور از بحران کم آبی در تابستان به ویژه در شهرهای اولویت دار ، با مطالعات فراگیر و تشکیل کارگروه های اجرایی برای کاهش محسوس اثرات بحران کم آبی ، اولویت های اجرایی را مشخص کردیم. وی بیان کرد:برهمین اساس با مشخص کردن نیاز ها و اقدامات مورد لزوم به مهندسی فرایند مقابله با بحران پرداختیم که در گام اول پس از بررسی منابع آب و امکانات هر امور ،شهرهای استان در سه دسته بحرانی ، ریسک پذیرو نقطه سر به سر تقسیم شدند.
مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس افزود: 19 شهر استان در نقطه ای قرار دارند که در صورت عدم رعایت الگوی مصرف توسط شهروندان، ارائه خدمات آبرسانی با مشکلات جدی مواجه می شوند. بی تردید با صرفه جویی در مصرف آب توسط مشترکین در شهرهای مذکور می توان مشکلات حوزه آبرسانی را مدیریت کرد و از دامنه نگرانی ها در ارائه خدمات آبرسانی کاست.
وی ادامه داد: دسته دوم شهرهای ریسک پذیر هستند که شامل 21 شهر استان است و در صورت بروز هرگونه اختلال در برداشت از منابع آب این شهرها، روند تأمین آب شهر دچار مشکل می شود و وضعیت آبرسانی با بحران مواحه می شود.
قلندری گفت:‌42 شهر نیز جزو شهر های در نقطه سر به سر هستند که میزان تولید و مصرف آب در این شهرها در نقطه سر به سر است.
وی بیان داشت: برای حل مشکل کم آبی در شهرهای بحرانی یک برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت در حال انجام است که شرکت آبفا استان فارس در برنامه ریزی های کوتاه مدت و بخشی از برنامه ریزی میان مدت نقش دارد. شرکت آب منطقه ای استان نیز در برنامه ریزی بلند مدت و بخشی از برنامه ریزی میان مدت ایفای نقش می کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز نیز گفت: شهر شیراز تابستان امسال با توجه به میزان ذخیره آب سد درودزن و چاه های اطراف در شرایط تنش آبی قرار دارد و گذر از این شرایط با مشارکت فعال شهروندان در مصرف بهینه آب میسر است.
الله بخش نظرپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 78 درصد از آب شرب شیراز از چاه های اطراف این شهر تامین می شود که در شرایط کنونی، بیشتر چاه ها با افت سطح آب مواجه شده است.
وی اظهار کرد: عمق چاه های شیراز اکنون به 300 متر رسیده است و باید توجه داشت که پایین رفتن سطح آب کمیت و کیفیت آب را تحت تاثیر قرار می دهد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز بیان کرد: 180 حلقه چاه آب در شیراز اکنون فعال است و آب مردم را تامین می کند، حتی اگر یک چاه هم دچار مشکل شود قطعا روی تامین آب شبکه تاثیر خواهد گذاشت، شهروندان باید شرایط تنش آبی را درک کنند و مشارکت فعال در صرفه جویی و مصرف بهینه داشته باشند.
نظرپور با بیان اینکه 22 درصد از آب شرب شیراز از محل سد درودزن تامین می شود، گفت : این سد نیز امسال ذخیره کافی برای تامین آب شیراز ندارد و کم بارشی های سال زراعی جاری بر این سد اثر گذاشته است از این رو صرفه جویی و درست مصرف کردن باید اولویت نخست مردم باشد.
وی در ادامه به خانواده ها توصیه کرد برای گذر از تابستان پر تنش آبی امسال حتما مخزن ذخیره آب در منازل داشته باشند و گفت : در شرایط کنونی حداقل ذخیره آب برای 36 ساعت الزامی است ، ذخیره آب می تواند خانواده ها را در مقابل قطعی و افت فشار ناخواسته تامین کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز اظهار کرد: برخی از قطعی ها و افت فشار ناشی از نقص فنی و خرابی پمپ ها یا ایجاد حادثه در شبکه توزیع یا اختلالات مقطعی است که برای رفع شدن نیاز به زمان دارد و در این شرایط قطع آب یا افت فشار اجتناب ناپذیر است، خانواده ها باید برای عبور از این شرایط حتماً در منازل مخازن ذخیره آب داشته باشند .
