سید حمید اشرفی با بیان اینکه طی چندسال اخیر از ابتدا تاکنون 7 هزار و 300 متقاضی از این وام ها استفاده کرده و به بانکهای عامل معرفی شده اند، افزود: میزان این تسهیلات در شیراز 50 میلیون تومان و در سایر شهرها 30 میلیون تومان است و بازپرداخت آن با درنظر گرفتن دوران مشارکت 15 سال است.
وی افزود: البته میزان تسهیلات یادشده کفاف ساخت خانه ای با حداقل 100 تا 200 میلیون تومان هزینه را نمی دهد و اغلب ساکنان این محلات از درآمد کمی برخوردار هستند و حتی در صورت ساخت با توجه به اینکه سود تسهیلات 18 درصد است، توان بازپرداخت اقساط را نخواهند داشت؛ هرچند قول هایی برای رساندن سود به 12 درصد داده شده اما هنوز محقق نگردیده است.
مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان فارس از متقاضیان دریافت تسهیلات در بافتهای تاریخی و فرسوده دعوت کرد برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی www.msFARS.IR مراجعه کنند.
به گفته اشرفی، مسئله دیگری که مانع رغبت ساکنان بافتهای تاریخی و فرسوده برای احیا و بازسازی منازل خود شده، ضابطه شهرداری به دلیل رعایت حریم بناهای تاریخی است، از همین رو ساخت تنها در دوطبقه امکان دارد. بنابراین مثل سایر نقاط، صاحبان این منازل به علت تنگناهای مالی و اینکه نمی توانند شریک سرمایه گذار برای مرتبه سازی داشته باشند، در مضیقه هستند، به همین دلیل میزان تسهیلات که تنها 50 میلیون تومان است، کفایت نمی کند.
اشرفی در ادامه این گفت و گو در مورد اعطای وام به بناهای ثبت شده در بافت تاریخی، اظهار داشت: پرداخت وام به این خانه ها توسط سازمان میراث فرهنگی صورت میگیرد و معمولا این سازمان تقاضاها را مورد بررسی قرار میدهد و با نظارت های به عمل آمده، در صورت تائید تا 70 درصد میزان مخارج مرمت را به عهده میگیرد اما پرداخت تسهیلات به سایر بناهایی که در بافت تاریخی قرار گرفته اند به عهده ماست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تعمیر بناهای تاریخی و بازسازی آن برای متقاضیان به صرفه است یا خیر؟ پاسخ داد: هدف نهایی از تعمیر و مرمت بناهای تاریخی، تبدیل این اماکن به محل های فرهنگی و به طور کلی فرهنگ سازی است که البته باید با نظارت های دقیق و خاص سازمان میراث فرهنگی صورت گیرد تا این اماکن به سمت کاربری های خلاف تغییر نکند اما اگر با کاربری هایی مثل هتل، رستوران، موزه، شرب خانه، کافیشاپ و امور مجاز همراه باشد، نه تنها برای صاحبان آن زیان آور نیست که با سوددهی هم مواجه می شود.
اشرفی ادامه داد: علاوه بر این به ایجاد جریان زندگی در این محلات منجر می شود و روی ساکنان آن نیز اثرگذاری مثبت خواهد داشت به گونه ای که حضور بیشتر گردشگران داخلی و خارجی و نیز شهروندان در این محلات به ایجاد گفتمان و نیز ازدحام تردد منجر می شود که اولین اثرش را می توان در بالا رفتن روحیه ساکنین این محلات دید. همچنین به دلیل مراقبتهای ویژه، ضریب امنیت نیز در این محلات بالاتر می رود و محیط برای افراد خلاف و نیز معتادان نا امن می شود.
وی گفت: در مورد به صرفه بودن جریان سرمایه گذاری در این مناطق نیز اگر به خوبی نظارت شود، این اتفاق خواهد افتاد، کما این که هم اکنون در هتل نیایش تا 6 ماه دیگر امکان رزرو وجود ندارد و اتاق هایش پر است. بنابراین ایجاد کاربری های خصوصی و احیای خانه های تاریخی هم به صرفه است و هم به بهبود جریان زندگی در این محلات منجر می شود.
مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان فارس اضافه کرد: در مورد احیا و بازسازی اماکن بافت تاریخی و فرسوده در سال پیش قدم های خوبی برداشته شد و علاوه بر میراث فرهنگی، سازمان عمران و بهسازی نیز اقدام به خرید مکان هایی در این بافت کرد که یکی از آنها خانه شفیع اردکانی
در محله سنگ سیاه بود که به دانشگاه هنر تبدیل شد و هم اکنون در رشته مرمت 400 دانشجو دارد.
وی افزود: مزیت این دانشگاه آن است که دانشجویان، مرتبط با رشته خود در منطقه بافت تاریخی تحصیل می کنند و به این لحاظ موجب بهبود کیفیت زندگی و نوعی جریان سازی در این منطقه شده است.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 674903
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.