دکتر سید مرتضی موسوی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته بهزیستی گفت: اعتبار این کمکها به معلولین در سه ماهه اول امسال یک میلیارد و 400 میلیون تومان گزارش شده و هدف ما ارایه خدمات مطلوب به مددجویان بهزیستی است.
وی در ادامه به اشاره به اهمیت رعایت حقوق معلولین ادامه داد: قرار است هم نام بانک هایی که در پرداخت تسهیلات به مددجویان بهزیستی کوتاهی میکنند و هم دستگاه هایی که سهمیه اشتغال معلولان را رعایت نمی کنند به استاندار اعلام شود تا پیگیری و برخورد جدی در مورد آنها انجام گیرد.
دکتر موسوی یادآور شد: قرار ما در این خصوص هر سه ماه یک بار بوده و به زودی این اسامی اعلام می شود. طبق گزارش های موجود، سال گذشته تنها آموزش و پرورش فارس در خصوص جذب معلولین اقدامات موثری انجام داده و سایر ارگان ها عملاً کار چندانی در این مورد نکرده اند. وی گفت: در حالی که 60 درصد معلولان تحصیل کرده لیسانس به بالا در استان فاقد شغل هستند همچنان سهمیه آن ها در ادارات برای استخدام رعایت نمیشود و همچنان یک معلول نمیتواند قاضی باشد در حالی که انتظار ما در این زمینه ها بیشتر است.
دکتر موسوی افزود: با توجه به بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که به زودی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد سهمیه اشتغال معلولین از استخدام های دولتی به 5 درصد افزایش مییابد که منابع اعتباری مربوط به آن نیز در نظر گرفته شده است.
دکتر موسوی افزود: اگرچه هم اماکن دولتی و هم غیردولتی موظف به رعایت مناسب سازی هستند و از سال 83 قرار بود طی 3 سال ساختمانها مناسب سازی شود اما حتی ساختمان های جدید هم به نوعی در این خصوص ظاهرسازی و رفع تکلیف کردهاند و طبق آخرین ارزیابیها کمتر از 20 درصد ادارات دولتی مناسب سازی شده اند که میانگین نمره این ارگان ها در استان 10 تا 12 است و بهزیستی در این مورد نمره 19 را کسب کرده و حتی خود ما هم 100 درصد حقوق معلولان را
رعایت نکرده ایم.
مدیر کل بهزیستی فارس یادآور شد: با توجه به وضعیت نامطلوب مناسب سازی، معلولین به عنوان مدعی میتوانند شاکی دستگاه ها باشند و ما نیز وکیل آن ها در این پیگیری ها خواهیم بود.
دکتر موسوی در ادامه عنوان کرد: طرح توانبخشی عشایر کوچ رو در استان در حال اجراست و تا کنون یک هزار و 500 معلول عشایری شناسایی شده اند که پیش بینی میشود تعداد آن ها 4 تا 5 هزار نفر باشد.
وی گفت: در همین خصوص به دنبال کسب ردیف اعتباری خاصی برای معلولین عشایری هستیم و امیدواریم زمینه توانمندی آن ها بیش از پیش فراهم شود.
مدیر کل بهزیستی فارس ادامه داد: به منظور اشتغال معلولان و مددجویان بهزیستی به کارفرمایانی که یک فرد تحت پوشش ما را به کار گیرند به ازای هر نیروی به کار گرفته شده 20 میلیون وام قرض الحسنه با سود 4 درصد ارایه می شود و به مدت 5 سال سهم بیمه کارفرمای مربوط به آن ها نیز پرداخت می گردد.
دکتر موسوی یادآور شد: در این خصوص از کارفرماها خواستار همکاری هستیم و نیروهای آموزش دیده تحت پوشش بهزیستی در زمینه های مختلف آماده به کار هستند. در این زمینه امسال 5 کارگاه حمایتی برای آموزش و تولید نیز راه اندازی می شود.
مدیرکل بهزیستی فارس در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات حمل و نقل معلولان گفت: حمل و نقل عمومی برای معلولین که شهروندان ما هستند وظیفه شهرداری است و مسئولان مربوطه چندین بار اعلام کردند که چند دستگاه وسیله نقلیه در این خصوص تهیه شده اما ما تا کنون چیزی ندیدهایم و این مساله را پیگیری می کنیم اما باید هر از چند ماه مبالغی را با ارایه فاکتور به عنوان هزینه ایاب و ذهاب به معلولین پرداخت کنیم.