وی با بیان اینکه در فصل تابستان تقاضا برای مصرف آب بالا می رود، گفت: ما سعی کرده ایم به همه این تقاضاها پاسخ دهیم و آب شرب مورد نیاز مردم تامین شود اما بروز حادثه در شبکه توزیع گاه قابل پیش بینی نیست، دراین شرایط مخازن آب می تواند آب مورد نیاز مردم را تامین کند.
نظرپور همچنین به فرهنگ مردم شیراز برای مصرف بهینه آب اشاره کرد و یادآور شد: در حالی که متوسط سرانه مصرف آب در سطح کشور 150 لیتر در شبانه روز است این میزان مصرف در شیراز حدود 132 لیتر است، کمتر مصرف شدن آب در شیراز جای امیدواری دارد که فرهنگ مصرف بهینه در این کلان شهر فرهنگی نهادینه شود اما باید تلاش ها به سمتی برود که ما به مصرف سرانه 105 لیتر در شرایط کنونی برسیم .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت:کلان شهر شیراز در کنار شهرهایی چون بوشهر، بندرعباس، اصفهان وکرمان تابستان امسال با تنش آبی همراه است، تنها راه خروج از بحران کم آبی مصرف بهینه و صرفه جویی بیشتر است.
نظرپور شهروندان را به جدی گرفتن مقوله مصرف بهینه فراخواند وگفت:باصرفه جویی ومصرف بهینه می توان امید داشت که تابستان امسال بدون نوبت بندی آب در شیراز سپری شود، شیراز در زمره شهرهای خشک و کم آب است و وضعیت بارندگی در سال زراعی جاری در مناطق بالا دست این کلان شهر موقعیت مناسبی برای تابستان امسال رقم نزده است.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب شیرازبا اشاره به ورود 9 حلقه چاه جدید برای تامین آب شیراز گفت:تمهیداتی برای خروج از تابستان پرتنش امسال لحاظ شده است که از جمله آن احداث 9 حلقه چاه جدید است، سه حلقه چاه دیگر نیز با رفع مشکل معارضان در روزهای آینده وارد مدار تامین آب در شیراز می شود.
نظرپور گفت:‌در عین حال اگر مردم به صرفه جویی و مصرف بهینه توجه نکنند حفر دهها حلقه چاه هم نمی تواند ما را از بحران خارج کند، ضمن آنکه منابع آب زیرزمینی بسیار محدود است و هر چاه جدیدی که حفر می شود باید از ژرفای بیشتری آب با هزینه بیشتر استحصال شود.
وی ادامه داد: ژرفای بیشتر در حفر چاه به منزله تاثیر بر کیفیت و کمیت آب است، آبهایی که از اعماق بیشتر به دست می آیند گوارایی کمتری دارند و از نظر کمی نیز ما به مقدار کمتری آب دسترسی داریم از این رو مردم باید دراین زمینه رعایت کنند و بدانند که در چاه های جدید عمق همه چاهها در شیراز به 300 متر رسیده است ، این به معنی آن است که ما برای دسترسی به آب باید 100 بیشتر چاه حفر کنیم و 100 متر عمق چاه بر کیفیت و کمیت آب اثر زیادی می گذارد .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز، کولرها را یکی از مصرف کنندگان عمده آب دانست و گفت : 25 درصد از آب موجود در شبکه توزیع در کولرها صرف می شود ، هر کولر طی 18 ساعت حدود 300 لیتر آب مصرف می کند ، خاموش کردن کولرها در ساعت اول صبح و پوشاندن روی کولرها با سایبان و همچنین سرویس و چکه گیری کولرها صرفه جویی زیادی در مصرف آب ایجاد می کند .
