محمد حسین کریمی در مراسم تقدیر از اهدا کنندگان خون که به مناسبت روز جهانی اهدا کننده خون برگزار شد گفت: 86 هزار نفر اهدا کننده خون در استان وجود دارد که طبق آمارها از ابتدای امسال تا نیمه خرداد ماه سال جاری بالغ بر 33 هزار واحد خونی در مرکز انتقال خون، خونگیری شده است. وی افزود: اهدا کنندگان خون به صورت مستمر باید حداقل 2 بار در سال خون اهدا کنند و از مواردی مانند اعتیاد، خالکوبی و تاتو دوری کنند.
کریمی تصریح کرد: در سال های گذشته بنابه دلایل مالی شاهد خرید و فروش خون از سوی افراد مختلف بودیم که سازمان انتقال خون متولی ساماندهی این امر شد و در حال حاضر نه تنها ریالی از فردی بابت خون گرفتن دریافت نمی شود بلکه فناوری های پیشرفته تری در زمینه خون رسانی و اهدای خون در نظر گرفته شده است.
مدیرکل انتقال خون فارس اهدای سلول های بنیادی را بسیار مهم و حیاتی دانست و اضافه کرد: یکی از مشکلات جامعه امروز ما انواع سرطان به خصوص سرطان خون است که از طریق پیوند سلول های بنیادی می توان آن را درمان کرد. کریمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بانک سلول های بنیادی فارس حدود 2 تا 3 هزار عضو دارد و سال گذشته 2نفر برای پیوند مغز استخوان از این بانک استفاده کرده اند. وی با اشاره به وضعیت مطلوب بانک پلاسما در استان گفت: اگر سالانه 4 هزار لیتر پلاسما در فارس تولید شود در همین مدت 2 تا 3 میلیارد تومان برای کشور صرفه جویی اقتصادی به دنبال دارد. مدیر کل انتقال خون فارس با بیان این که سالانه هزینه های زیادی بابت واردات داروهای مشتق از پلاسما از سوی وزارت بهداشت پرداخت می شود، افزود: اگر بتوانیم میزان پلاسما را در کشور به حد متناسب برسانیم برای تولید داروهایی مانند فاکتورهای انعقادی خون بیماران مبتلا به هموفیلی با هزینه های کمتری مواجه خواهیم بود. مسئول پژوهشی سازمان انتقال خون فارس نیز گفت: در سال گذشته بانک سلول های بنیادی کشور نزدیک به 7 هزار عضو داشته و اگر بتوانیم این عدد را به 100 هزار عضو ارتقا دهیم می توانیم به بانک های جهانی سلول های بنیادی متصل شویم. کریمیان افزود: 70 درصد بیماران سرطانی که نیاز به پیوند مغز و استخوان دارند در اقوام درجه یک پیوند خونی مناسب ندارند در نتیجه هر چه قدر تعداد اعضای بانک سلول های بنیادی بیشتر باشد احتمال درمان بیمارانی از این قبیل بیشتر می شود. مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدویت فارس نیز در این مراسم انفاق معنوی و جانی را برترین انفاق ها عنوان کرد و گفت: جهاد نفس قابل مقایسه با جهاد مالی نیست و این یک موهبت الهی است که نصیب هر کسی نخواهد شد. حجت الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق با بیان این که اهدای خون ریشه در توحید دارد، افزود: پیوند اجتماعی انسان ها نشانه کمال است و ما در قبال یکدیگر مسئولیم و نمی توان نسبت به درد هم نوعان خود بی تفاوت بود. وی گفت: خون در بدن همه انسان ها جریان دارد ولی چرا فقط تعدادی افراد خون اهدا می کنند؟ این توفقی نصیب هر انسانی نمی شود. شیخ الاسلام، رکورد دار اهدای خون در جهان نیز نجات جان بیماران تالاسمی و هموفیلی را امری ارزشی و معنوی دانست و افزود: اگر فردی به فرد دیگری حیات می بخشد مانند این است که کل جهان را نجات داده است.
گفتنی است، در این مراسم از اهدا کنندگان مستمر خون به مناسبت روز جهانی اهدا کنندگان خون تقدیر به عمل آمد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 672240
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.