محکم گفت: «گل» یک ماده مخدر از خانواده حشیش است که به علت دستکاریهای ژنتیکی در کشورهای صنعتی اصلاح شده و از نظر تاثیرات منفی بسیار قوی تر از حشیش و فرآورده های آن است.
وی ادامه داد: متاسفانه جوانان و نوجوانان هنگام برخورد با ماده مخدر «گل» تصور میکنند که ماده ای اعتیادآور نیست و آثار مخرب و عوارض تخریبی ندارد. در حالی که آثار منفی این ماده 3 برابر قوی تر از حشیش و فرآوردههای آن می باشد.
محکم گفت: با وجود تصورات غلط نوجوانان این ماده از لحاظ اعتیادآوری قدرتی چند برابری نسبت به حشیش و فرآورده های آن دارد و به دلیل دستکاری ژنتیکی این مخدر، آثار تخریبی آن بر روی سلولهای مغزی بیشتر است.
این مسئول بهزیستی فارس عنوان کرد: متاسفانه «گل» مستقیما روی سلول های عصبی تاثیر می گذارد و در ساختار عصبی غلاف میلین سلول عصبی را تخریب می کند و باعث می شود که عوارض مغزی جبران ناپذیری داشته باشد و به عبارتی مصرف طولانی مدت آن تخریب سلولهای عصبی و مغزی را در بر دارد.
محکم گفت: این ماده مخدر وابستگی شدید به همراه دارد و درمان آن بسیار سخت است و معمولاً جوانان فکر میکنند که با یک، دو و یا سه بار مصرف گل اتفاقی برای آنها نمی افتد و معتاد نمی شوند.
این مسئول بهزیستی فارس افزود: بیقراری، اضطراب و افسردگی از علایمی است که پس از چند بار مصرف گل و وابستگی به آن بروز میکند و فرد دوباره مجبور به ادامه استفاده از این ماده خطرناک می شود.
محکم عنوان کرد: امسال مراجعات زیادی به مراکز خود معرف و درمانی تحت نظارت بهزستی استان در خصوص مصرف گل و اعتیاد به آن داشته ایم. گزارش های موجود در خصوص شیوع آن نگران کننده است و نوجوانان دبیرستانی باید در این مورد هوشیار بوده و فریب سودجویان و یا حتی دوستان خود را که این ماده مخدر را به دلیل گیاه بودن بی ضرر قلمداد می کنند نخورند.
این مسئول بهزیستی فارس گفت: نوجوانان نباید یادشان برود که مواد مخدر ترکیبی، آسیبزایی بیشتری دارد و هیچ نوع ماده مخدری که در میهمانی های دوستانه به آن ها تعارف میشود را نباید مصرف کنند.
محکم عنوان کرد: 60 درصد معتادان از طریق تعارف دوستان به این وضع دچار شدهاند. جدی گرفتن این قضیه از سوی جوانان و نوجوانان بسیار ضروری است و باید به فرزندان و دانش آموزانمان اول قاطعیت «نه» گفتن را آموزش دهیم و دوم مهارت دوستیابی. کنترل رفت و آمد و تعاملات فرزندان و دوستی والدین با آن ها نیز می تواند زمینه ابتلا به اعتیاد را در آنها کاهش دهد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 703289
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.