دکتر موسی صالحی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: درگیری افرادی مانند پروفسور مریم میرزا خانی و پروفسور بابک فرزاد با سرطان می تواند ناشی از بی توجهی به آنتی اکسیدان های موجود در میوه و سبزی ها و بی توجهی ما به اصول طبیعت باشد .
این متخصص بیان داشت : اکسیدان ها عمدتا با فرمول Oمنفی، OH منفی و H2O2 به دلیل ضرورت تنفس و نقش اکسیژن در سوخت سلولی و تولید انرژی، با انسان همزاد هستند و دائم در جریان خون حضور دارند و بعضا تا سیتوپلاسم سلول هم نفوذ می کنند اما تا اکسیژن جریان عادی ترکیب با قندها، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه را طی می کند نقش مثبت خود را ایفا می کند.
وی ادامه داد: از نخستین مرحله ای که اکسیژن ورود به چرخه سوخت را ترک می کند تولید اکسیدان ها شروع و نقش قوی و منفی اکسیژن آغاز می شود که همان تولید اکسیدان هاست.طبیعت و حکمت ناظر بر هستی برای کاهش و یاحذف اثر منفی اکسیدان ها تولید شده ازاکسیژن رها شده درسلول، آنتی اکسیدان ها را طراحی کرده و در اختیار انسان قرار داده است.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: مهمترین و کارساز ترین آنتی اکسیدان ها همان هایی هستند که در میوه ها و سبزی ها به فراوانی پراکنده اند، مثل فیتوکیمیکالها، ویتامین C، ویتامین E، کاروتنوییدها.
صالحی ادامه داد: قویترین ابزارتولید اکسیدان ها نشاسته ها هستند مثل نان سفید،برنج سفید، کیک، کلوچه، شیرینی، ماکارونی و قند و شکر و نوشابه.
وی بیان کرد:قندهای بدون ویتامین، اکسیژن آماده سوخت را از چرخه خارج و تبدیل به اکسیدانها می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت: به نسبتی که ما قندهای بدون ویتامین به خون وارد می سازیم در تولید اکسیدانها که همان عوامل تولید سرطان هستند کمک کرده ایم و به نسبتی که میوه و سبزی می خوریم، یعنی آنتی اکسیدانها را وارد خون می کنیم از تشکیل عوامل تولید سرطان جلوگیری کرده ایم.
صالحی ادامه داد: بنابر این مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان ، از بروز سرطان ممانعت می کند. بتا کاروتن که رنگ زرد هویج ناشی از آن است، ویتامینC که در سبزی ها و میوه های تازه فراوان است و ویتامینE که در روغن های گیاهی و برگ های سبز و دانه ها موجود است مانع بروز سرطان ، خصوصاً سرطان روده می شود. کسانی که رژیم آنها مملو ازسبزی، سالادهای تازه و روغن زیتون است، مطمئن باشند که خیلی کمتر احتمال دارد به سرطان مبتلا شوند.
این استاد دانشگاه افزود: با قاطعیت می توان گفت که آنتی اکسیدان ها از سلول های روده محافظت می کنند ، مواد سرطانزای تولید شده در بدن را از بین می برند، تکثیر سلول های سرطانی را کاهش می دهند.
صالحی اضافه کرد: کاش نوابغ و فرهیختگان جامعه که هوش و ذکاوت خود را در ریاضی و فیزیک و شیمی بکار می برند،کمی هم به شگفتی های عالم سلولی دقیق می شدند تا ما هر روز شاهد بروز سرطان در طبقه فرهیختگان و اندیشمندان جامعه نباشیم.
مصاحبه کننده : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.