سیدعلی محمد موسوی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: مهمترین مساله در پیشگیری از چنین آسیب های اجتماعی که ریشه جنسی دارد، آموزش و ارتقای توانمندی افراد از نظر خودمراقبتی است.
آتنا اصلانی دختر هفت ساله اهل پارس آباد مغان استان اردبیل از 29 خرداد ماه 96 گم شد و پیکرش 19 تیر امسال در پارکینگ منزل قاتل پیدا شد.
قاتل آتنا با پیشینه تجاوز و کودک آزاری که از پنج روز پس از ناپدید شدن این کودک مورد ظن ماموران قرار گرفته و دستگیر شده بود در این مدت از اعتراف به قتل آتنا خودداری کرده بود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس اظهار کرد: این آموزش ها برای کاهش آسیب های اجتماعی در دنیا امری پذیرفته شده است و مدارس، دانشگاه ها، رسانه ها از جمله صداوسیما و خانواده در این آموزش ها مشارکت دارند.
وی گفت: آنچه نگران کننده است امروز حتی پدر و مادرها و خانواده های ما، در زمینه خود مراقبتی دچار فقر مهارت و آموزش هستند.
موسوی ادامه داد: این که موضوع ناپدید شدن مرحومه 'آتنا' دیرهنگام به پلیس گزارش شد، تردد آتنا به محل کار تاریک و مخوف فردی با سابقه اعتیاد، بی توجهی به وضعیت پوشش و در معرض دید بودن زیورآلات وی و ... گواهی بر رنج بردن خانواده ها از نبود این گونه مهارت ها است.
دبیر ستاد ساماندهی آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی استان فارس گفت: اطلاعات اولیه که خانواده آتنا از فرد قاتل داشتند، مبتنی بر این بوده که وی فرد سالم و خوش نامی نیست و در این صورت، پرسش اینجاست که چرا به آتنا اجازه دادند که برای سرویس بهداشتی و آشامیدن آب به محل کار قاتل برود؟
موسوی ادامه داد: درست است که فرد بزهکار و قاتل باید به اشد مجازات برسد و این موضوع، انتظار و خواسته افکار عمومی است اما در این زمینه نمی توان از نقش مهمی که پدر و مادر، جامعه، نهادهای آموزشی و ... در این زمینه دارند، غافل شد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس گفت: در فقدان چنین مهارت هایی، آتناهای دیگری هم در راه است و این قربانی معصوم، اولین و آخرین قربانی چنین آسیب اجتماعی در جامعه نیست.
وی بیان کرد: موضوع مهم دیگر، آموختن مهارت ' نه گفتن' است و باید به فرزندان این مهارت آموخته شود، موضوعی که هم اینک در پایه های تحصیلی مختلف در مدارس استان فارس به دانش آموزان آموخته می شود.
موسوی گفت: باید قدرت و مهارت 'نه گفتن' به خواسته های غیر اصولی افراد را به فرزندان خود یاد بدهیم تا با کنترل احساسات و عواطف خود، دچار آسیب های اجتماعی نشوند.
وی اظهار کرد: با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور ماموریت یافته است که ضمن بررسی ریشه های روانی و روحی پیدایش چنین آسیب اجتماعی، راهکارهای مورد نیاز برای سلامت جامعه را ارائه کند.
دبیر ستاد ساماندهی آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی استان فارس گفت: باید توجه داشت که این فرایند آموزش خود مراقبتی و مهارت 'نه گفتن' باید تداوم داشته باشد چرا که بنا بر آماری، درصد قابل توجهی از افراد در جامعه روان پریش هستند و می توانند به صورت بالقوه، زمینه انجام چنین ناهنجاری هایی را داشته باشند.
مصاحبه :‌سید احمد نجفی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
2027 /1876
مصاحبه کننده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.