نظرپور درادامه با بیان اینکه کلان شهر شیراز 666 هزار مشترک آب دارد گفت : با این حجم مشترک و با این میزان مصرف آب در کولرها طبیعی است که 25 درصد آب شبکه در کولرها صرف شود، در عین حال مردم باید رعایت حال همه شهروندان را بکنند و زمینه استفاده همگان از هوای خنک و آب مناسب را فراهم کنند ، ما باید بپذیریم که در تابستان تقاضا برای آب افزایش می یابد و مصرف آب حق همه مردم است اما همه باید با صرفه جویی و مصرف بهینه آب را مصرف کنند .
بر آیند همه گفت و گو ها و اظهار نظرهای کارشناسانه این است که مردم باید الگوی بهینه مصرف آب را رعایت کنند و بین مصرف آب در شرایط عادی و در شرایط خشکسالی تفاوت و تمیز قائل شوند ، نگاهی به آمارهای ارائه شده در این اظهار نظرها مانند خالی بودن نیمی از ظرفیت سدهای موجود یا رسیدن عمق چاهها به 300 متر یا در معرض تنش بودن 19 شهر استان فارس باید تغییر در رفتار شهروندان به وجود آورد و تلنگری بر نحوه مصرف آب باشد .
در حوزه برق و انرژی نیز استان فارس امسال شرایط متفاوتی دارد ، گرمای کم سابقه هوا و به وجود آمدن تغییرات اقلیمی تقاضا برا ی مصرف برق را فزونی بخشیده است ، هر روز که میگذرد بر گرمای هوا افزوده می شود و دور کولرها تندتر میگردد ، تاکید مدیران و مسوولان استان فارس دراین حوزه نیز صرفه جویی و مصرف بهینه برا یعبور از شرایط پر تنش تابستانی است .
دراین زمینه علاوه بر توصیه های کارشناسی ، تمهیداتی نیز از جمله تعامل با کشاورزان و صاحبان صنایع برا ی مصرف کمتر برق دراین حوزه ای به ویژه در ساعت های اوج مصرف شده است ، اما هیچکس نباید منتظر بماند که دیگران در صرفه جویی پیشقدم شوند ، خاموش کردن یک لامپ اضافه ر ساعات اوج مصرف میتواند ما را از شرایط پر تنش تابستانی عبور دهد .
در گفت و گو هایی که خبرنگار ایرنا با مدیران و مسئولان شرکت های برق دراستان فار س انجام داده است ، توصیه همه این مسئولان به مصرف بهنیه و صرفه جویی و موکول کردن استفاده از وسایل پر مصرف به ساعات خارج از اوج مصرف است .
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس بر لزوم ضرورت صرفه جویی و مصرف بهینه در برق و انرژی برای گذر از تابستان امسال تاکید کرد و بیان داشت : با صرفه جویی و مصرف بهینه می توان امید داشت که تابستان امسال بدون اعمال برنامه ای خاموشی برق سپری شود.
مهندس زینل قنبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : استفاده بهینه مشترکین از نیروی برق مهمترین عامل گذر از فصل گرم تابستان، بدون اعمال خاموشی است، تجربه مشارکت مردم و صاحبان صنایع و کشاورزان استان در تابستان سال گذشته این را ثابت کرد.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس افزود: مشارکت تمام مردم در زمینه مصرف بهینه برق و استفاده نکردن از وسایل پرمصرف در ساعات اوج مصرف بین ساعت 12 الی 16 و 20 الی 24 می تواند تابستانی بدون داشتن خاموشی ناشی از کمبود نیرو رقم بزند.
