به گزارش ایرنا، غلامرضا نامورچی شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: بر این اساس تمام ساخت و سازها تحت نظارت سازندگان و مجریان ذیصلاح انجام خواهد شد که این کار به رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها و افزایش کیفیت ساختمان کمک بسیاری خواهد کرد.
وی، با اشاره به اینکه فارس از استان های زلزله خیز کشور محسوب می شود ادامه داد: ما در قبال جان و مال مردم مسئول هستیم و با توجه به اهمیت موضوع، تمام دستگاه ها و مجموعه ها باید در این زمینه به وظایف قانونی خود عمل کنند.
نامورچی، با اشاره به طرح مباحثی مبنی بر هزینه بر بودن خدمات مهندسی در ساخت و ساز اضافه کرد: جمع کل خدمات مهندسی کمتر از پنج درصد هزینه های تمام شده ساختمان را تشکیل می دهد که این رقم با توجه به تاثیری که این نظارت بر ایمنی، استحکام و زیبایی بنا دارد بسیار ناچیز خواهد بود.
وی، مهندسان مجری ذیصلاح را حلقه مفقوده صنعت ساختمان سازی دانست و دامه داد: حضور مجری ذیصلاح کمک خواهد کرد که عمر مفید بنا ارتقا یابد و آنچه در نهایت به بهره بردار نهایی یعنی شهروندان تحویل داده می شود یک ساختمان مستحکم و مقاوم است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، درباره تخلف تعدادی انگشت شمار از مهندسان ذیصلاح گفت: نباید تخلف عده ای را به تمام مهندسان و فعالان این حوزه تعمیم داد.
او اضافه کرد: ایجاد یک فضای رقابتی سالم در حوزه مهندسی، سبب خواهد شد که مُهر بدستان از صحنه خارج شوند.
وی، تعداد اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس را 32 هزار نفر برشمرد و افزود: سالانه حدود چهار هزار مهندس به جمع اعضای این سازمان افزوده می شوند که با توجه به میزان پروانه های ساختمانی فعلی استان، سهم هر مهندس فقط حدود 400 متر خواهد بود.
نامورچی گفت: در شرایطی که تعداد قابل توجهی از مهندسان دارای پروانه فعالیت متقاضی در نوبت دریافت کار جهت نظارت هستند باید به سمتی حرکت کنیم که با ایجاد فضای رقابتی در این حوزه شاهد ارتقای کیفیت ساخت و ساز، کاهش زمان و هزینه های ساخت و ساز که در نهایت به نفع بهره بردار نهایی خواهد بود باشیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس افزود: آن دسته از مهندسانی که خدمات حرفه ای مهندسی مناسب و مطلوب ارائه نمی دهند باید از چرخه ساخت و ساز خارج شوند.

**ارتقای کیفیت ساخت و ساز را باید به یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم
نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس هم گفت: با توجه به اهمیت و لزوم استحکام و زیبایی ساختمان و بنا، امروز باید ارتقای کیفیت ساخت و ساز را به یک مطالبه و خواست عمومی تبدیل کنیم.
مهرداد خواجه پور افزود: صنعت ساختمان یک صنعت مهم است که باید به آن نگاه تخصصی شود در حالی که امروز نگاه به این صنعت یک نگاه سرمایه ای است.
وی ادامه داد: وجود چنین نگاهی سبب شده که جایگاه تخصصی این حرفه پایین بیاید و افرادی وارد چرخه ساخت و ساز شوند که اهداف اصلی و اولیه ساخت و ساز را دنبال نمی کنند.
او اظهار کرد: ساخت و ساز را باید افراد دارای صلاحیت انجام دهند و هرگونه ساخت و سازی از سوی افراد غیر متخصص و فاقد صلاحیت باید جرم تلقی شود.
خواجه پور گفت: باید به مردم در زمینه احداث ساختمانی که قرار است برای آنها ساخته شود و آنها در آن زندگی کنند آگاهی داده شود تا در جریان تمام مقرراتی که باید رعایت شود باشند.
وی، ضمن تاکید بر لزوم انجام تمام ساخت و سازها تحت نظارت مجریان ذیصلاح افزود: امروز هزینه خدمات فنی و مهندسی کمتر از هزینه نورپردازی است که امروز در ساخت و ساز اجباری شده و در ساختمان ها انجام می شود.
نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، ضمن تاکید بر لزوم استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در ساخت و ساز و نظارت دقیق در این زمینه بیان کرد: در همین رابطه این سازمان تفاهم نامه ای با اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس به امضا رسانده که بر اساس آن در بحث سیاست گذاری در حوزه نظارت بر تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی استاندارد بتوانیم با جدیت اقدام کنیم.
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: غلامرضا مالک زاده
6122 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.