به گزارش دریافتی شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری افزود: به دنبال تخصیص این اعتبار از بودجه ملی، فعالیت های حفاظتی و مرمتی این کاروانسرای قدیمی توسط تیم کارشناسان استان و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی شهرستان بزودی آغاز می شود.
وی اظهار کرد: اقدامات حفاظتی و مرمتی شامل تقویت پی دیوارها و پشت بندها ، حذف عوامل بیولوژیکی آسیب رسان به بنا (حذف درختان و درختچه ها ) ،سبک سازی قسمتهای سقف و پوشش مجدد آن و تثبیت سنگهای ریخته شده در نما ومرمت اضطراری استحکامی دیوارهای بنا در دستور کار تیم کارشناسان مرمتی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس ادامه داد: کاروانسرای میان کتل به عنوان پروژه مرمت اضطراری دارای ردیف بودجه ملی است که در 2 سال گذشته ، نقشه برداری ،آسیب شناسی و آسیب نگاری شده و بر اساس طرح موجود به آن بودجه اختصاص داده شده است.
بر اساس این گزارش، کاروانسرای میان کتل در یک منطقه کوهستانی واقع شده و پوشش گیاهی اطراف آن عمدتا درختان بلوط، بنه و بادام کوهی است. این منطقه ذخیره گاه زیست کره ارژن و پریشان که محل نگهداری گوزن زرد ایرانی وحیوانات وحشی است و هم اکنون نیز تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.
کاروانسرای میان کتل متعلق به دوره قاجاریه بر سر راه جاده قدیم شیراز به کازرون حد فاصل بین دشت ارژن و کتل پیرزن در نزدیکی روستای کلانی واقع شده است.
این کاروانسرا به شماره 3667 در سال 1379در فهرست آثار ثبتی ملی ایران قرار گرفته و به لحاظ معماری به صورت چهار ایوانی با حیاط مرکزی ساخته شده است و ابعاد آن 66 در56 متر است. بیشتر مصالح به کار رفته آن عمدتا سنگ لاشه و گچ است.
شهرستان کازرون در فاصله 120 کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.
7372/ 2027
دریافت خبر: ناصر درخشنده ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.