یک زمان خط ویژه ایجاد می شود و در زمانی دیگر بریدگی بولوارها بسته می شود. همه اقدامات انجام شده اما هنوز نتوانسته گره از راهبندان این بولوار بگشاید. این شده که برخی مسئولان شهرداری به این نتیجه رسیده اند که باید مطب پزشکان از جایی که هم اکنون هست، به جای دیگری جابجا شود. پزشکان اما نظر دیگری دارند؛ آنها ترافیک این خیابان را ناشی از فعالیت های خود نمیدانند و می گویند این راهبندان به خاطر فعالیت های شهرداری، وجود ساختمان های تجاری و البته دو درمانگاه بزرگ مطهری و امام رضا (ع) شکل گرفته است. اما حق با کیست و آیا اصلا جابجایی این مطب ها امکان پذیر است؟
یک جای خوب برای پزشکان؟
شمار بیمارانی که برای درمان به بولوار زند شیراز می آیند کم نیست. به ویژه اینکه شیراز پیشرفته ترین شهر ایران از نظر پزشکی به شمار می رود و هرچند برخی شهرهای دیگر همچون اصفهان و مشهد تلاش کرده اند روی دست شیراز بلند شوند ولی هنوز هیچ کدام از نظر علم پزشکی همپایه شیراز توسعه یافته نیستند. این شهر، هدف بیمارانی که از استان های همسایه برای درمان به فارس می آیند هم هست؛ و اگر شرایط سیاسی اجازه دهد، میزبان گردشگران عرب که برای درمان به این شهر سفر میکنند. در عین حال بیشتر پزشکان در خیابان زند مستقر شدهاند. این از لحاظ اقتصادی هم قابل توجیه است چرا که دو بیمارستان بزرگ شیراز - یعنی بیمارستان های سعدی و نمازی- از دیرباز در این خیابان قرار داشته و طبیعی بوده که مطب پزشکان در نزدیک ترین نقطه به این بیمارستانها قرار بگیرد. در عین حال در طول زمان درمانگاههای مطهری و امام رضا (ع) هم در همین محدوده ساخته شده و این شده که برخی عامل راهبندان های بولوار زند را وجود مطب های پزشکان در این خیابان می دانند. راهبندان البته تنها امان بیماران و شهروندانی که گذارشان به این بولوار افتاده را نبریده است. وجود این دو بیمارستان باعث شده سرعت اورژانس برای رساندن بیماران به بیمارستانها هم کمتر شود. وقتی بحث جابجایی بیمارستان نمازی مطرح شد، بسیاری امیدوار شدند که راهبندان خیابان زند کمتر شود ولی بعد مشخص شد که دانشگاه علوم پزشکی شیراز می خواهد به جای انتقال بیمارستان، کاربری دیگری به آن بیفزاید. اکنون که شرایط این گونه است، شهرداری به پزشکان پیشنهاد می دهد که مطبهایشان را از این منطقه خارج کنند بلکه راهبندان کمتر شود. پیشنهاد مدیرعامل سازمان سرمایهگذاری شهرداری شیراز دو نقطه است؛ یا تقاطع امیرکبیر و همت یا ساختمانی که هم اکنون شهرداری دارد در شمال غرب شهر می سازد. حسام موسوی، مدیرعامل این سازمان به گزارشگر «خبرجنوب» می گوید: «راهبندان کنونی کیفیت خدمات پزشکان را پایین می آورد و تبدیل به یک معضل شهری شده است. حال آنکه خدمات پزشکی چشم و چراغ این شهر است و می تواند با توسعه گردشگری برای شیراز درآمدزا باشد. برای همین پیشنهاد ما این است که همه این مطب ها در یک مکان تجمیع شود».به نظر موسوی، اگر این مطب ها در یک مکان مستقر شود، جایگاه پزشکی شیراز از ملی به فراملی ارتقا پیدا می کند. پیشنهاد مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری شیراز این است که یک ساختمان که شهرداری دارد از محل اوراق مشارکت در شمال غرب شیراز می سازد «تغییر کاربری داده و به محل جابجایی پزشکان تبدیل شود». گذشته از اینکه موسوی به این شیوه تلاش می کند برای این ساختمان خریدار پیدا کند در عین حال از سازمان نظام پزشکی می خواهد که به پزشکان برای افزایش مطب در بولوار زند مجوز ندهد. او می گوید: «ما هم به عنوان شهرداری حاضر هستیم امتیازاتی بدهیم و یکی از ساختمان هایمان را به آنها بدهیم». او همچنین می گوید که ساختمان های کنونی که پزشکان به عنوان مطب استفاده می کنند استاندارد نیستند و شایسته هم نیست که همراهان بیماران بخواهند میان بولوار زند چادر بزنند و آنجا مستقر شوند.او ادامه می دهد: «می توانیم آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها، مرکزهای فیزیوتراپی و... را یکجا کنیم تا دیگر نیاز نباشد یک بیمار برای دریافت خدمات از این سوی خیابان به سمت دیگر برود و حتی می توانیم با پزشکان تهاتر کنیم».
