حشمت کوشکی بیان داشت: بر اساس کارگروه مشترک گوهرسنگها که در استانداری برگزار شد، تدوین سند احیا و توسعه گوهر سنگ در استان در دستور کار قرار گرفت و در این راستا کارگروه تخصصی گوهر سنگ ها تشکیل شد.
وی با اشاره به این که از حدود 60 سال قبل سنگ قیمتی فیروزه در فارس تراش میخورده و به کشورهای عربی صادر میشده است، اظهار داشت: توجه به گوهرسنگها، بستر مناسبی را برای اشتغالزایی در استان فارس فراهم می کند چرا که ارزش افزوده یک سنگ خام پس از تراش حدود 50 برابر می شود، از این رو توجه به این رشته توجیه اقتصادی دارد و به اشتغالزایی کمک می کند. کوشکی با بیان این که گوهرسنگ ها شامل سنگ های تزئینی همچون عقیق و سنگ های قیمتی همچون فیروزه می شود که به عنوان نگین زیورآلات استفاده می شود، افزود: به دلیل وجود گردشگران داخلی و خارجی و همچنین برخورداری از معادن غنی در صنعت گوهرسنگ ها از جمله معدن عقیق بوانات و نی ریز و همچنین بهره مندی از نیروهای تحصیلکرده و متقاضی آموزش در رشته گوهرسنگ ها، اولین دپارتمان گوهرتراشی توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس برای بانوان راه اندازی شده است. همچنین به دلیل افزایش بازار بین المللی رو به رشد صنعت گوهرشناسی و سنگ های تزئینی و اشتغالزایی در این رشته برای متقاضیان، بر آن شدیم که اولین دپارتمان گوهر تراشی در مرکز آموزش فنی و حرفهای حضرت فاطمه (س) شیراز دائر شود.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس بیان داشت: این رشته در قالب دو کلاس آموزشی گوهرشناسی شامل سه رشته تراش ساده، تراش فست (ریزه وجه) و حکاکی (نقش برجسته) و کلاس ساخت جواهرات شامل رشته رکاب و آویز میشود که پس از پایان دوره آموزشی و برگزاری آزمون اداره کل آموزش فنی و حرفه ای با ارائه گواهینامه با کد بین المللی به صورت رایگان برگزار می شود.
کوشکی، دلیل برگزاری این دوره آموزشی ویژه بانوان را دقت بالای خانمها اعلام کرد و گفت: بیشترین متقاضیان برگزاری این دوره آموزشی از خواهران هستند.
وی افزود: در حال حاضر 19 نفر از بانوان در رشته گوهرتراشی و 16 نفر نیز در رشته جواهرات با مدارک دانشگاهی رشته های هنر، صنایع دستی و زمین شناسی در حال گذراندن دوره آموزشی هستند. ضمن آنکه تا پایان سال جاری نیز در 5 شهرستان استان فارس، دوره آموزشی گوهرتراشی برای خواهران برگزار میشود.
کوشکی با اشاره به این که اولین مسابقات ملی گوهرتراشی آزاد در اردیبهشت ماه سال جاری با حضور 22 استان کشور در فارس برگزار شد، گفت: فارس در این دوره از مسابقات، رتبه دوم را در کشور کسب کرد و ما به دنبال تشکیل انجمن گوهرسنگ های ایران در راستای تقویت رشته گوهرتراشی هستیم.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس درخصوص ارائه تسهیلاتی برای آن دسته از افرادی که در دوره آموزشی گوهرتراشی شرکت کردند، گفت: هنوز تسهیلاتی برای این افراد درنظر گرفته نشده است.
وی بیان داشت: افرادی که بیکار و علاقمند به رشته گوهرشناسی هستند می توانند با شرکت در این دوره آموزشی، بستر مناسبی برای اشتغال خود فراهم کنند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 679528
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.