محمد رئیسی با بیان این که در تمامی مشاغل صنفی اقلام تقلبی وجود دارد، اظهار داشت: گلاب مرغوب و باکیفیت تلخ است و هر چه گلاب تلخ تر باشد نشان دهنده مرغوبیت آن می باشد.
وی با اشاره به این که از هر کیلوگرم گل محمدی یک کیلو گلاب استخراج می شود افزود: در اغلب موارد واحدهای صنفی عرقیات عرق میخک را به جای نسترن به مشتریان عرضه میکنند چرا که قیمت عرق نسترن گران است و گل نسترن کمیاب می باشد. رئیسی در خصوص نحوه تشخیص عرق نسترن از عرق میخک گفت: هنگام خوردن عرق میخک فرد در گلوی خود احساس سوزش میکند در حالی که در عرق نسترن این خاصیت دیده نمیشود ضمن آن که گل نسترن منحصر به میمند است و در هیچ کجای کشور کشت نمی شود و در نقاط دیگر کشور گل نسترن محدود بوده و به حدود 200 هکتار می رسد ضمن آن که چیدن گل نسترن سخت است و هنر کارگران میمندی است. رئیس اتحادیه صنف گلابگیران و عرقیات میمند با بیان این که در بهترین حالت از هر کیلوگرم گل 5 کیلوگرم عرق تولید میشود اظهار داشت: میمند یکی از بزرگترین مراکز تولید مواد اولیه عرقیات و گیاهان دارویی در کشور است به نحوی که سالانه بیش از 100 تن گل بهار نارنج از میمند به سایر نقاط کشور به ویژه قمصر کاشان صادر میشود ضمن آن که بهار نارنج خشک نیز از میمند به سایر نقاط کشور صادر می شود.
رئیسی میزان آب موجود در عرقیات تولیدی را 15 درصد اعلام کرد و گفت: در مرغوب ترین نوع گلاب تولید شده 12 تا 25 درصد اسانس گلاب موجود می باشد.
رئیس اتحادیه صنف گلابگیران و عرقیات میمند با اشاره به این که در گلاب عرضه شده در بازار متاسفانه از اسانس شیمیایی تقلبی استفاده میشود که سلامت افراد و خانواده ها را به خطر میاندازد، بیان داشت: گلاب عرضه شده در بازار با قیمت ارزان و بوی تند غیرطبیعی تقلبی است.
رئیسی درخصوص نحوه تشخیص سایر عرقیات اصیل از تقلبی گفت: تشخیص این موضوع سخت است و نیاز به دستگاه های پیشرفته دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 678550
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.