به گزارش خبرنگار ایرنا، حیدرعلی کامیاب کلانتری عصر جمعه در آیین آغاز به کارنشست در پرتو ملاصدرا در شیراز افزود: از اهدف اصلی پایتختی شیراز در سال 2017 میلادی، ترویج فرهنگ گفت و گو، صلح و دوستی بین جوانان مسلمان است که در این راه می کوشیم با استفاده از آموزه های کهن فرهنگی خود و اندیشه بزرگانی همچون حافظ ، سعدی و فیلسوف بزرگ ملاصدرای شیرازی آن را به نسل جوان امروز منتقل کنیم .
وی اضافه کرد : معرفی شیراز به عنوان نماد تمدن ایران اسلامی در برنامه های بین المللی و ملی سبب رشد توسعه اقتصادی سیاسی ، فرهنگی و ورزشی می شود و این بهترین فرصت است تا داشته های کشورمان و استان فارس را به جهانیان نشان دهیم.
مدیرکل ورزش و جوانان فارس ادامه داد: شیراز شهر گفت وگو است که در آن ادیان، زبان ها، نژاد ها و قوم های مختلف سالهاست با پیام صلح و دوستی در کنار یکدیگر زندگی می کنند.
کامیاب کلانتری ادامه داد : شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی و شهر سلمان فارسی از صحابه پیامبر است ضمن اینکه این شهر بخشی از جهان اسلام است که امروز می خواهد با یک روش نوین درساختن فردایی مطمئن برای آینده گام بردارد.
وی گفت: نشست 'در پرتو ملاصدرا' در 2 بخش با عنوان 'بازاندیشی جهان مسلمان، چالش ها و فرصت های پیش رو ' و معنای تفکر ملاصدرا برای زمانه ما' برگزار می شود که در آن اندیشمندان، صاحب نظران و متفکران داخلی و خارجی نظرات خود را مطرح می کنند.
صدر الدین محمد شیرازی، معروف به صدرالمتالهین و ملاصدرا، حکیم، عارف، محدث و مفسر بزرگ شیعه و اسلام در سال 979 یا 980 (نهم جمادی الاولی) هجری قمری در شیراز به دنیا آمد.
ملاصدرا پس از کسب درجه اجتهاد، به تدریس در مدرسه خواجه اصفهان پرداخت، اما از آنجایی که نظریاتش در برخی مسائل فقهی با بیشتر دانشمندان قشری اصفهان متفاوت بود، او را به بدعت‌گذاری در دین متهم ساختند و خواهان اخراج او از مدرسه و در نهایت تبعید او شدند.
ملاصدرا از دانشمندان کم نظیری بود که از همراهی با صاحبان قدرت و زندگی با اهل دنیا و دنیاپرستان و تعریف و تمجید شاهان بیزار بود و عظمت روحی که در او وجود داشت به او اجازه سرفرود آوردن در برابر مقامات پست دنیایی را نمی‌داد، و البته دنیا طلبان نیز چنین مزاحمی را نمی‌توانستند تحمل کنند و او را از حسادت و توهین و تهمت خود در امان نمی‌گذاشتند.
صدرالمتالهین که بنیانگذار حکمت متعالیه است پس از طی مراحل علمی در اصفهان و آغاز حسادت ها و مخالفت ها به زادگاه خود باز گشت تا شاید در حمایت خانواده و خویشان خود بتواند در امان باشد.
اگر چه دانسته‌های دنیای غرب و حتی بخش هایی از دنیای اسلام از این شخصیت کم نظیر چندان وسیع نیست، لیکن حوزه‌های فلسفی ایران لااقل در سه سده اخیر - یعنی تقریبا از 100 سال پس از تالیف کتاب اسفار تا کنون، یکسره از آرای فلسفی صدرالمتالهین تغذیه شده و کتاب ها و آرای مهم او که بسیاری از آنها حداقل در قالب استدلالی و عقلانی از ابتکارات اوست، محور درس و تحقیق و شرح و تنقیح بوده است.
در زندگی ملاصدرا نوشته‌اند که وی هفت سفر پیاده به مکه رفته است، در 400 سال پیش این سفر را با اسب یا شتر و از راه صحرای خشک مرکزی عربستان طی می کردند، بنابراین، سفر حج نوعی ریاضت هم شمرده می‌شد.
ملاصدرا هفت بار قدم در این راه گذاشت و سرانجام در سفر هفتم در سال 1045قمری بر سر راه خود به مکه و زیارت کعبه در شهر بصره (در خاک عراق) بیمار شد و چشم از جهان فرو بست و در این شهر به خاک سپرده شد.
پانزدهم مهرماه سال 95 در نشست نهایی سومین اجلاس وزرای کشورهای جهان اسلام که درشهر استانبول ترکیه برگزارشد، شهر شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام در سال 2017 معرفی شد.
پرچم پایتختی جوانان جهان اسلام، شانزدهم بهمن ماه سال 95 در آیین ویژه ای در مقابل آرامگاه حافظ در شیراز برافراشته شد.
شهر شیراز در مدت زمان یک سال پایتختی جوانان جهان اسلام با کشورهای اسلامی در زمینه فرهنگی، هنری، ورزشی و برپایی مسابقات قرائت قرآن در ارتباط است.
7368 / 2027
خبرنگار: حمیدرضا خلیقی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.