پیشنهاد جابجایی پزشکان به شمال غرب شیراز البته با انتقاداتی هم روبرو است. چه اینکه پیش از این برخی از مسئولان شهر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز انتقاد کرده اند که چرا همه بیمارستانهای بزرگ و تازه ساخت را در شمال غرب شهر می سازد. چیزی که به نظر آنان راهبندان شمال غرب شیراز را از آنچه هست بسیار بیشتر می کند.
ما جایی نمی رویم!
طبق قانون وکیلان و پزشکان حتی می توانند خانه خود را به محل کار تبدیل کنند. برای همین نمی توان از ارایه مجوز به پزشکان خودداری کرد. تلاش گزارشگر «خبرجنوب» برای گفت و گو با مسئولان سازمان نظام پزشکی به جایی نرسید. در عین حال، برخی پزشکان حاضر در این منطقه در گفت و گو با «خبرجنوب» درباره این پیشنهاد شهرداری یک پاسخ دارند: «ما از این خیابان
نمی رویم».دکتر مریم یدالهی، متخصص و جراح عمومی می گوید که به لحاظ فنی هم نمی توان همه بیماران را یکجا جمع کرد؛ او توضیح می دهد: «اینکه شهرداری بخواهد مطب ها را یکجا متمرکز کند امکان پذیر نیست. گاهی بیمار به من می گوید آیا می شود من نزدیک خانه ام به آزمایشگاه بروم؟ آن وقت من بیایم بگویم تو تنها می توانی از آزمایشگاه های یک مرکز خاص استفاده کنی؟ این که نمی شود». به باور دکتر یدالهی، در عین حال مطب های این خیابان در حال جابجایی است. او
می گوید: «اکنون بخواهیم یا نه مطبها دارند در شهر توزیع می شوند ولی بدانید که معضل این خیابان، وجود درمانگاههای مطهری و امام رضا(ع) است، نه مطب خصوصی پزشکان. اگر این دو درمانگاه که عامل ترافیک هستند را به جای دیگری ببرند مطمئن باشید که معضل ترافیک حل می شود. اصلا چرا بیمارستان سعدی را جابجا نمی کنند؟». او می پرسد که آیا ترافیک خیابانی چون معالی آباد بیشتر است یا بولوار زند.
یکی دیگر از پزشکان مستقر در این بولوار که نمی خواهد نامش را منتشر کنیم هم می گوید: «من پزشک زنان و زایمان هستم و اگر کسی دچار بارداری خارج از رحم باشد به او می گویم سریع خود را به بیمارستان سعدی برساند؛ اگر بخواهیم برویم جای دیگری باید چه کار کنند».
او می پرسد: «به نظر شما بانک های این بولوار ترافیک بیشتری درست می کنند یا مطب پزشکان».
دکتر کتایون همایون، فوق تخصص گوارش هم می گوید: «در خیابان زند انبوهی از مرکزهای تجاری، آزانس های مسافرتی و... وجود دارد. آنها را ندیده و تنها مطب پزشکان را دیده اند؟».
نظر یک استاد شهرسازی
پزشکان می گویند علت راهبندان خیابان زند وجود مطب های آنان نیست اما شهرداری دست روی همین موضوع گذاشته است. اما حق با کدام است؟ نظر دکتر خلیل حاجی پور، عضو بخش شهرسازی دانشگاه شیراز این است که پزشکی، از مزیتهای شیراز است و اتفاقا باید تقویت هم بشود ولی برای بولوار زند پیشنهادهایی هم دارد. او می گوید: «اگر شهرداری تسهیلات مناسب به پزشکان بدهد چرا نسبت به این جابجایی مشتاق نباشند؟ البته برای این بولوار بهتر است که با توجه به پیشینه یادمانی آن، محل ارایه صنایع دستی، کتابفروشی و... باشد ولی ما خود می بینیم که شهرداری مجوز ساخت درمانگاه امام رضا (ع) را در بدترین موقعیت ترافیکی صادر کرده است آن وقت می گوییم پزشکان تعامل نمی کنند».مدتی پیش قرار شد برج های دوقلویی در خیابان زند ساخته شود که تبدیل به محل تمرکز مطب پزشکان شود. ساخت این برج ها با مخالفتهای مردمی ناکام ماند؛ سرنوشتی که شاید طرح های دیگر هم پیدا کنند. اما آیا به راستی راه دیگری برای راهبندان های خیابان زند وجود ندارد؟

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 705992
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.