قنبری با اشاره به اینکه ساعات اوج بار روز از ساعت 12تا 16 است گفت: انتظار داریم مشترکان در این ساعات از بکار بردن لوازم و وسایل پرمصرف پرهیز کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، دومین زمان اوج مصرف را ساعات20تا 24عنوان کرد و اظهار داشت:در این ساعات مردم هم از وسایل سرمازا استفاده می کنند وهم باید برق مورد نیازبخش روشنایی تامین شود که این امر سبب افزایش مصرف می شود.
این مقام مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود به راهکارهای کاهش مصرف برق در ایام تابستان نیز اشاره کرد و بیان داشت : بکارگیری دورکند در کولرهای آبی،تنظیم ترموستات درکولرهای گازی بین 24تا 26درجه سانتیگراد، عدم استفاده همزمان ازکولرو سایر وسایل سرمازا با لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرفشویی وجارو برقی درساعات اوج بار وخاموش کردن لامپ‌های اضافی واستفاده از روشنایی طبیعی در روز ساده‌ترین راه های صرفه جویی در مصرف برق است.
مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز نیز بر لزوم صرفه جویی بیشتر و مصرف بهنیه برق در فصل تابستان و در ساعت های اوج مصرف تاکید کرد و بیان داشت : در حالیکه تنها 2 درصد از مشترکان برق در شیراز و شهرستان های اطراف در حوزه کشاورزی است ، 27.5 درصد از برق در این حوزه مصرف می شود .
جلال زراعت پیشه اظهار داشت: در صورتی که کشاورزان در ساعت های اوج مصرف چهار ساعت موتور پمپ ها را خاموش کنند و آبیاری کشتزارها را با ساعت های دیگر موکول کنند ، 20 ساعت انرژی رایگان دریافت می کنند
او ادامه داد:‌ این موضوع در قالب تفاهم نامه با بسیاری از کشاورزان و بهره برداران کشاورزی منعقد شده است.
مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز همچنین با بیان اینکه یک درصد از مشترکان برق در شیراز و شهرستان های اطراف مشترکان صنعتی هستند اضافه کرد : 15.56 درصد از برق را مشترکان صنعتی مصرف می کنند، این تفاهم نامه با مشترکان صنعتی نیز به امضا رسیده و در صورتی که مشترکان صنعتی 10 درصد در ساعت های اوج مصرف از مصارف خود کم کنند پاداش برق دریافت خواهند کرد.
زراعت پیشه همچنین بر لزوم صرفه جویی در مصارف خانگی تاکید کرد و اظهار داشت : 33.7 درصد از انرژی توسط مشترکان خانگی به مصرف می رسد این مشترکان 82 درصد از مشترکان انرژی برق را شامل می شوند ، صرفه جویی دراین حوزه به ویژه در ساعت های اوج مصرف تاثیر بسزایی در پایداری شبکه دارد.
مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز به مشترکان تجاری و مغازه داران نیز توصیه کرد مصرف بهنیه را در اولویت قرار دهند و گفت : متاسفانه برخی از مغازه داران با ایجاد ریسه های نورانی؛ به دنبال جذب مشتری از راه تاباندن نور هستند ، بدترین برخورد زمانی است که اگر به این مغازه داران تذکر داده شود با بی اعتنایی می گویند که پول برق را می دهند ، دادن پول برق دلیلی بر مصرف نادرست انرژی نیست، همه باید در شرایطی که با کمبود انرژی مواجه هستیم حس انسان دوستی و نوعدوستی را در نظر بگیرند و شرایط را برای مصرف سایر شهروندان نیز فراهم کنند.
زراعت پیشه گفت: مشترکان تجاری حدود 11.41 درصد از انرژی تولیدی را مصرف می کنند و 11 درصد از مشترکان برق را شامل می شوند .
مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز بیان کرد: کاهش پنج درصدی در مصرف انرژی دغدغه خاموشی و قطع برق تابستانی را کاهش می دهد و از این رو از مردم تقاضا داریم که در ساعات اوج مصرف، کمتر از وسایل برقی پرمصرف بهره گیرند.
ساعات اوج مصرف برق در هر شبانه روز 12تا 16 و 19تا 23 است.
