بستان اسلامی، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: نخلداران این شهرستان همه ساله از نیمه دوم خرداد ماه و در گرمای بالای 45 درجه سانتی گراد مبادرت به خوشه بندی درختان خرما می کنند و این کار تا نیمه دوم مردادماه ادامه دارد.
وی افزود: خوشه بندی درختان خرما با هدف تولید محصول بهتر و جلوگیری از ریزش محصول در برابر توفان های فصلی انجام می شود و اگر این کار صورت نگیرد، نخلداران محصول خوبی برداشت نخواهند کرد.
اسلامی بیان کرد: حذف خوشه های اضافی میوه های خرما به منظور درشت تر شدن میوه و پُرشهد شدن آن، یکی دیگر از اهداف خوشه بندی درختان خرماست.
او گفت: خوشه بندی یکی از مراحل سخت است و این کار در شهرستان خنج و سایر مناطق جنوبی فارس به صورت سنتی و دستی و یا به وسیله دستگاه های بالابر انجام می شود.
اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه ارتفاع بسیاری از درختان نخل زیاد است، نخلداران با استفاده از طناب مخصوص بنام 'پروند' از درختان نخل بالا می روند و خوشه های خرما را به وسیله طنابی که از لیف خرما بافته شده به شاخه های نخل می بندند.
وی اظهار داشت: خوشه بندی برای آن دسته از درختان نخل که محصول خرما آنها از نوع پنجه عروسی و لشت و دارای میوه های پُر شهد هستند و در برابر کوچکترین تکان و وزش باد مقاومت ندارند بسیار ضروری است.
اسلامی گفت: نخلداران، خوشه های این نوع از خرما را محکم به تنه درختان می بندند و خوشه ها تا زمان برداشت محصول به تنه درختان بسته می ماند زیرا این عمل از شکستگی آنها جلوگیری می کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج اضافه کرد: گستردگی نخلستان ها و فرصت اندک برای خوشه بندی سبب شده تا نخلداران برای سرعت در انجام کار از کارگران سایر مناطق در این مورد استفاده کنند و هر ساله برای بیش از 2 هزار نفر اشتغال فصلی ایجاد می شود.
اسلامی افزود: هم اینک در شهرستان خنج افزون بر 35 نوع خرما وجود دارد و بر آورد می شود امسال افزون بر 16 هزار تن انواع محصول خرما شامل خارک و رطب (محصول تر) و خرمای خشک از نخلستان های این شهرستان برداشت و به بازار مصرف داخل و خارج از کشور عرضه شود.
وی گفت: شاهانی، هلیله ای، خاصویی، مجول، کشخوار، لشت، پنجه عروسی، گیهانی، قصب و پیارم از انواع مرغوب و پُر محصول این شهرستان به شمار می آیند.
شهرستان گرمسیری خنج در فاصله 256 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.
7367 /6118
خبرنگار: عبدالله اعظمی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.