دکتر موسوی یادآور شد: در بحث توانمندسازی، سال گذشته 2 هزار و 939 شغل برای مددجویان بهزیستی استان ایجاد کرده ایم و در این خصوص در کشور مقام اول را کسب نموده ایم و در بحث مسکن نیز 789 خانواده دارای دو عضو معلول به بالا ثبت نام کرده اند و به طور کلی 32 میلیون تسهیلات برای افراد ساکن در شهرها و 18 میلیون تسهیلات بلاعوض برای افراد روستایی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: تا کنون 111 هزار و 976 معلول در فارس شناسایی شده اند که 19 هزار و 57 نفر مستمری میگیرند و 11هزار و 200 مددجو هم در لیست انتظار هستند که تا شهریورماه به مستمری
بگیران میپیوندند.
دکتر موسوی افزود: معلولین جسمی حرکتی با 43 هزار نفر بیشترین آمار معلولان استان را تشکیل میدهند و تعداد معلولین ذهنی 24 هزار و 440 نفر بوده و افراد دچار مشکلات صوت و گفتار با آمار 600 نفر کمترین تعداد معلولین را شامل می شود.
وی یادآور شد: معلولان ضایعه نخاعی فارس نیز با میزان یک هزار و 496 نفر در کشور به دلیل تصادفات رتبه اول را دارند. دکتر موسوی گفت: در حال حاضر 24 مرکز درمان سرپایی اعتیاد و یک مرکز دولتی در استان داریم که 27 هزار و 975 نفر سال گذشته در آنها درمان شده اند همچنین 110 کمپ ترک اعتیاد در فارس نیز سال گذشته به 28 هزار و 624 نفر خدمت ارایه داده است که 20 درصد این افراد در دراز مدت پاکی از اعتیاد داشته اند. وی افزود: 4 سرپناه شبانه مستقر در شیراز سال گذشته به یک هزار و 104 نفر غذای گرم و مکان خواب داده و مراکز گذری معتادان که بیشتر به کارتن خواب ها و آخر خطیها آموزش پیشگیری از ایدز و هپاتیت میدهد سال گذشته به 3 هزار و 473 نفر خدمت ارایه داده است. دکتر موسوی عنوان کرد: تا کنون 6 هزار و 500 فرد مبتلا به ایدز در فارس شناسایی شده اند که 90 درصد در شیراز به سر می برند و باید درمان و توانمند شوند. تعداد مبتلایان به ایدز در استان 2 تا 3 برابر این میزان است که هنوز تعداد زیادی شناسایی نشده اند.
وی گفت: سال گذشته 324 کودک کار و خیابانی در فارس شناسایی شده اند که 85 درصد آن ها کودک کار بوده اند، 72 درصد این کودکان غیر ایرانی و 28 درصد ایرانی هستند. دکتر موسوی افزود: دختران خیابانی نیز از طرق مختلف از جمله اورژانس اجتماعی ساماندهی و در صورت عدم آسیب در خانه سلامت نگهداری میشوند و در صورت امکان به خانواده بازگردانده می شوند اما به طور کلی چه در مورد کودکان کار و چه خیابانی اگر خانواده ها صلاحیت نداشته باشند کودک به آن ها بازگردانده نمی شود. وی یادآور شد: متاسفانه برخی افراد سودجو و کودک آزار کودکان کار را مجبور به خرید و فروش و جا به جایی مواد مخدر می کنند و بیش از 80 درصد کودکان کار پدران معتاد دارند.
دکتر موسوی گفت: در حال حاضر 135 مرکز مشاوره تلفنی و حضوری و مرکز 1480 در فارس فعال است و امکان برقراری ارتباط با این مرکز بدون پیش شماره از سراسر استان امکان پذیر است. سال گذشته 316 هزار و 111 نفر به مراکز مشاوره دولتی ما مراجعه کردند و 66 هزار و 102 نفر هم با صدای مشاور (1480) تماس گرفتند.
مدیرکل بهزیستی فارس 5 سال اول زندگی مشترک را پر چالش ترین سال های زندگی مشترک دانست که بیشترین آمار طلاق را دارد و این نشانگر انتخاب نامناسب همسر توسط جوانان است. دکتر موسوی گفت: در سال 94 از 6/4 ازدواج یکی منجر به طلاق شده در حالی که این میزان در پایان سال 95 به یک طلاق از هر 3/5 ازدواج رسیده که این کاهش قابل توجهی است.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 704361
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.