به گزارش خبرنگار ایرنا ، اعضای هیات مدیره انجمن خیرین مسکن ساز استان فارس در حاشیه نشست مجمع عمومی این انجمن خواستار مساعدت دولت و استاندار فارس برای تحقق وعده های داده شده شدند.
این افراد گفتند : وعده های مسئولان مربوط درفارس برای تامین زمین مناسب در شیراز و پیشبرد برنامه های احداث مسکن نیازمندان دوشنبه 25 مرداد 95 در مراسم گشایش طرح های مسکن خیر ساز در شهر صدرای شیراز و در جمع مدعوین و خبرنگاران داده و رسانه ای شد اما با گذشت بیش از 10 ماه از آن تاریخ حتی یک متر مربع زمین نیز دراختیار این انجمن قرار نگرفته است .
شمس ارجمندی مدیر عامل انجمن خیرین مسکن ساز استان فارس گفت:انجمن خیرین مسکن ساز فارس برای دریافت زمین رایگان در شهر صدرا با وزارت راه و شهرسازی تفاهم نامه امضا کرده است ، از سویی آیت الله رسولی محلاتی نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن کشور در جمع خبرنگاران قول داد که موافقت این وزارت خانه برای اعطای زمین در صدرا را برای خیرین فارس بگیرد اما با گذشت حدود 10 ماه هنوز این وعدها محقق نشده است.
ارجمندی ، دریافت زمین رایگان را ابزار اصلی کار خیرین در پیشبرد برنامه ای احداث مسکن و سرپناه دانست و گفت: انجمن باید این زمین را دریافت کند و پس از آماده سازی دراختیار خیرین قرار دهد تا با مشارکت مردم و خیرین این واحد ها ساخته شود ، اگر زمین مناسب برای ما تامین نشود بدون شک انجمن خیرین تعطیل می شود.
مدیرعامل انجمن خیرین مسکن ساز استان فارس اضافه کرد: از سال 89 تاکنون در استان فارس حتی یک متر مربع زمین از طرف مسئولان به این انجمن واگذار نشده است، در حالی که احداث یک هزار واحد از سال 94 تا سال 97 در برنامه کاری انجمن خیرین بوده و خیرین مسکن ساز برای احداث این واحد ها اعلام آمادگی کرده اند اما همچنان کار لنگ تامین زمین است .
ارجمندی افزود: تامین زمین مناسب برای احداث 800 واحد مسکونی در شهر صدرا و تامین زمین برای احداث یک هزار و 670 واحد در سایر شهرستان ها جزو تعهدات دولت و در قالب تفاهم نامه بوده است، متاسفانه مسئولان محلی به این تفاهم نامه ها پایبند نیستند و همکاری لازم را با ما نمی کنند .
وی با بیان اینکه تعویق در تامین زمین، خیرین استان فارس را دلسرد کرده است گفت: ما در سال های مختلف رتبه نخست کشوری در احداث سرپناه برای محرومان را داشته ایم ، اما اکنون استان های دیگر گوی سبقت را از فارس ربوده اند.
علی محمد حسام عضو هیات مدیره انجمن خیرین مسکن ساز استان فارس نیز با بیان اینکه انجمن خیرین مسکن ساز با ادامه این روند به زمین می خورد گفت:متاسفانه مسئولان شهر صدرا حتی به تذکرات استاندار فارس هم توجه نکردند و در 10 ماه گذشته علی رغم همه قول ها و وعده ها حتی یک متر مربع زمین به خیرین واگذار نشده است ، حیف است فارس که نخستین انجمن خیرین مسکن ساز در کشور را داشته است اکنون این امکان را از دست بدهد.
محمد حسین گلریز خاتمی دیگر عضو هیات مدیره انجمن خیرین مسکن ساز استان فارس هم بیان داشت:خیرین بارها به این انجمن مراجعه کرده اند و برای احداث سرپناه نیازمندان اعلام آمادگی کرده اند اما انجمن زمین مناسبی که در شان مردم باشد ندارد تا دراختیار خیرین قرار دهد.
گلریز خاتمی گفت : امکانات در شیراز برای احداث 400 واحد مسکونی آماده است و اگر امروز زمین دراختیار انجمن قرار گیرد از فردا کار ساخت 400 واحد برای اقشار نیازمند آغاز می شود ، اما دراین زمینه بزرگترین تنگنای ما تامین زمین است .
حسن ممتحن دیگرعضو انجمن خیرین مسکن ساز استان فارس هم بیان داشت:ما چیزی فراقانونی از مسئولان استان نمی خواهیم، تامین زمین رایگان در اساسنامه انجمن آمده و دولت هم آن را پذیرفته است، پایبندی به قانون و رعایت آن یکی از شرایط اساسی است که مسئولان باید آن را بپذیرند،اکنون این بند از قانون برزمین مانده است.
