پای «اسنپ» و «راندو» و «تپسی» به شیراز باز شده؛ شاید بپرسید این اسم ها یعنی چه؟ اینها نام شرکت های تاکسیرانی هستند که امکان سفر با هزینه بسیار پایین تر از تاکسی های معمولی را فراهم میکنند. گاهی هزینه سفر تا یک سوم کاهش پیدا می کند. رقیبی جدی برای آژانس ها، رانندگان تاکسی و مسافربرهای شخصی. این شرکت ها که الهام گرفته از نرم افزار «اوبر» در اروپا هستند امکان نقل و انتقال شهری را با قیمت پایین فراهم می کنند و اکنون مسئولان شهرداری میگویند از شکلگیری چنین شرکتهایی در شیراز استقبال می کنند.
شهرها در تسخیر
شرکت های اینترنتی
وقتی «اوبر» فعالیت های خود را در اروپا شروع کرد، به سرعت اعتراضات گستردهای را بر انگیخت. رانندگان در بسیاری از شهرهای اروپا و به ویژه یونان گرفتار بحران اقتصادی به خیابان ها ریخته و نسبت به آن اعتراض کردند. همین وضع در تهران هم پیش آمد؛ وقتی شرکت هایی با الهام از اوبر فعالیت خود را در این شهر شروع کردند؛ رانندگان تاکسی حتی به جلوی ساختمان مجلس شورای اسلامی رفتند و خواستند جلوی فعالیت
شرکت های تپسی و اسنپ گرفته شود. نه رانندگان اروپایی کاری از پیش بردند و نه تاکسیرانان تهرانی. وقتی در تهران با یکی از رانندگان تاکسی فرودگاه امام خمینی(ره) صحبت کردم، بسیار امیدوار بود که مسئولین فرودگاه ،امکان استفاده رانندگان تپسی و اسنپ از محوطه فرودگاه را بگیرند تا مسافران ناچار باشند از تاکسیهای ویژه فرودگاه استفاده کنند؛ نوعی انحصارخواهی در شرایطی که تاکسی های ویژه فرودگاه از فرودگاه تا مرکز شهر مبلغ دست کم 75 هزار تومان میگیرند ولی تاکسیهایی که وصفشان رفت، نهایتا 30 هزار تومان دریافت می کنند.اتفاقا در سفری دیگر که از فرودگاه مهرآباد راهی مرکز شهر تهران بودیم از یک راننده اسنپ پرسیدیم که وقتی آنها یک سوم تاکسی های معمولی کرایه دریافت می کنند، آیا این اصلا برایشان به صرفه است؟ او پاسخ داد: «بله. به این خاطر به صرفه است که ماشین ما خالی نمی ماند و همیشه مسافر داریم». او برای مسیر فرودگاه مهرآباد تا خیابان شریعتی را که معمولا تاکسی های فرودگاه 24 هزار تومان می گیرند، تنها 11 هزار تومان دریافت کرد. اکنون این شرکت ها دارند در شیراز هم پا می گیرند؛ پیش از این چنین شرکت هایی در اصفهان و مشهد شروع به کار کردهاند. البته افزون بر شرکت هایی که در تهران فعال شده اند، در کلانشهرها، نرم افزار ویژه همان شهرها هم شکل گرفته اند. برای نمونه نرم افزاری که اکنون در شیراز فعالیت می کند و کارش هم دارد می گیرد، هزینه ای تقریبا نصف آژانس ها دریافت می کند. برای نمونه شما اگر از دفتر روزنامه «خبرجنوب» در چهارراه هدایت و صورتگر بخواهید به صدرا بروید، باید 9 هزار تومان بپردازید؛ برای رفتن به معالی آباد 6 هزار و 500 تومان و برای فرودگاه شیراز، 7 هزار تومان. این است که با گسترش فناوری و آن طور که روابط عمومی شرکت تپسی اعلام کرده، شروع فعالیت این شرکت در شیراز احتمالا تغییری تازه در حمل و نقل مسافری در شیراز پدید می آید.
واکنش رانندگان
معلوم نیست پس از راهاندازی شرکت های حمل و نقل مسافر در شیراز، رانندگان سنتی چه واکنشی نشان خواهند داد. هرچند اعتراضات در شهرهای تهران و مشهد که کاری از پیش نبرد. در عین حال، مسیح حقانی، نایب رئیس اتحادیه آژانس داران شیراز به «خبرجنوب» می گوید که در راه اندازی این شرکت ها، باید حقوق رانندگان تاکسی و آژانس ها محفوظ بماند: «در راه اندازی این نرم افزارها باید به گونه عمل شود که رانندگانی که مالیات داده و مشکلات گذشته را تحمل کرده و سرمایه گذاری کرده اند آسیب نبینند».
او ادامه می دهد: «این یک فناوری تازه است و باید امکانات فراهم باشد؛ من شخصا معتقدم که این سیستم میتواند سیستم خوبی باشد و اگر آژانسها هم از آن استفاده کنند، حقی از کسی ضایع نمیشود ولی اگر قرار باشد افراد تازهای مجوز بگیرند این به نظر من نوعی اجحاف به رانندگان است».
تحول حمل و نقل همگانی شیراز
مسئولان می گویند میخواهند حمل و نقل درون شهری شیراز متحول شود. شهردار شیراز وعده داده که تا پایان تیرماه ،مترو را به میدان گلسرخ برساند و شهرداری 250 اتوبوس شهری خریده است؛ از جمله یک اتوبوس برقی که اگر با اقلیم شیراز همخوانی داشته باشد شاید شهرداری شمار دیگری از این اتوبوسها را بخرد. اکنون ناصر شمس، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به «خبرجنوب» میگوید که شهرداری و شورای شهر با راه اندازی شرکت های آنلاین تاکسی در شیراز موافق هستند: «ما اتفاقا فراخوان دادهایم و ضمن رعایت حقوق رانندگان تاکسی که اولویت اول ما هستند، می خواهیم چنین سامانهای در شیراز راه اندازی شود ضمن اینکه آیین نامه آن در شورای شهر هم تصویب شده است».با توجه به اینکه شیراز یک شهر گردشگری است و ممکن است گردشگران از هزینه تردد در شیراز آگاهی نداشته باشند، این نرم افزار میتواند به میزان زیادی به کمک گردشگران هم بیاید؛ باید دید.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 673015
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.