دکتر حسین رهنما گفت: در این تحقیق، یک روش غیرمخرب آزمایش میدانی و تحلیل عددی برای تعیین موقعیت خرابی در یک سازه بتنی مورد بررسی قرار گرفته است. وی افزود: در این پژوهش برای یافتن محل خرابی که معمولاً در عمق یک سازه بتنی نهفته است و به روش چشمی قابل تشخیص نیست، روش های مخرب و غیرمخربی وجود دارد اما بهره برداری از امواج لرزهای غیرمخرب که بتواند یک تصویر اسکن شده از کیفیت بتن استفاده شده در یک مقطع سازه بتنی ارائه نماید را می توان به عنوان دستاورد این تحقیق معرفی کرد.
عضو هیات علمی دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی شیراز عنوان کرد: با استفاده از این روش، موقعیت مکانی حفره ها، لایه بندی، بتن ریزی با کیفیت متفاوت، ناهمگنی، ترک و خرابی را می توان تشخیص داد.
دکتر رهنما گفت: در این روش در نقطه ای از یک سازه بتنی یک ضربه مانند ضربه چکش وارد شده که در نقاط نزدیک به خرابی، گیرنده های ژئوفن تعبیه شده می تواند لرزش ها را دریافت و توسط دستگاه ثبت داده لرزهای، ذخیره کند. این استاد دانشگاه افزود: در این پژوهش با تحلیل و تفسیر داده های برداشت شده، روشی ارائه گردیده که موقعیت آسیب دیدگی و ناهمگنی را در داخل بتن نشان می دهد و اصول کار، استفاده از فیلترینگ امواج لرزه ای و تحلیل چگالی طیف توان امواج سطحی است. دکتر رهنما عنوان کرد: این روش در تشخیص کیفیت بتن مصرف شده در سازه های حجیم مانند سدها، پی ها و سازه های بتنی می تواند کاربرد داشته باشد. این تحقیق توسط رضا بهمن بیجاری دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی زلزله دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی شیراز به استاد راهنمایی دکتر حسین رهنما انجام شده است. پیش از این دکتر رهنما به همراه همکارانش، دستگاه های ویژه ای را برای ثبت داده های لرزه ای و تولید لرزه های قابل کنترل نیز ثبت اختراع کرده بودند که در این تحقیق تکمیلی، با استفاده از آن تجهیزات، می توان خرابی های سازههای بتنی را تشخیص داد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 702970
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.