ممتحن درادامه گفت: با تامین زمین رایگان و احداث مسکن از سوی خیرین هیچ باری بر دولت تحمیل نمی شود، در حالی که استان فارس در این زمینه پیشتاز کشور بوده است اکنون در حال عقب گرد است ، همه صورتجلسه ها حکایت از آن دارد که مسئولان دولتی برای تامین زمین واحدهای مسکونی قول مساعد داده اند .
دکتر ستایش بازرس انجمن خیرین مسکن ساز استان فارس هم گفت : وقتی زمینی برای احداث سرپناه نداشته باشیم همین امسال انحلال انجمن خیرین را اعلام خواهیم کرد ، تامین زمین دغدغه اصلی ماست و بر اساس قانون باید زمین مناسب رایگان دراختیار خیرین قرار داده شود .
خلیل رضاییان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس دراین نشست قول داد که با تشکیل جسله و دعوت از اعضای انجمن خیرین مسکن ساز فارس و اعضای هیات مدیره شهر صدرا مشکل زمین خیرین را بررسی کند .
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس درعین حال برلزوم استقلال کامل انجمن خیرین مسکن ساز از فعالیت های دولتی تاکید کرد و گفت : این انجمن باید خود را از دولت مستقل کند و وابستگی خاصی به دولت یا کمک های دولتی نداشته باشد ، اگرانجمن به دولت وابسته باشد و چشم به این داشته باشد که زمین رایگان از دولت بگیرد با ندادن زمین یا با ایجاد وقفه در حمایت های دولت کار انجمن تعطیل می شود ، انجمن یک نهاد غیر دولتی و متشکل از خیرین و نیک اندیشان است و باید مستقل و بدون چشمداشت به کمک های دولتی کار کند و سرپا بماند .
رضاییان اضافه کرد: نگاه دولتی به کارکرد خیرین می تواند این انجمن را با مشکلات بیشتر مواجه کند ، اتکا به دولت و فکر دولتی برای انجمن خیرین دست و پا گیر است ، انجمن خیرین باید به گونه ای عمل کند که با کمک دولتی یا بدون کمک دولت بتواند به کار خود ادامه دهد .
اشارات اعضای هیات مدیره انجمن خیرین مسکن ساز استان فارس در باره مسئولان دولتی به مهدی خانی مدیر عامل شهر جدید صدرا است که خانی پیشتر دراین باره از محدودیت های قانونی برای واگذاری اراضی به صورت رایگان در شهر صدرا سخن گفته بود.
این مسئول بیان کرده بود:‌ محدودیت ها از سوی سازمان های نظارتی و دیوان محاسبات برای ما رصد می شود و چه بسا کار به حبس و زندان کشیده شود .
مدیر عامل شرکت عمران و توسعه صدرا همچنین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در نظام اسلامی وظایف همه سازمان ها و نهادها مشخص است ، شرکت عمران و توسعه صدرا هیچ وظیفه ای مبنی بر واگذاری زمین رایگان به هیچ نهاد و سازمانی ندارد، بر اساس وظایفی که برای ما تعریف کرده اند می توانیم با برگزاری مزایده و تشریفات قانونی زمین را در اختیار متقاضیان قرار دهیم ، هر چند همیشه آمادگی داشته ایم که با خیرین همکاری بیشتری داشته باشیم اما واگذاری رایگان زمین در دستور کار ما نیست.
خانی این مطلب را هم گفت که شیراز مناطق فراوانی برای ساخت و ساز با زمین رایگان دارد ، اطراف آرامگاه سعدی و در مناطق جنوبی و شرق این کلان شهر اراضی زیادی متعلق به سازمان زمین و مسکن وجود دارد که می تواند در اختیار خیرین قرار گیرد ، چه بسا این اراضی به صورت رایگان به خیرین داده شود اما خیرین اصرار به گرفتن زمین رایگان در شهر صدرا دارند .
وی در پاسخ به این پرسش که استان برای احداث پنج هزار واحد مسکونی خیر ساز در چهار سال گذشته متعهد شده است گفت: هیچ تعهدی در این زمینه از سوی شرکت عمران و توسعه صدرا داده نشده ، ما برای احداث یک هزار واحد مسکونی خیرساز در شهر صدرا قول همکاری داده ایم اما قول همکاری دادن به معنی زمین رایگان دادن نیست .
خانی ادامه داد: نمی توانیم با اختیارات فرا قانونی از حق قانونی شرکت عمران و توسعه صدرا و مردم صدرا بگذریم و کوتاه بیاییم، املاک و اراضی صدرا در چهارچوب قانون واگذار می شود و به صورت فراقانونی هیچ عملی را انجام نمی دهیم.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده : غلامرضا مالک زاده
6113 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.