زراعت پیشه افزود: 14 تیرماه امسال شهروندان در حوزه مصرف برق شیراز رکورد مصرف را شکستند و در این روز یک هزار و 201 مگاوات مصرف انرژی ثبت شده است، این میزان مصرف نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش داشته است .
وی با بیان اینکه اوج مصرف برق پارسال یک هزار و 196 مگاوات در 27 مرداد ماه ثبت شده است گفت: بدین ترتیب، ما باید همچنان منتظر روزهای گرمتر و مصارفی بیشتر باشیم از این رو لازم است شهروندان در ساعات اوج مصارف خود را کاهش دهند تا از دغدغه خاموشی و قطع برق به طور کلی فاصله بگیریم .
مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز همچنین با بیان سهم مصارف مختلف در ساعت های اوج گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده سهم مصارف خانگی 33/7 درصد، مصارف عمومی 11/77 درصد، مصارف کشاورزی 27/5درصد، مصارف صنعت 15/56 درصد و سایر مصارف و مصارف تجاری 11/41 درصد است ، بنابراین اگر صرفه جویی اندکی در مصارف خانگی ایجاد شود سهم بسزایی در صرفه جویی و مصرف بهنیه خواهد داشت.
این مقام مسئول همچنین گفت: ذر فاصله زمانی بین 15 خرداد تا 15 شهریور بیشترین مقدار مصرف انرژی را خواهیم داشت ، دراین سه ماه احتمال افت شبکه یا خاموشی و قطع برق نیز دور از انتظار نیست اما اگر صرفه جویی دراولویت باشد می توان بدون دغدغه از این مقطع عبور کرد.
زراعت پیشه در باره برخی خاموشی ها مقطعی نیز گفت: در برخی از نواحی و مناطق اگر فشار بار پست های توزیع بیش از حد افزایش یابد احتمال خاموشی مقطعی وجود دارد، تاکنون خاموشی ناشی از کمبود ظرفیت در شیراز و شهرستان های اطراف اعمال نشده اما شبکه برق دراین مناطق در معرض تنش و خطوط توزیع تحت فشار است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز با بیان اینکه شیراز و شهرستان های اطراف حدود یک میلیون و 25 هزار مشترک برق دارند، گفت : 60 درصد از این مشترکان کنتورهای هوشمند دارند، با کنتورهای هوشمند می توان مصرف را مدیریت کرد و استفاده از دستگاه های پر مصرف را به ساعت های خارج از اوج بار منتقل کرد و با بهای کمتری به مصرف پرداخت.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس هم بر لزوم صرفه جویی در مصرف برق و انرژی تاکید کرد و بیان داشت : تابستان امسال مصرف برق در فارس رکورد زده ولازم است شهروندان با مصرف بهینه و صرفه جویی برای گذر از تابستان گرم و پر مصرف امسال مشارکت کنند.
مهندس عبدالعزیز کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : با توجه به افزایش بی سابقه درجه حرارت و گرمای شدید هوا طی چند روز اخیر، مصرف برق در استان فارس مشابه کل کشور روند صعودی زیادی داشته است.
وی با بیان اینکه حداکثر مصرف برق در استان فارس به 3051 مگاوات رسیده گفت: با اعمال طرح های مدیریت مصرف و پاسخگویی بار، حدود 270 مگاوات مدیریت و صرفه جویی بار انجام شده است.
کریمی گفت:‌متولیان شرکت برق منطقه ای و شرکت های توزیع برق از مدت ها قبل از شروع فصل تابستان و از اواخر سال گذشته طرح های مختلف مدیریت مصرف را طراحی و تدوین و برنامه ریزی کردند و از 15 خرداد ماه به مرحله اجرا گذاشتند.
