تب کریمه کنگو بیماری دردناکی است که اگر به انسان سرایت کند و به موقع مداوا نگردد، بیمار را تا سر حد مرگ زجر داده و بعد هم او را می کشد.

قصابیها، رستوران ها، کبابی ها، فروشندگان کله و پاچه و جگرکی ها از جمله این صنوف هستند که برخی فروششان هیچ تغییری نکرده و برخی دیگر تحت تاثیر تب کریمه کنگو به احتیاط مردم در خرید از آن ها، با افت فروش مواجه شده اند.

روسای این اتحادیه ها می گویند از آن جا که عرضه مواد غذایی غیر بهداشتی از جمله مواد دارای بیماری تب کریمه کنگو قبل از هر چیز جان صاحب واحد صنفی را تهدید می کند، صاحبان این واحدها را ملزم کرده که حداقل برای رعایت جان خودشان هم که شده اقلام سالم را خریداری کنند.

منصور نجفی رییس اتحادیه صنفی فروشندگان مرغ، ماهی و گوشت شیراز میگوید: هشدارهای بهداشتی را به همه قضابی ها داده ایم که گوشت را فقط از کشتارگاه های زیرنظر دامپزشکی خریداری کنند و نکات بهداشتی دیگری را هم در این خصوص تذکر داده ایم. وی یادآور شد: البته باید توجه داشت که دام ها پس از ذبح در کشتارگاه ها باید 24 ساعت در یخچال هر کشتارگاه بماند و بعد به بازار عرضه شود که در چنین صورتی حتی در صورت وجود بیماری تب کریمه کنگو، این بیماری از بین می رود.

نجفی با بیان این که بروز این بیماری نتوانست تاثیری بر فروش قصابیها بگذارد، افزود: اگر چنین اتفاقی افتاده بود باید تقاضا به سمت مرغ به جای گوشت قرمز می رفت و قیمت مرغ را به دلیل افزایش تقاضا گران می کرد این در حالی است که هم اکنون قیمت مرغ افت 150 تومانی داشته است.
بازار غذاهای باربیکیو از جمله دل، جگر، قلوه، کباب کنجه و ... نیز مدت هاست داغ شده و مردم به خاطر دور ماندن از مضرات برخی فست فودها به سمت این غذاها روی آورده اند این در حالی است که سایه اضطراب تب کریمه کنگو فروش جگرکی ها و کبابی ها را کاهش داده است.
احمد رضا وردی زاده رییس اتحادیه صنف پزندگان شیراز در این خصوص به سرویس اقتصادی «خبرجنوب» می گوید: گرچه این بیماری بر روی آش فروشی ها تاثیر نگذاشته و تاثیر آن بر روی صنف فروشندگان کله و پاچه نیز اندک است اما تاثیر زیادی بر روی فروش کبابی ها و فروشندگان دل و جگر گذاشته است و فروش آن ها را کاهش داده است.
وی با دادن این اطمینان به مردم که بر عرضه مواد غذایی توسط واحدهای زیر مجموعه این اتحادیه نظارت کاملی وجود دارد ادامه داد: نظارت بر واحدهای صنفی با 15 بازرس این اتحادیه از زمان بروز تب کریمه کنگو شدت گرفته و بازرسان مراقب اند که واحدهای صنفی گوشت های ممهور به مهر دامپزشکی تهیه و گوشت را از جاهای معتبر خریداری
کنند. رستوران های شیراز این روزها چندان شلوغ نیست گرچه برخی معتقدند مردم از ترس تب کریمه کنگو ترجیح می دهند غذا را خودشان در خانه طبخ کنند اما رییس اتحادیه رستوران داران و سفره خانه های شیراز می گوید: این خلوتی رستوران ها هیچ ربطی به بروز این بیماری ندارد و یک چیز عادی است.
محمد حسن نجات فرد افزود: این روزها به دلیل ماه مبارک رمضان و همچنین فصل امتحانات دانشجویان و دانش آموزان مردم کمتر در رستوران ها غذا می خورند.
وی با بیان این که هر ساله در چنین ایامی رستوران ها خلوت تر از زمان های دیگر است ادامه داد: تمامی رستوران ها از گوشت منجمد داخلی و خارجی استفاده می کنند که به دلیل انجماد کنه ناقل این بیماری از بین
می رود.
رییس اتحادیه رستوران ها و سفره خانههای سنتی شیراز یادآور شد: قبلا برخی رستورانها به خصوص در حاشیه شهر اقدام به ذبح دام و استفاده از گوشت تازه می کردند که این کار هم اکنون یک تخلف است و دیگر استفاده از گوشت گرم در رستوران ها انجام نمی شود. نجات فرد با توصیه به مردم در استفاده از رستوران ها و سفره خانه های دارای پروانه کسب تصریح کرد: در برخی باغات به صورت غیرمجاز اقدام به تهیه، طبخ و عرضه غذا میشود که به دلیل آن که هیچ نظارتی بر آن ها وجود ندارد امکان بروز انواع و اقسام بیماری ها وجود دارد. وی بیان داشت: در حال حاضر رستوران ها و سفره خانه های سنتی مجاز، مکلف به استفاده از کارگر دارای کارت بهداشت هستند و به صورت مستمر توسط بازرسین اتحادیه، دامپزشکی و بهداشت مورد نظارت قرار می گیرند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 670064
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.