در این یادداشت آمده است: هفته گذشته دعوت نامه حضور در دو نمایشگاه صنایع غذایی در کشور قطر را دریافت کردیم تا برای شهریور و مهر در آن دو حاضر شویم . این گوی این میدان ، باید دید فعالین اقتصادی ما چگونه دراین دو نمایشگاه حاضر خواهد شد و البته دل مصرف کنندگان خارجی را بدست خواهند آورد . بی توجهی به کیفیت بسته بندی محصولات ایرانی نه تنها به از دست دادن بازارهای مصرف داخلی وخارجی منتهی شده است ، بلکه به نوعی بی احترامی به حقوق مصرف کننده نیز تلقی می شود . طرح این پرسش که چرا تولید کنندگان داخلی ما هیچگاه به فکر ارتقای کیفیت محصولات خود نبوده وبه صنعت بسته بندی بی اعتنایی کرده اند ، یک ضرورت است تا با واکاوی آن به بهبود شرایط تولید وصادرات اقدام کنیم .
این روزها باید محصولات ایرانی را به بازارهای داخلی وخارجی بیشتر بشناسیم چراکه غیبت طولانی ما دراین بازارها باعث شده کشورهای رقیب جای خالی ما را پر کنند . باید پذیرفت فرصت های بسیاری را از دست دادیم و باید سعی کنیم جایگاه واقعی خود را باز پس ستانیم . از طرفی نیازمند شناخت بازار هدف هستیم واز طرفی باید تبلیغات موثری داشته باشیم که هر دو مستلزم صرف هزینه های سنگینی است . برای دست یابی به این دو منظور باید با شرکای خارجی خود وارد تعامل ومذاکره شویم . این شرکای تجاری با سرمایه گذاری اصولی خود خواهند توانست بازار هدف در کشورشان را مستعد حضور ومصرف کالای ایرانی کنند .
به گفته مقامات اقتصادی قطرکه هفته گذشته به شیراز آمده بودند تا با تولید کنندگان وصادرکنندگان فارسی به مذاکره بنشینند ، قطر بازار مناسبی برای تولیدات ایرانی است به شرط آنکه ذایقه مردم قطر را دراین بازار لوکس مورد توجه قرار دهیم . انتشار اخبار مبنی بربازگشت محصولات صادر شده به بعضی کشورهای خارجی را می توان به عنوان یک تجربه تلخ مورد توجه قرار داد چراکه سالیان سال است درمورد افزایش شرایط مطلوب تولید وبسته بندی محصولات گفتگو می شود اما تاثیری بر روند امور ندارد .
حالا ایرانی ها برای شرکت دردو نمایشگاه بزرگ قطر دعوت نامه دریافت کرده اند . محصولات غذایی ایران دراین دو نمایشگاه عرضه خواهد شد و باید بیشترین ثبت سفارش را داشته باشند . هرچند زمان زیادی تا برگزاری آن در شهریور ومهر1396 باقی نمانده است اما بایدنهایت تلاش خود را داشته باشیم . ما از دو بعد باید دراین نمایشگاه حاضر شویم اول بعد حضور فیزیکی ودوم بعد فرهنگی داستان است . باید به لحاظ فرهنگی به تسخیر بازار دلهای ملل جهان اقدام کنیم و اگر آنچه می گوییم را در عمل ثابت نکنیم با پس رفت بسیاری روبرو خواهی شد که این بار جبرانش بسیار سخت تر است .
آنچه در لابلای بازدید هیات قطری با فعالین اقتصادی فارس می تواند مورد توجه ویژه قرار گیرد ، توجه به حذف واسطه گرانی است که کالای ایرانی را دست به دست می کنند و هزینه های حضورش را افزایش می دهند . این مقوله همان داستان شناخت از بازار مصرف خارجی است . باید بدانیم چه تولید می کنیم وکجا میفرستیم .
ما درگذشته یک حرکت تاکتیکی بسیار غلط اقتصادی را مرتکب شده ایم که هنوز درحال پرداخت تاوان سنگین آن هستیم ونباید دوباره آن را تکرار کنیم . متاسفانه صنایع را بدست افرادی دادیم که از مدیریت صنعتی وتولید اطلاعی نداشتند . حالا کارنامه ای بدست داریم که درآن نمره قبولی وجود ندارد وبازارهای خارجی محصولاتش را پس می زنند . باید مواظب بود تا بازار هدف ( صادرات ) را بدست غیر متخصص ها ندهیم که این بار آبرویمان را هم خواهند برد وبا صادرات فله ای وبدون استاندارد فرصت باقی مانده را نیز از دستمان در خواهند آورد . بیایید برای یک بار هم که شده به آینده اقتصاد کشور توجه کنیم . این آینده از آن همه ما ایرانیان است و غرور ملی ما را شکل خواهد داد.
6113/ 2027
دریافت خبر: نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.