وی ادامه داد : این طرح ها شامل طرح ذخیره عملیاتی صنایع، طرح تعطیلات و تعمیرات، طرح جابجایی روز تعطیلات از جمعه به یکی از روزهای هفته، طرح خاموشی پمپ های کشاورزی در ساعات 12 الی 16 و همچنین طرح های مدیریت مصرف و صرفه جویی بوده است.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس درادامه گفت : با توجه به شوک برقی ناشی از افزایش شدید مصرف برق به علت گرمای هوا شرکت برق منطقه ای فارس ضمن آمادگی کامل قبلی از نظر سرویس و نگهداری تجهیزات و آمادگی برقرسانی مطمئن به شهروندان و مردم استان فارس تلاش مضاعفی در خصوص افزایش مشارکت صنایع در طرح های مدیریت مصرف به عمل آورده است.
کریمی گفت: هم اکنون گرچه به مدیریت وضع موجود تا حدود زیادی بحران مهار شده است اما برای افزایش آستانه اطمینان و پایداری شبکه نیازمند همکاری همه مردم استان فارس هستیم. چه آنکه حتی خاموشی یک لامپ اضافه یا تجهیزات غیر ضرور یا جابه جایی زمان استفاده از برخی از وسایل برقی یا عدم استفاده همزمان از وسایل برقی خصوصا در زمان اوج مصرف برق در ظهر یعنی ساعات 12 الی 16 کمک شایانی به خدمتگزاران مردم در صنعت برق می کند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان فارس با بیان توصیه هایی برا ی مصرف بهینه گفت : استفاده از نور طبیعی روز و خاموشی روشنایی و لامپ های اضافی ، استفاده نکردن از تجهیزات برقی نظیر اتو، سشوار، لباسشویی و ... در زمان اوج مصرف برق ظهر و حتی الامکان جابه جایی زمان استفاده از آنها در ساعات دیگر، استفاده از دور کند کولرهای آبی ، تنظیم ترموستات کولرهای گازی برای دمای اتاق روی 25 درجه سانتیگراد و استفاده نکردن بیش از یک کولر گازی در هر منزل توصیه های ساده است که کمک شایانی به مدیریت بحران افزایش بی سابقه برق می کند.
این مقام مسوول گفت:‌شرکت برق منطقه ای فارس با برخورداری از 15هزارکیلومتر شبکه برق رسانی که حدود 13 درصد کل کشور است در بین برق های منطقه ای سراسرکشور رتبه اول را دارد.
مهندس کریمی بیان داشت :‌این شرکت با داشتن 258 پست انتقال برق رسانی ، دررده دوم کشور قرار دارد که مسئولیت برق رسانی به دو استان فارس و بوشهر را به عهده دارد .
برق فارس با ایجاد ظرفیت منصوبه تولید برق به میزان 8500 مگاوات در کشور، از موقعیت قابل توجهی برخوردار است تا آنجاییکه مازاد بر تولید خود را از طریق شبکه های انتقال به شش استان همجوار شامل هرمزگان ، کرمان ، یزد ،اصفهان ، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد منتقل می کند و در این زمینه نیز مقام سوم تولید برق در کشوررا از آن خود کرده است.
در هر حال تابستان امسال شرایط خاصی را برای تامین آب و برق و عبور از شرایط پر تنش برای استان فارس رقم شده است ، امید است با صرفه جویی و مصرف بهینه آب و برق بتوان از این شرایط حساس عبور کرد ، در این میان راهکارهایی بلند مدت نیز از سوی کارشناسان و برنامه ریزان پیشنهاد شده است ، اما صرفه جویی و مصرف بهینه شاه کلید اصلی عبور از شرایط بحرانی است ، حتی اگر راهکارهای میان مدت و بلند مدت پیشنهاد شده مانند انتقال آب ماین حوضه از استان های دیگر به استان فارس ، یا انتقال آب از خلیج فارس به دشتهای مرکزی استان فارس یا اجرای طرح های تعادل بخشی و پر کردن چاههای غیر مجاز نیز ثمر بخش باشد باز هم صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف اولویت نخست در عبور از تابستان پر تنش امسال است .
گزارش از : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.