به گزارش دریافتی سه شنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، دکتر علی باصری دراین زمینه اظهار داشت : افسردگی پس از زایمان، مشکلی شایع در بانوان است و از هر 6 مادری که نوزادی را به دنیا می آورند، یک مادر دچار افسردگی پس از زایمان می شود.
وی ادامه داد : صاحب فرزند شدن یکی از بزرگترین اتفاق های زندگی یک زن است که گاهی با نگرانی، خستگی و غمگینی همراه می شود.
او با اشاره به اقدام هایی که باید در صورت احساس افسردگی پس از زایمان انجام داد گفت : بسیاری از داروهای ضدافسردگی را می توان در دوران شیردهی نیز، با تجویز روانپزشک مصرف کرد، اگر افسردگی پس از زایمان درمان نشود، ممکن است ماه ها و حتی سال ها طول بکشد و بر سلامت مادر و بر رشد و تکامل فرزند، تأثیر منفی بگذارد.
مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:‌در صورت احساس افسردگی، بهتر است مادر با مادران دیگری که شرایط مشابه را داشته یا دارند، صحبت کنند و از توصیه ها و تجربه آنها بهره مند شوند.
باصری توصیه کرد: اگر افکار خودکشی و آسیب به خود و یا آسیب به نوزاد دارید، باید به صورت فوری به پزشک مراجعه کنید، با نزدیکان خود درباره احساسات و مشکلات خود صحبت و از آنها کمک و مشورت بخواهید، برخی از آنها می توانند به شما کمک کنند، تا از نوزادتان مراقبت کنید و همزمان بتوانید زمانی را به مراقبت از خود اختصاص بدهید و یا استراحت کنید.
حفظ ارتباط با دوستان و اعضای خانواده و گذراندن زمان هایی در کنار آنها، توصیه دیگر باصری در این زمینه بود و افزود: یک پیاده روی مختصر، در صورتی که مادر نوزاد را به همراه داشته باشد، برای سلامت خود و برای سلامت نوزاد مفید است.
او ادامه داد: چون احساسات پیچیده در مورد مادر بودن وجود دارد، مادر نباید احساس گناه کند، مصرف غذاهای سالم در وعده های کوچک و استفاده از هر لحظه شبانه روز، برای خواب و استراحت نیز در این زمینه موثر است و لازم است اگر مادر دچار نشانه های افسردگی پس از زایمان است، با یک پزشک یا روانشناس صحبت کند.
دریافت : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.